Puheeksiottamisen kehittäminen ja mallit pk-yrityksissä
Almqvist, Anni-Elina (2021)
Almqvist, Anni-Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105046804
Tiivistelmä
Puheeksiottamisen aiheet ovat organisaatiosta tai toimialasta riippumatta samat. Niihin
liittyy työkyvyn heikkenemistä, huolta työntekijän jaksamisesta tai työyhteisön ristiriitoja.
Ongelmat organisaation koosta riippumatta ovat yleensä hyvin samankaltaisia.
PK-yritysten osalta esihenkilöiden osaaminen ja tilanteiden tunnistaminen voi olla
haasteellisempaa, kuin organisaatioissa, joissa henkilöstöresursseja ja osaamista on
enemmän. Pienissä organisaatioissa varhaisen puuttumisen malli luo yhteiset pelisäännöt.
Haluankin opinnäytetyössä tuoda ilmi niitä tilanteita, joissa tehokkaasti toteutettu
puheeksiottokeskustelu voi ratkaista työkykyyn liittyviä ongelmia.
Opinnäytetyössä on tutkittu puheeksiottamisen prosessia ja toimintoja esihenkilön
näkökulmasta. Lopputuloksena on luotu toimialasta riippumaton varhaisen puuttumisen
toimintamalli, jonka tarkoituksena on helpottaa johtamistyötä PK-yrityksissä.
Tavoitteena on sujuva puheeksiottaminen ja asioiden ennakointi mielellään jo ennen,
kuin tilanne tarvitsee puuttumista. Varhaisen puuttumisen toimintamallin avulla esihenkilö,
työntekijä tai työyhteisön jäsenet tunnistavat aikaisessa vaiheessa työkyvyn
heikkenemisen ja työkykyä uhkaavat tilanteet ja tekijät. Tällöin on mahdollista käynnistää
korjaavat toimenpiteet organisaatiossa ja mikäli tarve vaatii, käyttää apuna
kumppaniverkostoa. Tavoitteena on mahdollistaa sujuva keskustelu työkykyongelmiin
vaikuttavista asioista ja konkreettisten ratkaisuvaihtoehtojen löytäminen tilanteen
korjaamiseksi.
liittyy työkyvyn heikkenemistä, huolta työntekijän jaksamisesta tai työyhteisön ristiriitoja.
Ongelmat organisaation koosta riippumatta ovat yleensä hyvin samankaltaisia.
PK-yritysten osalta esihenkilöiden osaaminen ja tilanteiden tunnistaminen voi olla
haasteellisempaa, kuin organisaatioissa, joissa henkilöstöresursseja ja osaamista on
enemmän. Pienissä organisaatioissa varhaisen puuttumisen malli luo yhteiset pelisäännöt.
Haluankin opinnäytetyössä tuoda ilmi niitä tilanteita, joissa tehokkaasti toteutettu
puheeksiottokeskustelu voi ratkaista työkykyyn liittyviä ongelmia.
Opinnäytetyössä on tutkittu puheeksiottamisen prosessia ja toimintoja esihenkilön
näkökulmasta. Lopputuloksena on luotu toimialasta riippumaton varhaisen puuttumisen
toimintamalli, jonka tarkoituksena on helpottaa johtamistyötä PK-yrityksissä.
Tavoitteena on sujuva puheeksiottaminen ja asioiden ennakointi mielellään jo ennen,
kuin tilanne tarvitsee puuttumista. Varhaisen puuttumisen toimintamallin avulla esihenkilö,
työntekijä tai työyhteisön jäsenet tunnistavat aikaisessa vaiheessa työkyvyn
heikkenemisen ja työkykyä uhkaavat tilanteet ja tekijät. Tällöin on mahdollista käynnistää
korjaavat toimenpiteet organisaatiossa ja mikäli tarve vaatii, käyttää apuna
kumppaniverkostoa. Tavoitteena on mahdollistaa sujuva keskustelu työkykyongelmiin
vaikuttavista asioista ja konkreettisten ratkaisuvaihtoehtojen löytäminen tilanteen
korjaamiseksi.