Osaamisen kehittäminen ravintola-alalla
Vartiainen, Kia-Lisa; Vartiainen, Kaija-Liisa (2021)
Vartiainen, Kia-Lisa
Vartiainen, Kaija-Liisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205225
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan työn aihe tuli tutkijoilta itseltään. Tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää, miten osaamisen kehittämistä ravintola-alalla toteutetaan tällä hetkellä ja miten sen kehittäminen nähdään tulevaisuudessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut oli jaettu kolmeen eri teema alueeseen, ensimmäinen oli osaamisen kehittämisen nykytila ja tulevaisuus, toinen käsitteli koulutuksen vaikutusta osaamisen kehittämiseen ja kolmannessa pohdittiin yrityksen ja esimiehen roolia osaamisen kehittämiseen. Tutkimuksessa haastateltiin kymmentä eri ravintola-alalla toimivaa esimiestä tai yrittäjää, joilla on taustaa alan ammattitaitokilpailuista, joko kilpailijana tai tuomarina.
Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena saatiin, kuinka motivaatio koettiin olennaisena asiana oppimiselle ja osaamisen kehittämiselle. Motivaation tulee lähteä henkilöstä itsestään, mutta työpaikka voi tukea ja antaa puitteet kehittymiselle. Ammattitaitokilpailuiden nähtiin motivoivan koko työyhteisöä kehittymään. Kouluttautuminen ja jatkuva itsensä kehittäminen nähtiin voimavarana.
Tutkimuksessa saatiin useita eri näkökulmia käsiteltyyn aiheeseen. Tutkimus voi antaa tietoa työelämän tarpeista osaamisen kehittämisessä sekä oppilaitoksille, ravintola-alan osaajille ja yrityksille.
Avainsanat
osaamisen kehittäminen, ammattitaitokilpailut, ammatillinen koulutus, ravintola-ala, osaaminen Abstract
The subject of this thesis was decided by the researchers themselves; it was not commissioned. The purpose of the study was to find out how restaurant businesses carry out competence development now, and how these businesses view development in the future.
The research was carried out using qualitative methods; a semi-structured, themed interview was employed to gather data. The interviews had a structure of three separate themes. The first theme concentrated on the current situation and the future of competence development. The second theme dealt with the effect of education in competence development, and the third theme explored the roles the company and the managers have in development. Ten managers or entrepreneurs in the field of restaurant business were interviewed, all with background or experience in vocational skills competitions, as either competitors or judges.
The main finding of the study was how motivation was considered essential for learning and skills development by the interviewees. Moreover, they indicated that while the motivation must originate in the person in question, the workplace can well provide support and offer a framework to facilitate the development. Vocational skills competitions were seen motivational for the entire work community and helpful in pushing development. Furthermore, constant personnel self-improvement and acquiring education was viewed as an asset.
The study yielded several vantage points into the subject at hand. The study may provide knowledge of working life requirements, when it comes to competence development, both for educational institutions as well as hospitality and catering professionals and companies.
Keywords
development of competence, vocational skills competitions, vocational competence, restaurant business, skills
Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan työn aihe tuli tutkijoilta itseltään. Tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää, miten osaamisen kehittämistä ravintola-alalla toteutetaan tällä hetkellä ja miten sen kehittäminen nähdään tulevaisuudessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelut oli jaettu kolmeen eri teema alueeseen, ensimmäinen oli osaamisen kehittämisen nykytila ja tulevaisuus, toinen käsitteli koulutuksen vaikutusta osaamisen kehittämiseen ja kolmannessa pohdittiin yrityksen ja esimiehen roolia osaamisen kehittämiseen. Tutkimuksessa haastateltiin kymmentä eri ravintola-alalla toimivaa esimiestä tai yrittäjää, joilla on taustaa alan ammattitaitokilpailuista, joko kilpailijana tai tuomarina.
Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena saatiin, kuinka motivaatio koettiin olennaisena asiana oppimiselle ja osaamisen kehittämiselle. Motivaation tulee lähteä henkilöstä itsestään, mutta työpaikka voi tukea ja antaa puitteet kehittymiselle. Ammattitaitokilpailuiden nähtiin motivoivan koko työyhteisöä kehittymään. Kouluttautuminen ja jatkuva itsensä kehittäminen nähtiin voimavarana.
Tutkimuksessa saatiin useita eri näkökulmia käsiteltyyn aiheeseen. Tutkimus voi antaa tietoa työelämän tarpeista osaamisen kehittämisessä sekä oppilaitoksille, ravintola-alan osaajille ja yrityksille.
Avainsanat
osaamisen kehittäminen, ammattitaitokilpailut, ammatillinen koulutus, ravintola-ala, osaaminen
The subject of this thesis was decided by the researchers themselves; it was not commissioned. The purpose of the study was to find out how restaurant businesses carry out competence development now, and how these businesses view development in the future.
The research was carried out using qualitative methods; a semi-structured, themed interview was employed to gather data. The interviews had a structure of three separate themes. The first theme concentrated on the current situation and the future of competence development. The second theme dealt with the effect of education in competence development, and the third theme explored the roles the company and the managers have in development. Ten managers or entrepreneurs in the field of restaurant business were interviewed, all with background or experience in vocational skills competitions, as either competitors or judges.
The main finding of the study was how motivation was considered essential for learning and skills development by the interviewees. Moreover, they indicated that while the motivation must originate in the person in question, the workplace can well provide support and offer a framework to facilitate the development. Vocational skills competitions were seen motivational for the entire work community and helpful in pushing development. Furthermore, constant personnel self-improvement and acquiring education was viewed as an asset.
The study yielded several vantage points into the subject at hand. The study may provide knowledge of working life requirements, when it comes to competence development, both for educational institutions as well as hospitality and catering professionals and companies.
Keywords
development of competence, vocational skills competitions, vocational competence, restaurant business, skills