Kahdella tavalla erityislaatuiset : lahjakkaiden, autismikirjolla olevien oppilaiden koulunkäynnin tukeminen
Silventoinen, Ulla (2021)
Silventoinen, Ulla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107937
Tiivistelmä
Kahdella tavalla erityislaatuisilla (twice exceptional, 2e) oppilailla lahjakkuus ja toimintarajoitteet yhdistyvät yksilöllisillä tavoilla. Heterogeenisenä ryhmänä nämä oppilaat jäävät usein tunnistamatta ja vaille tarvitsemaansa oppimisen ja kasvun tukea. Opinnäytetyössä etsittiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla vastausta siihen, kuinka lahjakkaiden, autismikirjolla olevien oppilaiden koulunkäyntiä voidaan tukea. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa aiheesta, johon Suomessa on kiinnitetty vähän huomiota. Kasvatuksellisen kuntoutuksen käsitteen kautta koulunkäynnin tuki sidottiin osaksi lapsen arjessa toteutuvaa kokonaiskuntoutusta.
Analysoitava aineisto kerättiin ProQuest Central -tietokannasta. Aineisto rajattiin viimeisen viiden vuoden aikana julkaistuihin kokoteksteihin, joiden julkaisukieli oli englanti. Julkaisujen tuli olla saatavilla vapaasti tai Janet-kirjastotietokantaan kirjautumalla. Otsikoiden ja tiivistelmän kautta tehdyn esikarsinnan jälkeen lopullinen tutkimusaineisto koostui kahdeksasta artikkelista.
Opinnäytetyössä muodostettiin tutkimusaineistosta esiin nousseiden asioiden pohjalta neljä koulunkäynnin tukemiseen liittyvää teemaa: kahdella tavalla erityislaatuisuuden tunnistaminen, oppimisympäristöön liittyvät tekijät, opettajan rooli tuen toteutumisessa sekä yksilöllisten toimintatapojen hyödyntäminen. Tutkimustulosten mukaan kahdella tavalla erityislaatuisten oppilaiden koulunkäynnin tukimuotojen suunnittelussa ja toteuttamisessa korostuvat oppilaan yksilölliset tarpeet ja oppilaita tulisi tukea ensisijaisesti heidän vahvuuksiensa kautta.
Jatkotutkimusehdotuksina nostettiin esiin tarve suomalaiseen koulujärjestelmään painottuvaan, kahdella tavalla erityislaatuisten oppilaiden tukea koskevaan tutkimukseen sekä useammalla tavalla erityislaatuisten oppilaiden koulunkäynnin tuen tarkasteluun.
Analysoitava aineisto kerättiin ProQuest Central -tietokannasta. Aineisto rajattiin viimeisen viiden vuoden aikana julkaistuihin kokoteksteihin, joiden julkaisukieli oli englanti. Julkaisujen tuli olla saatavilla vapaasti tai Janet-kirjastotietokantaan kirjautumalla. Otsikoiden ja tiivistelmän kautta tehdyn esikarsinnan jälkeen lopullinen tutkimusaineisto koostui kahdeksasta artikkelista.
Opinnäytetyössä muodostettiin tutkimusaineistosta esiin nousseiden asioiden pohjalta neljä koulunkäynnin tukemiseen liittyvää teemaa: kahdella tavalla erityislaatuisuuden tunnistaminen, oppimisympäristöön liittyvät tekijät, opettajan rooli tuen toteutumisessa sekä yksilöllisten toimintatapojen hyödyntäminen. Tutkimustulosten mukaan kahdella tavalla erityislaatuisten oppilaiden koulunkäynnin tukimuotojen suunnittelussa ja toteuttamisessa korostuvat oppilaan yksilölliset tarpeet ja oppilaita tulisi tukea ensisijaisesti heidän vahvuuksiensa kautta.
Jatkotutkimusehdotuksina nostettiin esiin tarve suomalaiseen koulujärjestelmään painottuvaan, kahdella tavalla erityislaatuisten oppilaiden tukea koskevaan tutkimukseen sekä useammalla tavalla erityislaatuisten oppilaiden koulunkäynnin tuen tarkasteluun.