Omaohjaajatyöskentely vanhempien näkökulmasta lastensuojeluyksikössä
Pitkänen, Tommi (2020)
Lataukset:
Pitkänen, Tommi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125387
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on laadullinen kehittämistyö. Se on toteutettu kahden saman organisaation alla toimivan lastensuojeluyksikön toimipisteissä.
Opinnäytetyön tarkoituksena on saada käsitys siitä, mitä omaohjaajuus merkitsee lastensuojeluyksiköihin sijoitettujen vanhempien näkökulmasta. Työn lopullisena tavoitteena on saada yksiköihin työskentelymalli, jolla sijoitettujen nuorten vanhempien kanssa työskentely sujuisi entistä paremmin. Työssä kartoitetaan myös niitä ongelmia, joita omaohjaajatyöskentelyyn liittyy ja pyritään löytämään parannuskeinoja sen toimivuuteen. Tässä opinnäytetyössä ei kiinnitetä huomiota sijoitettuihin nuoriin, vaan pureudutaan nimenomaan heidän vanhempiensa kautta asian ytimeen.
Opinnäytetyön varsinainen tuotos on pienimuotoinen opas lastensuojelulaitokseen sijoitettujen nuorten vanhempien kanssa työskenteleville ohjaajille. Sen tarkoitus on luoda kaikille yksiköissä työskenteleville ohjaajille selkeä linja vanhempien kanssa työskentelyyn sijoituksen ajaksi. Opas tulee molempien yksiköiden kansliatiloihin niin, että ohjaajat voivat aina sitä tarvittaessa lukea läpi ja muistuttaa itseään työskentelyyn liittyvistä asioista.
Tähän työhön keräsin tietoa haastattelumenetelmällä, sekä havannoimalla itse yksiköiden toimintaa. Haastattelin aineistoa kerätessäni viittä yksikön ohjaajaa, sekä neljää yksikköön sijoitetun nuoren vanhempaa. Haastatteluista kerätyn tiedon perusteella nuorten vanhemmat pitävät omaohjaajatyöskentelyä erittäin tärkeänä tukimuotona sijoituksen aikana. Vanhemmilla on kuitenkin paljon ehdotuksia ja keinoja siihen, miten työskentely olisi entistä laadukkaampaa. Ohjaajat olivat sitä mieltä, että työskentely on yksi tärkeimpiä tehtäviä yksikössä ja sen tulee olla jatkossa tasalaatuisempaa ja selkeämpää. Ohjaajat olivat sitä mieltä, että työskentelyn tulisi olla paljon aiempaa tasaisempaa ja jokaisella vanhemmalla tulisi olla oikeus samanlaiseen työotteeseen ohjaajasta tai tilanteesta riippumatta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on saada käsitys siitä, mitä omaohjaajuus merkitsee lastensuojeluyksiköihin sijoitettujen vanhempien näkökulmasta. Työn lopullisena tavoitteena on saada yksiköihin työskentelymalli, jolla sijoitettujen nuorten vanhempien kanssa työskentely sujuisi entistä paremmin. Työssä kartoitetaan myös niitä ongelmia, joita omaohjaajatyöskentelyyn liittyy ja pyritään löytämään parannuskeinoja sen toimivuuteen. Tässä opinnäytetyössä ei kiinnitetä huomiota sijoitettuihin nuoriin, vaan pureudutaan nimenomaan heidän vanhempiensa kautta asian ytimeen.
Opinnäytetyön varsinainen tuotos on pienimuotoinen opas lastensuojelulaitokseen sijoitettujen nuorten vanhempien kanssa työskenteleville ohjaajille. Sen tarkoitus on luoda kaikille yksiköissä työskenteleville ohjaajille selkeä linja vanhempien kanssa työskentelyyn sijoituksen ajaksi. Opas tulee molempien yksiköiden kansliatiloihin niin, että ohjaajat voivat aina sitä tarvittaessa lukea läpi ja muistuttaa itseään työskentelyyn liittyvistä asioista.
Tähän työhön keräsin tietoa haastattelumenetelmällä, sekä havannoimalla itse yksiköiden toimintaa. Haastattelin aineistoa kerätessäni viittä yksikön ohjaajaa, sekä neljää yksikköön sijoitetun nuoren vanhempaa. Haastatteluista kerätyn tiedon perusteella nuorten vanhemmat pitävät omaohjaajatyöskentelyä erittäin tärkeänä tukimuotona sijoituksen aikana. Vanhemmilla on kuitenkin paljon ehdotuksia ja keinoja siihen, miten työskentely olisi entistä laadukkaampaa. Ohjaajat olivat sitä mieltä, että työskentely on yksi tärkeimpiä tehtäviä yksikössä ja sen tulee olla jatkossa tasalaatuisempaa ja selkeämpää. Ohjaajat olivat sitä mieltä, että työskentelyn tulisi olla paljon aiempaa tasaisempaa ja jokaisella vanhemmalla tulisi olla oikeus samanlaiseen työotteeseen ohjaajasta tai tilanteesta riippumatta.