Opettajien työhyvinvointi pandemian aiheuttamissa poikkeusoloissa : case Mukkulan peruskoulu
Kiukainen, Tiina (2021)
Kiukainen, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067535
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia opettajien työhyvinvointia COVID-19 –pandemian aiheuttamissa poikkeusoloissa sekä selvittää, miten pandemia-ajan työhyvinvointi eroaa pandemiaa edeltäneen ajan vastaavasta. Muina tavoitteina oli selvittää, mitkä ovat ne tekijät, jotka edistävät tai ylläpitävät opettajien työhyvinvointia ja toisaalta, mitkä tekijät heikentävät työhyvinvointia.
Teoreettisen viitekehyksen muodosti työhyvinvointi käsitteenä sekä siihen vaikuttavat tekijät. Empiirisessä osassa tehty tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus kohdeorganisaatiossa. Aineiston keräämiseen käytettiin Webropolin kyselytutkimusta.
Tutkimuksen tulosten perusteella opettajat olivat tyytyväisiä terveyteensä, osaamiseensa työssä, työtovereihinsa, organisaation johtoon sekä organisaation toimintaan yhteisönä. Fyysiset tilat eli luokkahuoneet ja muut työskentelytilat eivät olleet tarkoituksenmukaisia eivätkä toimivia. Työmäärä oli suurempi pandemia-aikana kuin aikaisemmin ja työ aiheutti enemmän stressiä kuin aikaisemmin joillekin opettajille. Työn ja vapaa-ajan erottaminen toistaan oli vaikeampaa pandemian aikana kuin aiemmin ja osa henkilöistä koki olevansa ylirasittuneita, mutta silti työkykyisiä.
Tärkeimmät tekijät, jotka edistivät tai ylläpitivät opettajien työhyvinvointia, olivat oppilaat ja työtoverit. Eniten kuormitusta ja stressiä aiheuttivat toimimattomat tilat sekä aikaresurssien puute työn suunnittelua varten.
Teoreettisen viitekehyksen muodosti työhyvinvointi käsitteenä sekä siihen vaikuttavat tekijät. Empiirisessä osassa tehty tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus kohdeorganisaatiossa. Aineiston keräämiseen käytettiin Webropolin kyselytutkimusta.
Tutkimuksen tulosten perusteella opettajat olivat tyytyväisiä terveyteensä, osaamiseensa työssä, työtovereihinsa, organisaation johtoon sekä organisaation toimintaan yhteisönä. Fyysiset tilat eli luokkahuoneet ja muut työskentelytilat eivät olleet tarkoituksenmukaisia eivätkä toimivia. Työmäärä oli suurempi pandemia-aikana kuin aikaisemmin ja työ aiheutti enemmän stressiä kuin aikaisemmin joillekin opettajille. Työn ja vapaa-ajan erottaminen toistaan oli vaikeampaa pandemian aikana kuin aiemmin ja osa henkilöistä koki olevansa ylirasittuneita, mutta silti työkykyisiä.
Tärkeimmät tekijät, jotka edistivät tai ylläpitivät opettajien työhyvinvointia, olivat oppilaat ja työtoverit. Eniten kuormitusta ja stressiä aiheuttivat toimimattomat tilat sekä aikaresurssien puute työn suunnittelua varten.