Aktiivisuus tuo energiaa! Ammatillisten opettajien näkökulmia fyysisestä aktiivisuudesta ja sen lisäämisestä toisen asteen ammatillisten opiskelijoiden keskuudessa koulupäivän aikana
Rönnlöf, Satu (2020)
Rönnlöf, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927038
Tiivistelmä
Toisen asteen ammatillisten opiskelijoiden heikko fyysinen kunto ja riittämätön liikunta on noussut esille erilaisissa tutkimuksissa. Ennusteen mukaan vain pieni osa tämän hetken naisopiskelijoista selviää keskiraskaasta työstä 50-vuotiaana.
Tutkimuksen taustalla oli oppilaitoksen Aktiivisuus tuo energia –hankkeen edelleen kehittäminen. Hankkeen tavoitteet liittyivät opiskelijoiden fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli edistää toisen asteen opiskelijoiden hyvinvointia lisäämällä aktiivisuutta koulupäiviin, ja tavoitteena oli löytää toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen opettajien näkemyksiä opiskelijoiden aktiivisuuden lisäämiseen vaikuttavista tekijöistä kouluajalla.
Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin ryhmämuotoisina teemahaastatteluina Teams-alustalla keväällä 2020. Tutkimukseen osallistui 35 ammatillista opettajaa, 15 eri ammattialalta.
Tulosten mukaan opettajat kokivat pääsääntöisesti olevansa opetettavien ammatillisten aineiden lisäksi terveyden edistäjiä ja vahvistavan omalla esimerkillään fyysistä aktiivisuutta ja työhyvinvointia. Hyvä fyysinen kunto liitettiin vahvasti turvallisuustekijöihin monella alalla. Opiskelijoiden fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen kouluajalla haastattelujen mukaan vaikuttavat muun muassa opettajan oma asenne ja osaaminen, työturvallisuus, ammattiala, opiskeluympäristö ja opetussuunnitelma.
Johtopäätöksenä todettakoon, että fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppitunneille ammatillisessa oppilaitoksessa on kiinni monesta hyvinkin erityyppisestä asiasta. On myös otettava huomioon, että opiskelu ammatillisessa oppilaitoksessa on monilla aloilla luonnollisesti fyysisempää ja toiminnallisempaa kuin lukio-opinnoissa tai peruskoulussa. In the light of recent studies, vocational upper secondary education and training students suffer from poor physical condition and do not exercise sufficiently. It has been predicted that only a fraction of the current female students can manage medium work at the age of 50 years.
This study is conducted in the framework of Activity brings energy; a Finnish vocational institute’s project with the goal to increase the students’ physical activity. The present study’s aim is to develop the project further. The study set out to improve the upper secondary vocational students’ well-being by increasing the level of physical activity of their schooldays and to map the teachers’ takes on the factors that affect the possibilities for adding physical activity into the schoolday.
The research approach was qualitative, and the data was collected via group interviews taking place on a Teams-platform during the spring 2020. The research participants included 35 vocational teachers from 15 professions.
According to the results, the majority of the teachers regarded it as their responsibility to not only teach their subject but also to promote health. They felt that their example would encourage physical activity and improve well-being at work. Good physical condition was also strongly connected to safety issues within many professions. The interview data reveals that the factors which affect the possibilities for adding physical activity into the schoolday include the teacher’s attitude and competence, workplace safety, profession, study environment, and the curriculum.
Tutkimuksen taustalla oli oppilaitoksen Aktiivisuus tuo energia –hankkeen edelleen kehittäminen. Hankkeen tavoitteet liittyivät opiskelijoiden fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli edistää toisen asteen opiskelijoiden hyvinvointia lisäämällä aktiivisuutta koulupäiviin, ja tavoitteena oli löytää toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen opettajien näkemyksiä opiskelijoiden aktiivisuuden lisäämiseen vaikuttavista tekijöistä kouluajalla.
Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin ryhmämuotoisina teemahaastatteluina Teams-alustalla keväällä 2020. Tutkimukseen osallistui 35 ammatillista opettajaa, 15 eri ammattialalta.
Tulosten mukaan opettajat kokivat pääsääntöisesti olevansa opetettavien ammatillisten aineiden lisäksi terveyden edistäjiä ja vahvistavan omalla esimerkillään fyysistä aktiivisuutta ja työhyvinvointia. Hyvä fyysinen kunto liitettiin vahvasti turvallisuustekijöihin monella alalla. Opiskelijoiden fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen kouluajalla haastattelujen mukaan vaikuttavat muun muassa opettajan oma asenne ja osaaminen, työturvallisuus, ammattiala, opiskeluympäristö ja opetussuunnitelma.
Johtopäätöksenä todettakoon, että fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppitunneille ammatillisessa oppilaitoksessa on kiinni monesta hyvinkin erityyppisestä asiasta. On myös otettava huomioon, että opiskelu ammatillisessa oppilaitoksessa on monilla aloilla luonnollisesti fyysisempää ja toiminnallisempaa kuin lukio-opinnoissa tai peruskoulussa.
This study is conducted in the framework of Activity brings energy; a Finnish vocational institute’s project with the goal to increase the students’ physical activity. The present study’s aim is to develop the project further. The study set out to improve the upper secondary vocational students’ well-being by increasing the level of physical activity of their schooldays and to map the teachers’ takes on the factors that affect the possibilities for adding physical activity into the schoolday.
The research approach was qualitative, and the data was collected via group interviews taking place on a Teams-platform during the spring 2020. The research participants included 35 vocational teachers from 15 professions.
According to the results, the majority of the teachers regarded it as their responsibility to not only teach their subject but also to promote health. They felt that their example would encourage physical activity and improve well-being at work. Good physical condition was also strongly connected to safety issues within many professions. The interview data reveals that the factors which affect the possibilities for adding physical activity into the schoolday include the teacher’s attitude and competence, workplace safety, profession, study environment, and the curriculum.