”Rennosti ja vailla suurta hierarkiaa” : työnohjaajien kokemuksia Stepbystep palveluiden työn organisoinnin tavasta
Korkiakoski, Minna (2020)
Korkiakoski, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826980
Tiivistelmä
Työelämässä vaaditaan jatkuvien muutosten alla työskentelyä. Tarkoituksenmukaisesti ja hyvin organisoitu työ vaikuttaa organisaation kilpailukykyyn ja tulevaisuuden näkymiin sekä lisää työntekijöiden tyytyväisyyttä työhön. Lisäksi työn organisoinnin tapa määrittelee työpaikan kulttuurin ja johtamisen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten työn organisointi on järjestetty Stepbystep työnohjauspalveluissa. Toisena tarkoituksena on tarkastella Stepbystep palveluiden työn organisointia työnohjaajien kokemusten kautta eli saada vastaus kysymykseen, miten työnohjaajat kokevat tämän tavan. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Stepbystep palveluiden kehittämistä varten laadukkaiden palveluiden takaamiseksi.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, mikä sisältää kvantitatiivisen tutkimuksen elementtejä. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselytutkimuksella ja hyödyntämällä valmiita dokumentteja. Sähköisen kyselytutkimuksen aineisto on koottu kuuden Stepbystep palveluiden työnohjaajien kokemuksista. Valmiit dokumentit ovat olleet Stepbystep palveluiden edustajien kanssa käydyt sähköpostikeskustelut, verkkosivut, yhteistyösopimus työnohjauspalveluista sekä sähköinen laatutyökalu. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla muodostamalla pelkistykset alkuperäisilmauksista ja teemoittelemalla ala-, ylä- ja pääluokat.
Stepbystep palveluiden työn organisoinnin tavan voitiin todeta tuloksien perusteella muodostuvan monesta eri työnorganisoinnin mallista. Tuloksissa oli havaittavissa perinteisen, tayloristisen, leanin ja oppivan organisaatiomallin mukaisia työn organisoinnin piirteitä. Tulokset osoittivat työnohjaajien kokevan, että johtajalla oli tärkeä rooli työn organisoinnin tavan toteuttajana Stepbystep palveluilla. Erityisen tyytyväisiä oltiin työympäristöön ja työilmapiiriin. Suurimmaksi kehittämiskohteeksi tuloksissa nousi esille viestinnän parantaminen. Voidaankin todeta työn organisoinnin tavan säännölliselle arvioimiselle olevan tarvetta, jotta se vastaa organisaation tarpeisiin. Mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe olisi asiakkaiden kokemuksien tutkiminen Stepbystep palveluiden työnohjausprosessista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten työn organisointi on järjestetty Stepbystep työnohjauspalveluissa. Toisena tarkoituksena on tarkastella Stepbystep palveluiden työn organisointia työnohjaajien kokemusten kautta eli saada vastaus kysymykseen, miten työnohjaajat kokevat tämän tavan. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Stepbystep palveluiden kehittämistä varten laadukkaiden palveluiden takaamiseksi.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, mikä sisältää kvantitatiivisen tutkimuksen elementtejä. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselytutkimuksella ja hyödyntämällä valmiita dokumentteja. Sähköisen kyselytutkimuksen aineisto on koottu kuuden Stepbystep palveluiden työnohjaajien kokemuksista. Valmiit dokumentit ovat olleet Stepbystep palveluiden edustajien kanssa käydyt sähköpostikeskustelut, verkkosivut, yhteistyösopimus työnohjauspalveluista sekä sähköinen laatutyökalu. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla muodostamalla pelkistykset alkuperäisilmauksista ja teemoittelemalla ala-, ylä- ja pääluokat.
Stepbystep palveluiden työn organisoinnin tavan voitiin todeta tuloksien perusteella muodostuvan monesta eri työnorganisoinnin mallista. Tuloksissa oli havaittavissa perinteisen, tayloristisen, leanin ja oppivan organisaatiomallin mukaisia työn organisoinnin piirteitä. Tulokset osoittivat työnohjaajien kokevan, että johtajalla oli tärkeä rooli työn organisoinnin tavan toteuttajana Stepbystep palveluilla. Erityisen tyytyväisiä oltiin työympäristöön ja työilmapiiriin. Suurimmaksi kehittämiskohteeksi tuloksissa nousi esille viestinnän parantaminen. Voidaankin todeta työn organisoinnin tavan säännölliselle arvioimiselle olevan tarvetta, jotta se vastaa organisaation tarpeisiin. Mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe olisi asiakkaiden kokemuksien tutkiminen Stepbystep palveluiden työnohjausprosessista.