Kansainvälistyville pk-yrityksille suunnatun B2B- markkinointiviestinnän kehittäminen
Airo, Johanna (2020)
Airo, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929707
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaista markkinointiviestinnän sisältöä kansainvälisille markkinoille suuntaavat B2B-yritykset haluavat saada. Tarkoituksena oli selvittää, mitä kanavia kohderyhmän edustajat haluavat käytettävän sekä millaisena he kokevat viestinnän tällä hetkellä. Lisäksi tutkittiin, millainen markkinointiviestintä sitouttaa asiakasta pitkäaikaiseen asiakassuhteeseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelumenetelmä, teemahaastattelu. Toteutetut teemahaastattelut litteroitiin sanatarkasti ja aineisto koodattiin. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia ja teemoittelua. Haastateltaviksi valikoitui toimeksiantajayrityksen asiakkaita. Haastatteluja toteutui yhteensä neljä kappaletta. Haastattelujen teemoiksi valikoitui markkinointiviestintä, viestinnän sisältö, digitaalinen viestintä ja asiakkuus. Teoreettinen viitekehys tutkimukseen rakentui B2B-markkinointiviestinnän sekä kansainvälistymisen ympärille.
Haastatteluista selvisi, että kansainvälisille markkinoille suuntaavat B2B-yrityksen edustajat haluavat saada laadukasta, referenssipohjaista ja arvoa tuottavaa viestintää. Viestinnässä tärkeiksi koettiin asiakassuhteen ylläpitäminen sekä verkostojen hyödyntäminen. Viestinnän kanavista toimivimmiksi nousivat sähköposti ja puhelin sekä ammatillinen verkostoitumispalvelu LinkedIn.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan suunnitella markkinointiviestinnän toimenpiteitä asiakkaille parhaiten soveltuvalla tavalla. Viestinnässä on keskeistä huomioida asiakkaiden tarpeet ja toiveet sekä mukauttaa viestintä sen mukaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelumenetelmä, teemahaastattelu. Toteutetut teemahaastattelut litteroitiin sanatarkasti ja aineisto koodattiin. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia ja teemoittelua. Haastateltaviksi valikoitui toimeksiantajayrityksen asiakkaita. Haastatteluja toteutui yhteensä neljä kappaletta. Haastattelujen teemoiksi valikoitui markkinointiviestintä, viestinnän sisältö, digitaalinen viestintä ja asiakkuus. Teoreettinen viitekehys tutkimukseen rakentui B2B-markkinointiviestinnän sekä kansainvälistymisen ympärille.
Haastatteluista selvisi, että kansainvälisille markkinoille suuntaavat B2B-yrityksen edustajat haluavat saada laadukasta, referenssipohjaista ja arvoa tuottavaa viestintää. Viestinnässä tärkeiksi koettiin asiakassuhteen ylläpitäminen sekä verkostojen hyödyntäminen. Viestinnän kanavista toimivimmiksi nousivat sähköposti ja puhelin sekä ammatillinen verkostoitumispalvelu LinkedIn.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan suunnitella markkinointiviestinnän toimenpiteitä asiakkaille parhaiten soveltuvalla tavalla. Viestinnässä on keskeistä huomioida asiakkaiden tarpeet ja toiveet sekä mukauttaa viestintä sen mukaan.