HAASTEENA YHTEISTYÖ VANKILAN JA SOSIAALITOIMEN VÄLILLÄ : - kun asiakkaana on jälkihuollossa oleva nuori -
Korpelainen, Kristiina (2009)
Korpelainen, Kristiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910114899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910114899
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on vankilan ja sosiaalitoimen välinen yhteistyö, kun yhteisenä asiakkaana on jälkihuollossa oleva nuori rikoksentekijä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaista tämä yhteistyö on ja miten sitä voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu yhteistyön erilaisista käsitteistä, vankeinhoidosta ja vankeuslaista sekä jälkihuollosta ja lastensuojelulaista. Työ on laadullinen tutkielma. Tutkimusaineisto muodostuu seitsemästä tutkimushaastattelusta. Neljä haastateltavista on sosiaalitoimen työntekijöitä ja kolme vankilan työntekijöitä. Haastattelumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua, ja aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä.
Tutkielman tulosten mukaan yhteistyö on vähäistä. Yhteistyön kuitenkin koettiin olevan tarpeellista ja tärkeää muun muassa siksi, ettei nuoren jälkihuoltoa muuten voida toteuttaa vankeusaikana. Aineistosta nousi esiin yhteistyön tärkeys erityisesti nuoren tullessa vankilaan sekä nuoren vapautuessa vankilasta. Sosiaalitoimella on nuoresta paljon tietoa tämän tullessa vankilaan, ja vankilalla saattaa olla tärkeää tietoa nuoresta tämän vapautuessa vankilasta. Tuo tieto olisi tärkeää välittää yhteistyökumppanille. Yhteistyötä kaivataan jo siinä vaiheessa, kun tiedetään nuoren varmasti joutuvan vankilaan. Yhteistyö perustuu yhteisiin tavoitteisiin. Molempien organisaatioiden tavoite on nuorten uusintarikollisuuden ehkäiseminen ja tätä kautta heidän integroitumisensa yhteiskuntaan. Yhteistyön haasteeksi nousi se, että organisaatiota, jonka kanssa tuota yhteistyötä olisi tehtävä, ei tunnettu riittävästi. Sosiaalitoimen työntekijät kokivat, etteivät he tiedä oikein mitään vankilan organisaatiosta ja toiminnasta. Yhteistyö vaatii molempien osapuolien halun ja motivaation, ja niitä löytyi haastatteluun osallistuneilta. Kehittämishaasteeksi vankilassa koettiin nimetty vastuuhenkilö ja oma osasto nuorille. Sosiaalitoimessa puolestaan kehittämishaasteeksi koettiin vankilan organisaatioon ja toimintoihin tutustuminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu yhteistyön erilaisista käsitteistä, vankeinhoidosta ja vankeuslaista sekä jälkihuollosta ja lastensuojelulaista. Työ on laadullinen tutkielma. Tutkimusaineisto muodostuu seitsemästä tutkimushaastattelusta. Neljä haastateltavista on sosiaalitoimen työntekijöitä ja kolme vankilan työntekijöitä. Haastattelumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua, ja aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä.
Tutkielman tulosten mukaan yhteistyö on vähäistä. Yhteistyön kuitenkin koettiin olevan tarpeellista ja tärkeää muun muassa siksi, ettei nuoren jälkihuoltoa muuten voida toteuttaa vankeusaikana. Aineistosta nousi esiin yhteistyön tärkeys erityisesti nuoren tullessa vankilaan sekä nuoren vapautuessa vankilasta. Sosiaalitoimella on nuoresta paljon tietoa tämän tullessa vankilaan, ja vankilalla saattaa olla tärkeää tietoa nuoresta tämän vapautuessa vankilasta. Tuo tieto olisi tärkeää välittää yhteistyökumppanille. Yhteistyötä kaivataan jo siinä vaiheessa, kun tiedetään nuoren varmasti joutuvan vankilaan. Yhteistyö perustuu yhteisiin tavoitteisiin. Molempien organisaatioiden tavoite on nuorten uusintarikollisuuden ehkäiseminen ja tätä kautta heidän integroitumisensa yhteiskuntaan. Yhteistyön haasteeksi nousi se, että organisaatiota, jonka kanssa tuota yhteistyötä olisi tehtävä, ei tunnettu riittävästi. Sosiaalitoimen työntekijät kokivat, etteivät he tiedä oikein mitään vankilan organisaatiosta ja toiminnasta. Yhteistyö vaatii molempien osapuolien halun ja motivaation, ja niitä löytyi haastatteluun osallistuneilta. Kehittämishaasteeksi vankilassa koettiin nimetty vastuuhenkilö ja oma osasto nuorille. Sosiaalitoimessa puolestaan kehittämishaasteeksi koettiin vankilan organisaatioon ja toimintoihin tutustuminen.