Lapin ammattikorkeakoulun insinööri (ylempi AMK) -koulutusten työelämävastaavuus: Koulutuksista valmistuneiden työelämäosaaminen ja opetussuunnitelman kehittämistarpeet.
Pöntinen, Matti; Pöntinen, Matti (2020)
Pöntinen, Matti
Pöntinen, Matti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325857
Tiivistelmä
Tapaustutkimuksen kohteena oli Lapin ammattikorkeakoulun insinööri (ylempi AMK) -koulutusten työelämävastaavuus. Opinnäytetyön tavoitteena oli esittää suositukset koulutusten tavoitteiden ja sisältöjen kehittämiseksi. Opinnäytetyössä arvioitiin, miten Lapin ammattikorkeakoulu voisi työelämän jatkuvasti muuttuessa taata tarvittavat työ-elämätaidot ja samalla vahvistaa valmistuvien kykyä kehittää alueen työelämätoimi-joiden elinvoimaisuutta.
Työelämävastaavuuden arviointikriteereinä olivat työtehtävissä ilmenevä osaaminen ja osaamisen vaikuttavuus suhteessa modernin ajan työelämän vaatimuksiin. Opinnäytetyön tietoperustana olivat osaamisen ja koulutuksen johtamista sekä muuttuva työelämä. Keskeisenä työvälineenä koulutusten johtamisessa ja kehittämistyössä oli opetussuunnitelma.
Opinnäytetyön aineisto hankittiin koulutuksesta vuosina 2015-2018 valmistuneille suunnatulla kyselyllä ja Lapin alueen työnantajaedustajien haastatteluilla. Kysely ja haastattelut sisälsivät sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Aineistoa käsiteltiin määrällisesti ja laadullisesti. Suljettujen kysymysten määrällisen aineiston käsittely oli teorialähtöistä. Tilastollisina analyysimenetelminä käytettiin suoria jakaumia, keskiar-voja, hajontalukuja, ristiintaulukointia sekä osaamiskuilua ilmentävää GAP-analyysiä. Avointen kysymysten analyysimenetelmänä käytettiin aineisto- ja teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella Lapin ammattikorkeakoulun insinööri (ylempi AMK) -koulutusten tuottamaan työelämäosaamisen ja vaikuttavuuden vahvistumiseen oltiin tyytyväisiä. Kehittämissuosituksina esitettiin, että niitä koulutusten tavoitteita ja sisältöjä, jotka antavat valmiuksia esimies- ja työyhteisötaitoihin, ongelmanratkaisutaitoihin, resurssien johtamisosaamiseen, eettisen osaamiseen sekä jossain määrin teknologiaosaamiseen ja Lapin ammattikorkeakoulun strategisten painopistealueiden osaamisiin tulisi vahvistaa ja arvioida uudelleen. Opinnäytetyön tuloksissa todettiin, että insinööri (ylempi AMK) -opetussuunnitelmassa kuvatut osaamisvaatimukset muuntuvat todel-lisiksi työelämän kompetensseiksi työuran jatkuessa ja työtehtävien vaativuuden lisääntyessä.
Avainsanat: Lapin ammattikorkeakoulu, insinööri (ylempi AMK) -koulutukset, osaaminen, työelämävastaavuus, arviointi, opetussuunnitelma, tapaustutkimus The topic of this case study was the working life correspondence of the Master´s Degree Program in Engineering in Lapland University of Applied Sciences (Lapland UAS Mas-ter´s degree in Engineering). The aim of this thesis was to present recommendations for the development of the aims and contents of the curriculum. The thesis assessed how the Lapland UAS could guarantee the necessary professional skills for the working life in the current context of constantly changing working life, and also in the meantime strengthen the graduates' ability to contribute to the continuity and liveliness of various labor market partners in the Lapland region.
The evaluation criteria of working life correspondence of the degree program were competence and efficiency at work in relation to the requirements of the modern working life. The thesis was connected to the knowledge base of competence and education management, as well as to the concept of changing working life. The curriculum was considered as a key tool in the management and further development of the programmes.
The data utilized in this thesis consisted of a questionnaire aimed at graduates of the degree program in the years 2015-2018 and interviews of employer’s representatives in the Lapland region. The questionnaire and the interviews included both closed and open questions. The material was processed and analyzed using both quantitative and qualitative research methods. The data management methodology of the quantitative survey data of the closed questions was based on the respective theory-driven statistical methods. The methods of statistical analysis used in the study were distributions, means, variance numbers, cross-tabulation, and gap-analysis that indicates the observed gap in the graduates’ knowledge or skills. The method of analysis utilized for the open questions were data-driven and theory-driven content analysis.
Based on the results of this study, the Master´s degree graduates of Lapland UAS were in general satisfied with the working life correspondence and the effectiveness of the degree. The recommendations of this study in terms of the further development of the degree were suggested that the contents of the curriculum that afford competences for managerial skills, work community skills, resource management skills, problem solving skills, ethical skills and also to some extent technological skills, alongside with the competen-cies of Lapland UAS´s strategic priorities, should be strengthened and re-evaluated. The results of the thesis state that the competence requirements described in the degree curriculum are indeed transformed into real working life competencies, as the career of the graduates progresses together with the increasing responsibilities at work.
Keywords: Lapland University of Applied Sciences, the Master´s Degree Program in Engineering, competence, working life correspondence, practical relevance, assessment, curriculum, case study
Työelämävastaavuuden arviointikriteereinä olivat työtehtävissä ilmenevä osaaminen ja osaamisen vaikuttavuus suhteessa modernin ajan työelämän vaatimuksiin. Opinnäytetyön tietoperustana olivat osaamisen ja koulutuksen johtamista sekä muuttuva työelämä. Keskeisenä työvälineenä koulutusten johtamisessa ja kehittämistyössä oli opetussuunnitelma.
Opinnäytetyön aineisto hankittiin koulutuksesta vuosina 2015-2018 valmistuneille suunnatulla kyselyllä ja Lapin alueen työnantajaedustajien haastatteluilla. Kysely ja haastattelut sisälsivät sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Aineistoa käsiteltiin määrällisesti ja laadullisesti. Suljettujen kysymysten määrällisen aineiston käsittely oli teorialähtöistä. Tilastollisina analyysimenetelminä käytettiin suoria jakaumia, keskiar-voja, hajontalukuja, ristiintaulukointia sekä osaamiskuilua ilmentävää GAP-analyysiä. Avointen kysymysten analyysimenetelmänä käytettiin aineisto- ja teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten perusteella Lapin ammattikorkeakoulun insinööri (ylempi AMK) -koulutusten tuottamaan työelämäosaamisen ja vaikuttavuuden vahvistumiseen oltiin tyytyväisiä. Kehittämissuosituksina esitettiin, että niitä koulutusten tavoitteita ja sisältöjä, jotka antavat valmiuksia esimies- ja työyhteisötaitoihin, ongelmanratkaisutaitoihin, resurssien johtamisosaamiseen, eettisen osaamiseen sekä jossain määrin teknologiaosaamiseen ja Lapin ammattikorkeakoulun strategisten painopistealueiden osaamisiin tulisi vahvistaa ja arvioida uudelleen. Opinnäytetyön tuloksissa todettiin, että insinööri (ylempi AMK) -opetussuunnitelmassa kuvatut osaamisvaatimukset muuntuvat todel-lisiksi työelämän kompetensseiksi työuran jatkuessa ja työtehtävien vaativuuden lisääntyessä.
Avainsanat: Lapin ammattikorkeakoulu, insinööri (ylempi AMK) -koulutukset, osaaminen, työelämävastaavuus, arviointi, opetussuunnitelma, tapaustutkimus
The evaluation criteria of working life correspondence of the degree program were competence and efficiency at work in relation to the requirements of the modern working life. The thesis was connected to the knowledge base of competence and education management, as well as to the concept of changing working life. The curriculum was considered as a key tool in the management and further development of the programmes.
The data utilized in this thesis consisted of a questionnaire aimed at graduates of the degree program in the years 2015-2018 and interviews of employer’s representatives in the Lapland region. The questionnaire and the interviews included both closed and open questions. The material was processed and analyzed using both quantitative and qualitative research methods. The data management methodology of the quantitative survey data of the closed questions was based on the respective theory-driven statistical methods. The methods of statistical analysis used in the study were distributions, means, variance numbers, cross-tabulation, and gap-analysis that indicates the observed gap in the graduates’ knowledge or skills. The method of analysis utilized for the open questions were data-driven and theory-driven content analysis.
Based on the results of this study, the Master´s degree graduates of Lapland UAS were in general satisfied with the working life correspondence and the effectiveness of the degree. The recommendations of this study in terms of the further development of the degree were suggested that the contents of the curriculum that afford competences for managerial skills, work community skills, resource management skills, problem solving skills, ethical skills and also to some extent technological skills, alongside with the competen-cies of Lapland UAS´s strategic priorities, should be strengthened and re-evaluated. The results of the thesis state that the competence requirements described in the degree curriculum are indeed transformed into real working life competencies, as the career of the graduates progresses together with the increasing responsibilities at work.
Keywords: Lapland University of Applied Sciences, the Master´s Degree Program in Engineering, competence, working life correspondence, practical relevance, assessment, curriculum, case study