Päiväkodin tiimivastaavien kokemuksia pedagogisesta vastuustaan arjen työssä
Niskanen, Marjo; Gorski, Anne-Mari (2020)
Lataukset:
Niskanen, Marjo
Gorski, Anne-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726460
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä tutkittiin erään joensuulaisen päiväkodin tiimivastaavien kokemuksia pedagogisesta vastuustaan arjen työssä. Tulosten tarkoituksena oli antaa toimeksiantajalle tietoa, jonka avulla voidaan tukea tiimivastaavien pedagogista työtä. Lisäksi saatua tietoa voidaan hyödyntää kehityskeskustelujen perustana. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan tiimivastaavat kokevat pedagogisen vastuun mielekkäänä ja motivoivana tekijänä. Samalla tiimivastaavuus ja siihen liittyvät tehtävät ohjaavat käytännön työtä. Pedagogisen vastuun kantamisen kokemukseen vaikuttavat työnorganisointikyky, käytettävissä oleva aika ja oman tiimin vahvuuksien hyödyntäminen. Kollegoilta ja esimieheltä saadulla tuella koettiin olevan suuri merkitys vastuun kokemisessa.
Tulosten perusteella näyttäisi, että pedagogisen vastuun kantamisessa on oleellista jatkuva vuorovaikutus ja vastuun jakaminen sekä oman tiimin että koko työyhteisön kesken. Kokemustutkimusta voitaisiin hyödyntää nykyistä enemmän varhaiskasvatuksen kehittämistyössä. Ammattilaisilta kerätty kokemustieto antaa käytännön läheistä ja käytännössä testattua tietoa kehittämistyöhön.
Tutkimustulosten mukaan tiimivastaavat kokevat pedagogisen vastuun mielekkäänä ja motivoivana tekijänä. Samalla tiimivastaavuus ja siihen liittyvät tehtävät ohjaavat käytännön työtä. Pedagogisen vastuun kantamisen kokemukseen vaikuttavat työnorganisointikyky, käytettävissä oleva aika ja oman tiimin vahvuuksien hyödyntäminen. Kollegoilta ja esimieheltä saadulla tuella koettiin olevan suuri merkitys vastuun kokemisessa.
Tulosten perusteella näyttäisi, että pedagogisen vastuun kantamisessa on oleellista jatkuva vuorovaikutus ja vastuun jakaminen sekä oman tiimin että koko työyhteisön kesken. Kokemustutkimusta voitaisiin hyödyntää nykyistä enemmän varhaiskasvatuksen kehittämistyössä. Ammattilaisilta kerätty kokemustieto antaa käytännön läheistä ja käytännössä testattua tietoa kehittämistyöhön.