Markkinointiviestinnän kehittäminen – Case PH-Center
Hellinen, Riikka (2021)
Hellinen, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105107915
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää PH-Centerin markkinointiviestintää. Ensimmäisenä tavoitteena oli toteuttaa PH-Centerin markkinointiviestintään liittyvä kvantitatiivinen tutkimus nykyisille ja potentiaalisille uusille asiakkaille. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli syventyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin sekä markkinointiviestinnän keinoihin, jotka ovat PH-Centerin markkinoinnille keskeisimmät huomioiden tutkimuksen tulokset. Kolmantena tavoitteena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma PH-Centerin markkinoinnin tueksi.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksella haluttiin selvittää, mitä mielikuvia yritys herättää ja millä markkinointiviestinnän keinoilla tavoitetaan parhaiten sekä nykyiset että potentiaaliset uudet asiakkaat. Tutkimukseen luotiin sähköinen kyselylomake. Kyselylomakkeen linkki jaettiin PH-Centerin Facebook-sivulla sekä suljetussa Seinäjoen avoin puskaradio -Facebook-ryhmässä. Kyselyyn saatiin 138 vastausta. Tutkimustulokset osoittivat, että yritys ei ole kovin tunnettu ja vastaajat eivät olleet tietoisia yrityksestä tai se tarjoamista palveluista. Tuloksista kävi myös ilmi, että vastaajat käyttävät mieluiten sosiaalisen median kanavista Facebookia ja Instagramia. Vastaajien kehitysehdotuksista korostui aktiivisempi somemainonta, tiedottaminen ja mainonta.
Markkinointiviestintäsuunnitelma toteutettiin markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin mukaisesti. Ensin kartoitettiin PH-Centerin ja kilpailijoiden markkinointiviestinnän nykytila ja analyysi. Tämän jälkeen määriteltiin markkinointiviestinnälle tavoitteet, budjetti, kohderyhmät sekä valittiin markkinointiviestintäkeinot. Markkinointiviestinnän kanaviksi valittiin hakukonemarkkinointi, Facebook, Instagram ja myyntityö. Lopuksi suunniteltiin toteutus, aikataulu sekä valittujen keinojen toteutumisen seuranta ja arviointi. Suunnitelmassa annetaan ideoita markkinointiviestinnän eri kanavien tehokkaaseen käyttöön ja esitetään yritykselle monia eri tapoja tuottaa tehokasta markkinointiviestintää valittuja keinoja hyödyntäen.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksella haluttiin selvittää, mitä mielikuvia yritys herättää ja millä markkinointiviestinnän keinoilla tavoitetaan parhaiten sekä nykyiset että potentiaaliset uudet asiakkaat. Tutkimukseen luotiin sähköinen kyselylomake. Kyselylomakkeen linkki jaettiin PH-Centerin Facebook-sivulla sekä suljetussa Seinäjoen avoin puskaradio -Facebook-ryhmässä. Kyselyyn saatiin 138 vastausta. Tutkimustulokset osoittivat, että yritys ei ole kovin tunnettu ja vastaajat eivät olleet tietoisia yrityksestä tai se tarjoamista palveluista. Tuloksista kävi myös ilmi, että vastaajat käyttävät mieluiten sosiaalisen median kanavista Facebookia ja Instagramia. Vastaajien kehitysehdotuksista korostui aktiivisempi somemainonta, tiedottaminen ja mainonta.
Markkinointiviestintäsuunnitelma toteutettiin markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin mukaisesti. Ensin kartoitettiin PH-Centerin ja kilpailijoiden markkinointiviestinnän nykytila ja analyysi. Tämän jälkeen määriteltiin markkinointiviestinnälle tavoitteet, budjetti, kohderyhmät sekä valittiin markkinointiviestintäkeinot. Markkinointiviestinnän kanaviksi valittiin hakukonemarkkinointi, Facebook, Instagram ja myyntityö. Lopuksi suunniteltiin toteutus, aikataulu sekä valittujen keinojen toteutumisen seuranta ja arviointi. Suunnitelmassa annetaan ideoita markkinointiviestinnän eri kanavien tehokkaaseen käyttöön ja esitetään yritykselle monia eri tapoja tuottaa tehokasta markkinointiviestintää valittuja keinoja hyödyntäen.