Esimiestyön kehittäminen
Männistö, Johanna (2020)
Männistö, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120326057
Tiivistelmä
Esimiehen rooli nykypäivän liiketoiminnassa on tärkeä. Erityisesti pk-yrityksissä esimiehenä toimii usein yrityksen johtaja. Esimiehen tehtävänä on ohjata ja organisoida yrityksen toimintaa sekä työntekijöiden tehtäviä. Esimiehen työnkuvaan kuuluu monia eri tehtäviä, joista osa on haastaviakin. Esimiestyöllä on suuri merkitys yrityksen tuottavuudelle, asiakastyytyväisyydelle sekä henkilöstön hyvinvoinnille. Vaikka esimiestyö koetaan tärkeäksi, vain harvassa yrityksessä esimiestoimintaa johdetaan strategisesti ja kokonaisvaltaisesti. Erityisesti tehokas esimiestyö korostuu pk-yrityksissä toiminnan tehokkuudessa ja tuottavuudessa. Usein kuitenkin käy niin, että esimiestyö hoidetaan, jos muulta työltä jää aikaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevan pk-yrityksen esimiestyön tämänhetkistä tilannetta, sekä henkilöstön odotuksia esimiestyöltä. Opinnäytetyön viitekehyksen muodosti viisi tärkeimmäksi noussutta esimiestyön osa-aluetta, jotka olivat työilmapiiri, osaaminen ja oppiminen, kommunikaatio ja viestintä, motivaatio sekä ongelmatilanteet.
Opinnäytetyön tutkimusmuoto oli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusaineisto kerättiin seitsemältä henkilöstöön kuuluvalta kahdenkeskisillä haastatteluilla. Haastattelut taltioitiin ja myöhemmin litteroitiin teemoittain.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevan pk-yrityksen esimiestyön tämänhetkistä tilannetta, sekä henkilöstön odotuksia esimiestyöltä. Opinnäytetyön viitekehyksen muodosti viisi tärkeimmäksi noussutta esimiestyön osa-aluetta, jotka olivat työilmapiiri, osaaminen ja oppiminen, kommunikaatio ja viestintä, motivaatio sekä ongelmatilanteet.
Opinnäytetyön tutkimusmuoto oli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusaineisto kerättiin seitsemältä henkilöstöön kuuluvalta kahdenkeskisillä haastatteluilla. Haastattelut taltioitiin ja myöhemmin litteroitiin teemoittain.