"Vois alkaa miettii elämää" : toisen asteen opiskelijoille suunnatun päihdetietoa ja -taitoa päihdekasvatusmallin kehittämistyön kuvaus
Vahalahti, Ina (2012)
Vahalahti, Ina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239496
Tiivistelmä
Tässä työssä kuvataan toisen asteen opiskelijoille suunnatun päihdekasvatusmallin kehittämis-prosessi. Kehittämishanke on osa Turun koulujen päihdekasvatuksen kehittämisen hanketta ja sen tavoitteena oli luoda toisen asteen opiskelijoille suunnattu päihdekasvatuksen toimintamalli, joka jää pysyväksi yhteistyömuodoksi Turun terveyden edistämisen yksikön, Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Turun ammatti–instituutin välille.
Hankkeen aikana suunniteltiin ja pilotoitiin päihdetietoa ja – taitoa koulutusmalli. Koulutus on suunniteltu osallistavaksi ja vuorovaikutukselliseksi ja sen päämääränä on myös tutustuttaa ja ryhmäyttää koulutettavia. Koulutuksessa käsitellään päihteitä ja niiden vaikutuksia sekä niihin liittyviä asioita yksilö, lähiyhteisö ja yhteiskunta huomioon ottaen. Koska kohderyhmänä ovat ammattiin opiskelevat nuoret, näkökulma on työelämälähtöinen. Koulutuksen jälkeen päihde-kasvattajat pitävät vertaisilleen eli koulun muille opiskelijoille päihdetietoa – ja taitoa oppitunteja, joissa käsitellään samoja asioita, kuin heidän saamassaan koulutuksessa.
Vuonna 2011 koulutettiin 16 mielenterveys- ja päihdetyöhön suuntautunutta lähihoitajaopiskelijaa päihdekasvattajiksi Kunstenniemen leirikeskuksessa. Koulutuksen jälkeen päihdekasvattajat kävivät pitämässä päihdetietoa ja – taitoa oppitunteja kahdelletoista opintoryhmälle. Koulutuk-sesta ja oppitunneilta kerättyjen palautteiden, itsearviointien sekä yhteistyökumppaneilta kerätyn palautteen perusteella malli koettiin tarpeita vastaavaksi. Jatkossa päihdetietoa ja – taitoa koulutus tulee olemaan 2,5 opintoviikkoa päihde – ja mielenterveystyöhön suuntaavien lähihoi-tajaopiskelijoiden mielenterveys- ja päihdetyön projektit ja yrittäjyys opintojaksoa.
Hankkeen aikana suunniteltiin ja pilotoitiin päihdetietoa ja – taitoa koulutusmalli. Koulutus on suunniteltu osallistavaksi ja vuorovaikutukselliseksi ja sen päämääränä on myös tutustuttaa ja ryhmäyttää koulutettavia. Koulutuksessa käsitellään päihteitä ja niiden vaikutuksia sekä niihin liittyviä asioita yksilö, lähiyhteisö ja yhteiskunta huomioon ottaen. Koska kohderyhmänä ovat ammattiin opiskelevat nuoret, näkökulma on työelämälähtöinen. Koulutuksen jälkeen päihde-kasvattajat pitävät vertaisilleen eli koulun muille opiskelijoille päihdetietoa – ja taitoa oppitunteja, joissa käsitellään samoja asioita, kuin heidän saamassaan koulutuksessa.
Vuonna 2011 koulutettiin 16 mielenterveys- ja päihdetyöhön suuntautunutta lähihoitajaopiskelijaa päihdekasvattajiksi Kunstenniemen leirikeskuksessa. Koulutuksen jälkeen päihdekasvattajat kävivät pitämässä päihdetietoa ja – taitoa oppitunteja kahdelletoista opintoryhmälle. Koulutuk-sesta ja oppitunneilta kerättyjen palautteiden, itsearviointien sekä yhteistyökumppaneilta kerätyn palautteen perusteella malli koettiin tarpeita vastaavaksi. Jatkossa päihdetietoa ja – taitoa koulutus tulee olemaan 2,5 opintoviikkoa päihde – ja mielenterveystyöhön suuntaavien lähihoi-tajaopiskelijoiden mielenterveys- ja päihdetyön projektit ja yrittäjyys opintojaksoa.