Lukiolaisten AMK : päivä laboratoriossa ”terveyslabran salat”
Laulumaa, Anna; Markkula, Tea (2020)
Laulumaa, Anna
Markkula, Tea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528252
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuuluu Turun AMK:n järjestämään lukioiden yhteistyöprojektiin. Lukiolaisten AMK:ssa on mukana eri opiskelualoilta oppilaita ja opettajia esittelemässä oman alansa erikoisuuksia, samalla opettaen nuorille erilaisia tietoja ja luovuutta. Lukiolaissa on sovittu, että korkeakoulut lisäävät yhteistyötä toisen asteen koulutuksen järjestäjien kanssa korkeakouluopintoihin siirtymisen nopeuttamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa lukiolaisille uusi näkökulma laboratoriosta, painottaen oppimisen sosiaalisuutta, vuorovaikutuksellisuutta ja yhteistoiminnallisuutta. Kokonaisuudessaan Lukiolaisten amk- yhteistyö on monialainen, työelämää varten toteutettava projekti mikä hyödyntää innovaatiopedagogiikkaa. Projektiin valittujen erikoisalojen: Mikrobiologian, Immunohematologian ja Kliinisen Fysiologian opiskelijat toimivat Lukiolaisten amk- yhteistyössä ohjaajina.
Yhteistyöprojektin tarkoituksena on myös opettaa lukiolaisille laboratoriotoimialan laajaa monipuolisuutta. Bioanalyytikon tutkinto avaa työllistymisen mahdollisuuksia useille eri yhteiskunnan sektoreille. Vallitsevat pandemia- olosuhteet varmistavat sen, että tulevaisuudessakin laboratorioalalla tarvitaan runsaasti työntekijöitä.
Opetuskokonaisuuksia on Mikrobiologian ja EKG:n osalta kokeiltu Paimion lukiolaisten kanssa ja palaute on ollut positiivista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa lukiolaisille uusi näkökulma laboratoriosta, painottaen oppimisen sosiaalisuutta, vuorovaikutuksellisuutta ja yhteistoiminnallisuutta. Kokonaisuudessaan Lukiolaisten amk- yhteistyö on monialainen, työelämää varten toteutettava projekti mikä hyödyntää innovaatiopedagogiikkaa. Projektiin valittujen erikoisalojen: Mikrobiologian, Immunohematologian ja Kliinisen Fysiologian opiskelijat toimivat Lukiolaisten amk- yhteistyössä ohjaajina.
Yhteistyöprojektin tarkoituksena on myös opettaa lukiolaisille laboratoriotoimialan laajaa monipuolisuutta. Bioanalyytikon tutkinto avaa työllistymisen mahdollisuuksia useille eri yhteiskunnan sektoreille. Vallitsevat pandemia- olosuhteet varmistavat sen, että tulevaisuudessakin laboratorioalalla tarvitaan runsaasti työntekijöitä.
Opetuskokonaisuuksia on Mikrobiologian ja EKG:n osalta kokeiltu Paimion lukiolaisten kanssa ja palaute on ollut positiivista.