Opetusmateriaali odottavan perheen ensikäynnille
Keinänen, Eerika; Kankkonen, Anni (2021)
Keinänen, Eerika
Kankkonen, Anni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102152322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102152322
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Laurea-ammattikorkeakoululle opetusmateriaalia terveydenhoitajakoulutukseen. Opetusmateriaaliin tuli sisältyä olennaisimmat ja tärkeimmät asiat liittyen lasta odottavan perheen ensikäyntiin neuvolassa. Tavoitteena oli kehittää helppokäyttöistä ja monipuolista materiaalia niin opettajien kuin opiskelijoiden näkökulmasta. Tavoitteena oli myös tehdä uudesta opetusmateriaalista laadukasta ja käyttäjälähtöistä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui kirjallisiin sekä sähköisiin lähteisiin ja kehitetty opetusmateriaali pohjautuu niihin. Tärkeinä perusteina olivat terveyden edistäminen sekä äitiysneuvolatoiminnan tavoitteet.
Toiminnallisen opinnäytetyön tekemisessä hyödynnettiin yhteiskehittämisen menetelmää. Uusi materiaali koostuu PowerPoint-pohjalle tehdystä tietokilpailusta sekä word-pohjalle tehdyistä viidestä eri case-tehtävästä. Tietokilpailun sekä case-tehtävien sisällöt ja suunnittelu tehtiin yhteistyössä Laurean lehtoreiden kanssa. Yhteiskehittämiseen sisältyi lehtoreille lähetetty kyselytutkimus sekä lehtoreiden kanssa käydyt palautekeskustelut opinnäytetyöprosessin aikana. Koska uutta materiaalia ei ehditty konkreettisesti testaamaan opiskelijoiden kanssa, on opettajilla mahdollisuus tulevaisuudessa vielä muokata materiaalia. Opinnäytetyöprojekti sujui suunnitellusti ja lopputulokseen oltiin tyytyväisiä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tekemisessä hyödynnettiin yhteiskehittämisen menetelmää. Uusi materiaali koostuu PowerPoint-pohjalle tehdystä tietokilpailusta sekä word-pohjalle tehdyistä viidestä eri case-tehtävästä. Tietokilpailun sekä case-tehtävien sisällöt ja suunnittelu tehtiin yhteistyössä Laurean lehtoreiden kanssa. Yhteiskehittämiseen sisältyi lehtoreille lähetetty kyselytutkimus sekä lehtoreiden kanssa käydyt palautekeskustelut opinnäytetyöprosessin aikana. Koska uutta materiaalia ei ehditty konkreettisesti testaamaan opiskelijoiden kanssa, on opettajilla mahdollisuus tulevaisuudessa vielä muokata materiaalia. Opinnäytetyöprojekti sujui suunnitellusti ja lopputulokseen oltiin tyytyväisiä.