Mustat joutsenet - Ensihoitopalvelun varautuminen tulevaisuudessa
Salokangas, Ville; Kaukovalta, Piia (2020)
Salokangas, Ville
Kaukovalta, Piia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728902
Tiivistelmä
Varautumisesta on säädetty Suomessa valtion toimesta, sekä eri toimialojen osalta, lakiperustaisesti. Silti varautuminen kevään 2020 koronapandemiaan osoittautui riittämättömäksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on ensihoidon ja varautumisen asiantuntijoiden avulla selvittää, mitkä ovat suurimmat ensihoitopalvelun varautumisen haasteet, joka tulee huomioida nyt ja vuoden 2030 ensi-hoitopalvelun valmiussuunnitelmassa.
Tutkimuksessa käytettiin Delfoi-menetelmää ja tutkimus sisälsi kaksi kyselykierrosta. Tutkimukseen käytettiin asiantuntijapaneelia. Asiantuntijat koostuivat ensihoidon ja varautumisen ammattilaisista eri puolilta Suomea. Kyselyt suoritettiin Webropol-sovelluksella. Ensimmäisellä tutkimuskierroksella asiantuntijoille lähetettiin kolme avointa kysymystä ja vastauksista koostettiin väittämiä toiselle kierrokselle sisällönanalyysiä apuna käyttäen. Vastausten pohjalta luotiin skenaario ensihoidon valmiussuunnitelmasta vuonna 2030.
Tutkimustulosten mukaan pandemiat ovat nyt ja tulevaisuudessa todennäköisiä uhkia. Tulevaisuudessa erilaiset globaalit uhat kasvavat, tärkeimpänä niistä ilmastonmuutoksen aiheuttamat sääilmiöt. Informaatiovaikuttaminen ja sitä kautta nousevat ilmiöt ovat uhka myös ensihoitopalvelun henkilöstölle. Henkilöstö- ja materiaaliresurssit tulee turvata eri häiriötilanteissa. Kansallinen materiaalinen omavaraisuus tulee turvata. Henkilöstön koulutusta tulee kohdentaa valmiussuunnitteluun ja häiriötilanteissa toimimiseen. Teknologian häiriötilanteisiin sekä kyberhyökkäyksiin tulee varautua nyt ja tulevaisuudessa ICT-henkilöstöllä ja varajärjestelmillä.
Tutkimustulosten perusteella ensihoitopalvelussa tulee tulevaisuudessa tehdä valmiussuunnitelmia Kansallisen riskiarvion pohjalta sekä käyttää yhteistä suunnittelutyökalua ja valmiussuunnittelupohjaa. Varautumista tulee koordinoida kansallisesti ja yhtenäistää valmiussuunnitelmat laajasti eri organisaatioiden ja viranomaisten kesken. Valmiussuunnitelmien luomista voi ohjata ja helpottaa Kansallinen tietovaranto. Toimintaympäristön tarkkailun on oltava suunnitelmallista. Valmiussuunnitelmissa on otettava huomioon yhteiset toimintamallit, henkilöstö- ja materiaaliresurssit sekä eri tukipalvelut. Tilannekuvalla, joka on jaettava laajasti eri organisaatioiden kesken, voidaan tarvittaessa kohdentaa avustustoimia eniten tarvitsevalle organisaatiolle tai alueelle. Finnish government and its various health care services need to be prepared in advance for various crises. This is legislated by laws in Finland. However, in the spring of 2020, preparedness for COVID-19 pandemic proved insufficient. The purpose of the thesis was to define, with assistance of authorities, the most challenging gaps in preparedness of emergency medical services (EMS), to address them now and in the preparation process for 2030 contingency plan.
Thesis research was conducted with Delphi Method and included two separate rounds of questionnaires. Subject matter experts represented professionals of emergency care and preparedness from various parts of Finland. Answers from questionnaires were utilized to define a scenario for 2030 contingency plan for emergency medical services.
Research indicates pandemics to be probable threats for societies now and in the future. Global threats caused by climate change and information influencing are also threats for health care personnel. In disturbed situations, it is paramount to have sufficient personnel resources and materials. National level self-sufficiency must be secured for various scenarios. EMS personnel training must include focus for contingency planning and performing in disturbed situations. Sufficient resources of ICT personnel and backup systems need to be in place in preparedness for cyber-attacks and large-scale technical failures.
EMS contingency plans should be based on national risk assessment. Commonly used contingency plan tools and formats should be utilized. Coordination is needed on national level for different authorities and organizations to be congruent with contingency plans. National emergency data should be used to guide and aid in preparedness planning. Monitoring operating environments should be an organized activity. Contingency plans should consider commonly accepted operating models, resources for personnel and materials, and different support services. Where needed, situation reports shared amongst organizations could be utilized to focus into areas or organizations in most need of assistance.
Tutkimuksessa käytettiin Delfoi-menetelmää ja tutkimus sisälsi kaksi kyselykierrosta. Tutkimukseen käytettiin asiantuntijapaneelia. Asiantuntijat koostuivat ensihoidon ja varautumisen ammattilaisista eri puolilta Suomea. Kyselyt suoritettiin Webropol-sovelluksella. Ensimmäisellä tutkimuskierroksella asiantuntijoille lähetettiin kolme avointa kysymystä ja vastauksista koostettiin väittämiä toiselle kierrokselle sisällönanalyysiä apuna käyttäen. Vastausten pohjalta luotiin skenaario ensihoidon valmiussuunnitelmasta vuonna 2030.
Tutkimustulosten mukaan pandemiat ovat nyt ja tulevaisuudessa todennäköisiä uhkia. Tulevaisuudessa erilaiset globaalit uhat kasvavat, tärkeimpänä niistä ilmastonmuutoksen aiheuttamat sääilmiöt. Informaatiovaikuttaminen ja sitä kautta nousevat ilmiöt ovat uhka myös ensihoitopalvelun henkilöstölle. Henkilöstö- ja materiaaliresurssit tulee turvata eri häiriötilanteissa. Kansallinen materiaalinen omavaraisuus tulee turvata. Henkilöstön koulutusta tulee kohdentaa valmiussuunnitteluun ja häiriötilanteissa toimimiseen. Teknologian häiriötilanteisiin sekä kyberhyökkäyksiin tulee varautua nyt ja tulevaisuudessa ICT-henkilöstöllä ja varajärjestelmillä.
Tutkimustulosten perusteella ensihoitopalvelussa tulee tulevaisuudessa tehdä valmiussuunnitelmia Kansallisen riskiarvion pohjalta sekä käyttää yhteistä suunnittelutyökalua ja valmiussuunnittelupohjaa. Varautumista tulee koordinoida kansallisesti ja yhtenäistää valmiussuunnitelmat laajasti eri organisaatioiden ja viranomaisten kesken. Valmiussuunnitelmien luomista voi ohjata ja helpottaa Kansallinen tietovaranto. Toimintaympäristön tarkkailun on oltava suunnitelmallista. Valmiussuunnitelmissa on otettava huomioon yhteiset toimintamallit, henkilöstö- ja materiaaliresurssit sekä eri tukipalvelut. Tilannekuvalla, joka on jaettava laajasti eri organisaatioiden kesken, voidaan tarvittaessa kohdentaa avustustoimia eniten tarvitsevalle organisaatiolle tai alueelle.
Thesis research was conducted with Delphi Method and included two separate rounds of questionnaires. Subject matter experts represented professionals of emergency care and preparedness from various parts of Finland. Answers from questionnaires were utilized to define a scenario for 2030 contingency plan for emergency medical services.
Research indicates pandemics to be probable threats for societies now and in the future. Global threats caused by climate change and information influencing are also threats for health care personnel. In disturbed situations, it is paramount to have sufficient personnel resources and materials. National level self-sufficiency must be secured for various scenarios. EMS personnel training must include focus for contingency planning and performing in disturbed situations. Sufficient resources of ICT personnel and backup systems need to be in place in preparedness for cyber-attacks and large-scale technical failures.
EMS contingency plans should be based on national risk assessment. Commonly used contingency plan tools and formats should be utilized. Coordination is needed on national level for different authorities and organizations to be congruent with contingency plans. National emergency data should be used to guide and aid in preparedness planning. Monitoring operating environments should be an organized activity. Contingency plans should consider commonly accepted operating models, resources for personnel and materials, and different support services. Where needed, situation reports shared amongst organizations could be utilized to focus into areas or organizations in most need of assistance.