Lähelle asiakasta -opas hautaustoimistojen verkkosivujen kehittämisen tueksi
Prami, Sofia (2021)
Prami, Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107934
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena syntyi Lähelle asiakasta -opas hautaustoimistojen verkkosivujen kehittämisen tueksi. Lähelle asiakasta -opas auttaa hautaustoimistoja kohta-maan ja palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin verkossa. Opinnäytetyö rajautuu kä-sittelemään toimivia ja käyttäjäystävällisiä verkkosivuja sekä niiden merkitystä hautaustoi-mistoliiketoiminnalle. Opinnäytetyön kohderyhmä on Suomessa toimivat hautaustoimisto-yrittäjät, jotka haluavat itse suunnitella ja toteuttaa yrityksensä verkkosivut edullisesti.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä toiminnallisesta osasta eli op-paasta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään onnistuneen oppaan elementtejä ja yri-tyksen verkkosivuja sekä niiden toimivuuteen vaikuttavia tekijöitä. Teoreettinen viitekehys sisältää lisäksi verkkosivujen suunnittelun aina sisällöstä verkkosivujen visuaaliseen ilmee-seen. Viitekehyksen lopussa pureudutaan digitalisaation aiheuttamaan palvelualojen mur-rokseen ja siihen, miten se on vaikuttanut asiakkaiden käyttäytymiseen.
Opinnäytetyön produktiivinen tuotos eli opas käsittelee teoreettisen viitekehyksen aihealuei-ta yhdistäen teoriaa sekä käytännön ohjeita verkkosivujen kehittämisen tueksi. Opas antaa lukijalle ymmärryksen verkkosivujen merkityksestä liiketoiminnalle sekä ohjeistaa vaiheit-tain mitä lukijan tulee seuraavaksi tehdä päästäkseen kohti käyttäjälähtöisiä verkkosivuja. Oppaan lopussa on ohjeistus tulevista askelista, joita lukijan tulee ottaa kehittääkseen ja ylläpitääkseen verkkosivujaan myös tulevaisuudessa.
Opas yhdistää kokonaisvaltaisella ja käytännönläheisellä tavalla verkkosivujen teoriaa sekä käytäntöä, kuinka luoda asiakkaan tarpeita palvelevat verkkosivut. Oppaan luettuaan luki-jalla on ymmärrys ja valmius toteuttaa tyylikkäät ja käyttäjäystävälliset verkkosivut. Opas huomioi hautausalan erityispiirteet.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja kaivattu, sillä verkkoasioiminen yleistyy tasaisesti eri ikäryhmien keskuudessa. Vaikka hautaustoimistojen liiketoiminta pysyisi tulevaisuudes-sakin vankasti kivijalassa, tulee heidän tarjota tietoa palveluistaan ja tuotteistaan myös ver-kossa. Hautaustoimistojen tulee olla siellä missä asiakkaatkin ovat eli verkossa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä toiminnallisesta osasta eli op-paasta. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään onnistuneen oppaan elementtejä ja yri-tyksen verkkosivuja sekä niiden toimivuuteen vaikuttavia tekijöitä. Teoreettinen viitekehys sisältää lisäksi verkkosivujen suunnittelun aina sisällöstä verkkosivujen visuaaliseen ilmee-seen. Viitekehyksen lopussa pureudutaan digitalisaation aiheuttamaan palvelualojen mur-rokseen ja siihen, miten se on vaikuttanut asiakkaiden käyttäytymiseen.
Opinnäytetyön produktiivinen tuotos eli opas käsittelee teoreettisen viitekehyksen aihealuei-ta yhdistäen teoriaa sekä käytännön ohjeita verkkosivujen kehittämisen tueksi. Opas antaa lukijalle ymmärryksen verkkosivujen merkityksestä liiketoiminnalle sekä ohjeistaa vaiheit-tain mitä lukijan tulee seuraavaksi tehdä päästäkseen kohti käyttäjälähtöisiä verkkosivuja. Oppaan lopussa on ohjeistus tulevista askelista, joita lukijan tulee ottaa kehittääkseen ja ylläpitääkseen verkkosivujaan myös tulevaisuudessa.
Opas yhdistää kokonaisvaltaisella ja käytännönläheisellä tavalla verkkosivujen teoriaa sekä käytäntöä, kuinka luoda asiakkaan tarpeita palvelevat verkkosivut. Oppaan luettuaan luki-jalla on ymmärrys ja valmius toteuttaa tyylikkäät ja käyttäjäystävälliset verkkosivut. Opas huomioi hautausalan erityispiirteet.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja kaivattu, sillä verkkoasioiminen yleistyy tasaisesti eri ikäryhmien keskuudessa. Vaikka hautaustoimistojen liiketoiminta pysyisi tulevaisuudes-sakin vankasti kivijalassa, tulee heidän tarjota tietoa palveluistaan ja tuotteistaan myös ver-kossa. Hautaustoimistojen tulee olla siellä missä asiakkaatkin ovat eli verkossa.