Ostajien näkemykset omistajanvaihdoksen toteuttamisesta ja onnistumisesta
Buyers’ opinions in regard to accomplishments and success of business transfers
Varamäki, Elina; Heikkilä, Tarja; Tall, Juha; Länsiluoto, Aapo; Viljamaa, Anmari (2012)
Varamäki, Elina
Heikkilä, Tarja
Tall, Juha
Länsiluoto, Aapo
Viljamaa, Anmari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5863-38-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5863-38-3
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää omistajanvaihdoksen toteuttaneiden kokemuksia ja näkemyksiä omistajanvaihdoksesta. Tätä tavoitetta lähestyttiin kolmen
alaongelman kautta:
1. Miten omistajanvaihdosprosessi sujui?
2. Miten tärkeinä omistajanvaihdoksen toteuttaneet ovat pitäneet eri
asiantuntijapalveluja vaihdoksen yhteydessä?
3. Missä määrin ostajat ja jatkajat ovat kehittäneet yritystä ja liiketoimintaa omistajanvaihdoksen jälkeen?
Tutkimusaineisto kerättiin nettikyselyllä (Digium) ostajista ja jatkajista koostuvalle kohdejoukolle, joka oli koottu puskaradion kautta vuosina 2006–2011 toteutuneista omistajanvaihdoksista Etelä-Pohjanmaalla. Kysely lähetettiin alunpitäen 178:lle ostajalle tai jatkajalle ja vastauksia saatiin takaisin 67. Vastausprosentti oli 38 %.
Ostajien ja jatkajien mielestä tutkimuksen kohteena olleista omistajanvaihdoksista onnistuneita tai erittäin onnistuneita oli 83 %. Myös kauppahinnan oikeellisuuden näkökulmasta omistajanvaihdoksiin oltiin tyytyväisiä. Peräti 72 % piti ostamansa / jatkamansa yrityksen hintaa ja arvoa oikeana. Ostajat ja jatkajat kokivat tärkeimmiksi asiantuntijapalveluiksi omistajanvaihdoksen yhteydessä oman tilitoimiston, pankin sekä tilintarkastajan palvelut. Yrityksen kehitys suhteessa kilpailijoihin korreloi positiivisesti omistajanvaihdoksen jälkeen tehtyjen kehittämistoimien kanssa. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että omistajanvaihdoksen yhteydessä käytetyt asiatuntijapalvelut edesauttavat menestymistä.
alaongelman kautta:
1. Miten omistajanvaihdosprosessi sujui?
2. Miten tärkeinä omistajanvaihdoksen toteuttaneet ovat pitäneet eri
asiantuntijapalveluja vaihdoksen yhteydessä?
3. Missä määrin ostajat ja jatkajat ovat kehittäneet yritystä ja liiketoimintaa omistajanvaihdoksen jälkeen?
Tutkimusaineisto kerättiin nettikyselyllä (Digium) ostajista ja jatkajista koostuvalle kohdejoukolle, joka oli koottu puskaradion kautta vuosina 2006–2011 toteutuneista omistajanvaihdoksista Etelä-Pohjanmaalla. Kysely lähetettiin alunpitäen 178:lle ostajalle tai jatkajalle ja vastauksia saatiin takaisin 67. Vastausprosentti oli 38 %.
Ostajien ja jatkajien mielestä tutkimuksen kohteena olleista omistajanvaihdoksista onnistuneita tai erittäin onnistuneita oli 83 %. Myös kauppahinnan oikeellisuuden näkökulmasta omistajanvaihdoksiin oltiin tyytyväisiä. Peräti 72 % piti ostamansa / jatkamansa yrityksen hintaa ja arvoa oikeana. Ostajat ja jatkajat kokivat tärkeimmiksi asiantuntijapalveluiksi omistajanvaihdoksen yhteydessä oman tilitoimiston, pankin sekä tilintarkastajan palvelut. Yrityksen kehitys suhteessa kilpailijoihin korreloi positiivisesti omistajanvaihdoksen jälkeen tehtyjen kehittämistoimien kanssa. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että omistajanvaihdoksen yhteydessä käytetyt asiatuntijapalvelut edesauttavat menestymistä.