Laadunhallintajärjestelmän päivittäminen
Raisio, Jussi (2021)
Raisio, Jussi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154926
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää yritykselle Maanrakennus E. Majava Oy toimiva, helposti päivitettävä, nykypäivän standardien mukainen ja käytännönläheinen laadunhallintajärjestelmä. Ennen työn aloittamista saatiin E. Majavalta vanha laadunhallintajärjestelmä työn avuksi, sillä laadunhallintajärjestelmässä oli dokumentteja, joita pystyttiin hyödyntämään uuteen järjestelmään. Laadunhallintajärjestelmään sisältyi yrityksen vanha laatukäsikirja, työohjeita sekä laidasta laitaan olevia dokumentteja. Vanha laatukäsikirja oli luotu vuonna 2012 ja sitä oli päivitetty vuosittain. Laatukäsikirja perustui SFS-EN ISO 9001 standardiin, mutta varsinaista sertifikaattia sillä ei ole.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsiteltiin laatua ja siihen liittyviä asioita eri näkökulmista. Näihin näkökulmiin sisältyi asiakkaan näkökulmat, tulevaisuuden trendit ja laadukkaan yrityksen tunnusmerkit. Laadunhallinnan osiossa käsiteltiin menetelmiä ja tapoja hyvän laadun saavuttamiseksi ja sen ylläpitämiseksi. Näitä laadunhallinnan tapoja olivat mm. laatupolitiikka ja laatukäsikirja. Osiossa käsiteltiin myös auditoinnin tapoja ja erilaisia toimintamenetelmiä. Laadunhallintajärjestelmän päivittämisessä käytettyihin standardeihin tutustuttiin standardit osiossa. Standardeista käytiin läpi johtajuuden ja suunnittelun pääpiirteet ja niiden vaikutukset järjestelmään.
Viimeinen kappale keskittyy yritykselle tehtyyn työhön. Tähän työhön kuului laadunhallintajärjestelmän sisältö kokonaisuudessaan sekä laatukäsikirjan päivitysprosessi. Tehtyyn työhön liittyen kerrotaan myös Pro Pilvipalvelusta, joka oli yrityksen tuorein hankinta laadunhallintaan liittyen.
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsiteltiin laatua ja siihen liittyviä asioita eri näkökulmista. Näihin näkökulmiin sisältyi asiakkaan näkökulmat, tulevaisuuden trendit ja laadukkaan yrityksen tunnusmerkit. Laadunhallinnan osiossa käsiteltiin menetelmiä ja tapoja hyvän laadun saavuttamiseksi ja sen ylläpitämiseksi. Näitä laadunhallinnan tapoja olivat mm. laatupolitiikka ja laatukäsikirja. Osiossa käsiteltiin myös auditoinnin tapoja ja erilaisia toimintamenetelmiä. Laadunhallintajärjestelmän päivittämisessä käytettyihin standardeihin tutustuttiin standardit osiossa. Standardeista käytiin läpi johtajuuden ja suunnittelun pääpiirteet ja niiden vaikutukset järjestelmään.
Viimeinen kappale keskittyy yritykselle tehtyyn työhön. Tähän työhön kuului laadunhallintajärjestelmän sisältö kokonaisuudessaan sekä laatukäsikirjan päivitysprosessi. Tehtyyn työhön liittyen kerrotaan myös Pro Pilvipalvelusta, joka oli yrityksen tuorein hankinta laadunhallintaan liittyen.