Menolippu työelämään : tutkielma Verven nuorille kohdistetusta viestinnästä
Korhonen, Sammeli (2011)
Lataukset:
Korhonen, Sammeli
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717522
Tiivistelmä
Tutkimuksen ja kehitysprosessin aiheena oli Verven nuoriin kohdistuvan viestinnän muoto ja sisältö. Tutkimusasetelman ja ongelman kannalta oleellista on se, että Verven viestintä on suunnattu pääosin sidosryhmille.
Päätutkimuskysymyksenä on miten tavoittaa syrjäytymisvaarassa oleva tai jo syrjäytynyt nuori. Toisena tutkimuskysymyksenä on miten kehittää Verven nuorille suunnattua viestintää. Tutkimuksessa selvitettiin millainen viestintätuote voisi tavoittaa nuoret eli mitkä olivat tuotteen sisällöt ja mikä oli tuotteen levittämiseen käytetty media.
Tutkimusaineistona käytettiin kuuden nuoren ja neljän asiantuntijan haastatteluja. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina keväällä 2010. Haastattelut tehtiin tuoteosan tuotannon yhteydessä. Tutkimusaineiston analysoinnin työkaluna toimi sisällön analyysi.
Opinnäytetyö oli kokonaisuudessaan yhteiskehittelyprosessi, jossa tuotettiin tuoteosa tämän tutkielman lisänä. Käytännössä tuotteen ja tutkielman sisällöt muodostuivat nuoren, palvelun tarjoajan, sidosryhmien ja tuotteen tarpeiden sekä mielipiteiden huomioimisen tuloksena.
Tutkimuksessa ilmeni, että vain harva hakeutuu työelämävalmennukseen muutoin kuin kuntoutukseen ohjaavan tahon kautta. Tässä tapauksessa viestintää on kehitettävä siten, että nuorien tavoittamisen välineet ovat myös sidosryhmien käytössä.
Päätutkimuskysymyksenä on miten tavoittaa syrjäytymisvaarassa oleva tai jo syrjäytynyt nuori. Toisena tutkimuskysymyksenä on miten kehittää Verven nuorille suunnattua viestintää. Tutkimuksessa selvitettiin millainen viestintätuote voisi tavoittaa nuoret eli mitkä olivat tuotteen sisällöt ja mikä oli tuotteen levittämiseen käytetty media.
Tutkimusaineistona käytettiin kuuden nuoren ja neljän asiantuntijan haastatteluja. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina keväällä 2010. Haastattelut tehtiin tuoteosan tuotannon yhteydessä. Tutkimusaineiston analysoinnin työkaluna toimi sisällön analyysi.
Opinnäytetyö oli kokonaisuudessaan yhteiskehittelyprosessi, jossa tuotettiin tuoteosa tämän tutkielman lisänä. Käytännössä tuotteen ja tutkielman sisällöt muodostuivat nuoren, palvelun tarjoajan, sidosryhmien ja tuotteen tarpeiden sekä mielipiteiden huomioimisen tuloksena.
Tutkimuksessa ilmeni, että vain harva hakeutuu työelämävalmennukseen muutoin kuin kuntoutukseen ohjaavan tahon kautta. Tässä tapauksessa viestintää on kehitettävä siten, että nuorien tavoittamisen välineet ovat myös sidosryhmien käytössä.