Lukihäiriön vaikutus musiikin opiskeluun
Hyytinen, Lisa-Lotta (2020)
Hyytinen, Lisa-Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122029740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122029740
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lukihäiriön vaikutusta musiikin opiskeluun. Tutkimuksessa selvitettiin kuinka lukihäiriö voi ilmetä ja miten se vaikuttaa musiikin opiskeluun. Kyselytutkimuksen kautta selvitettiin musiikkipedagogien tietoisuutta lukihäiriöstä ja toimivia tapoja opettaa lukihäiriöistä oppilasta.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksen sekä kyselytutkimuksen muodossa. Kyselytutkimukseen osallistui kymmenen musiikkipedagogia, johon kuului soitonopettajia, varhaismusiikkikasvatuksen opettajia sekä musiikin hahmotusaineiden opettajia.
Kirjallisuuskatsauksen kautta selvitettiin, kuinka lukihäiriö vaikuttaa oppimiseen ja kyselytutkimuksen vastaukset tukivat kirjallisten lähteiden väittämiä. Tutkimuksessa saatiin selville monia tapoja opettaa lukihäiriöistä oppilasta ja useita erilaisia lukihäiriön ilmenemistapoja. Lukihäiriö ilmenee vaikeutena nuotinluvusssa ja joskus opittujen asioiden unohtamisena. Toimiviksi opetukseen lisättäviksi keinoiksi ilmeni ainakin värikoodien käytön nuoteissa, kappaleen opettelun korvakuulolta, ylimääräisen ajan sekä riittävän määrän toistoja auttavan lukihäiriöisen musiikin opiskelijaa hahmottamaan musiikkia. Kirjallisissa lähteissä ja kyselyn vastauksissa tuli esille myös lukihäiriön positiivisia puolia, kuten luontainen musikaalisuus.
Kyselytutkimuksen perusteella selvisi, ettei musiikkipedagogien opinnoissa perehdytetä lukihäiriöisten, tai muiden oppimisvaikeuksisien oppilaiden opettamiseen juuri lainkaan. Vastaajat kertoivat, että olisi tärkeää saada koulutusta erilaisten oppijoiden opettamisesta.
Tutkimuksesta voi olla hyötyä lukihäiriöstä kiinnostuneille musiikkipedagogeille tai musiikin opiskelijoille. Tutkimuksessa esitetyt lukihäiriön ilmenemistvat voivat auttaa tunnistamaan oppilaan lukihäiriön ja toimiviksi todettuja opetustapoja voi hyödyntää opetuksessa.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksen sekä kyselytutkimuksen muodossa. Kyselytutkimukseen osallistui kymmenen musiikkipedagogia, johon kuului soitonopettajia, varhaismusiikkikasvatuksen opettajia sekä musiikin hahmotusaineiden opettajia.
Kirjallisuuskatsauksen kautta selvitettiin, kuinka lukihäiriö vaikuttaa oppimiseen ja kyselytutkimuksen vastaukset tukivat kirjallisten lähteiden väittämiä. Tutkimuksessa saatiin selville monia tapoja opettaa lukihäiriöistä oppilasta ja useita erilaisia lukihäiriön ilmenemistapoja. Lukihäiriö ilmenee vaikeutena nuotinluvusssa ja joskus opittujen asioiden unohtamisena. Toimiviksi opetukseen lisättäviksi keinoiksi ilmeni ainakin värikoodien käytön nuoteissa, kappaleen opettelun korvakuulolta, ylimääräisen ajan sekä riittävän määrän toistoja auttavan lukihäiriöisen musiikin opiskelijaa hahmottamaan musiikkia. Kirjallisissa lähteissä ja kyselyn vastauksissa tuli esille myös lukihäiriön positiivisia puolia, kuten luontainen musikaalisuus.
Kyselytutkimuksen perusteella selvisi, ettei musiikkipedagogien opinnoissa perehdytetä lukihäiriöisten, tai muiden oppimisvaikeuksisien oppilaiden opettamiseen juuri lainkaan. Vastaajat kertoivat, että olisi tärkeää saada koulutusta erilaisten oppijoiden opettamisesta.
Tutkimuksesta voi olla hyötyä lukihäiriöstä kiinnostuneille musiikkipedagogeille tai musiikin opiskelijoille. Tutkimuksessa esitetyt lukihäiriön ilmenemistvat voivat auttaa tunnistamaan oppilaan lukihäiriön ja toimiviksi todettuja opetustapoja voi hyödyntää opetuksessa.