Palveluohjaus sosionomin työnkuvana varhaiskasvatuksessa
Turja, Janette (2021)
Turja, Janette
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103213645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103213645
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisena palveluohjaus nähdään sosionomin (AMK) työnkuvassa varhaiskasvatuksen työkentällä ja mitä se konkreettisesti tarkoittaa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi varhaiskasvatuksen sosionomin palveluohjauksellinen työnkuva mahdollisesti tulevaisuudessa muodostuu ja miten varhaiskasvatuksen palveluohjausta voitaisiin kehittää. Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi noin 10 000 asukkaan kunta ja sen varhaiskasvatus. Aineistonkeruu on toteutettu haastattelujen sekä avointen kyselyjen muodossa. Tutkimushenkilöinä toimi yhteensä viisi (5) varhaiskasvatuksen ammattilaista.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka tutkimuskysymyksiä ovat: Mitä palveluohjaus on osana sosionomin työnkuvaa varhaiskasvatuksessa, ja miten palveluohjausta voitaisiin kehittää osana sosionomien toteuttamaa varhaiskasvatusta? Tavoitteena oli tuottaa tietoa kunnan varhaiskasvatuksen palveluohjauksellisen työn tämänhetkisestä tilanteesta sekä siihen kohdistuvista ajatuksista ja kehittämiskohteista. Aineiston analyysissa menetelmänä on käytetty sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että palveluohjausta toteutetaan kunnassa sekä erillisen palveluohjaajan että lapsiryhmissä toimivien työntekijöiden toimesta. Palveluohjaus nähdään merkityksellisenä etenkin haasteiden ennaltaehkäisyn sekä tarvittavien palvelujen ja avun piiriin saattamisen näkökulmasta. Sosionomilla nähdään olevan laaja-alaista osaamista palveluohjauksellisen työn toteuttajana.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka tutkimuskysymyksiä ovat: Mitä palveluohjaus on osana sosionomin työnkuvaa varhaiskasvatuksessa, ja miten palveluohjausta voitaisiin kehittää osana sosionomien toteuttamaa varhaiskasvatusta? Tavoitteena oli tuottaa tietoa kunnan varhaiskasvatuksen palveluohjauksellisen työn tämänhetkisestä tilanteesta sekä siihen kohdistuvista ajatuksista ja kehittämiskohteista. Aineiston analyysissa menetelmänä on käytetty sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että palveluohjausta toteutetaan kunnassa sekä erillisen palveluohjaajan että lapsiryhmissä toimivien työntekijöiden toimesta. Palveluohjaus nähdään merkityksellisenä etenkin haasteiden ennaltaehkäisyn sekä tarvittavien palvelujen ja avun piiriin saattamisen näkökulmasta. Sosionomilla nähdään olevan laaja-alaista osaamista palveluohjauksellisen työn toteuttajana.