Kateudesta ihailuun : Opiskelevien ja valmistuneiden muusikoiden kokemuksia sosiaalisesta vertaamisesta
Tilli, Niklas (2020)
Tilli, Niklas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125377
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään sosiaalisen vertaamisen ilmenemistä toisen asteen ja ammattikorkeakoulun musiikinopiskelijoiden keskuudessa. Vertailun tarkoitusperiä sekä yleisimpiä vaikutuksia tarkastellaan sosiaalipsykologian näkökulmasta. Tarkastelussa on myös vertailun yhteys minäpystyvyyden kokemukseen ja motivaatioon. Työn tarkoituksena on tutkia vertailu-ilmiötä muusikkoympäristössä sekä tarjota lukijalle ajatuksellisia työkaluja ilmiön kohtaamiseen rakentavalla tavalla.
Työn aineisto koostuu internet-kyselystä, johon vastaajat osallistuivat anonyymisti. Osallistujia etsittiin Metropolian sekä Pop & Jazz Konservatorion opiskelijoiden Facebook-ryhmien kautta, joissa pyydettiin halukkaita vastaamaan kyselytutkimukseen Google Forms-palvelussa. Vastaajia pyydettiin arvioimaan henkilökohtaista suhdetta vertailun esiintymiseen, sekä kertomaan avointen kysymysten kautta vertailun koetuista vaikutuksista. Kyselyyn osallistui 67 henkilöä, osa heistä nykyisin opiskelevia ja osa jo valmistuneita muusikoita.
Aineiston analysointi tapahtui kuvailevalla tilastoanalyysillä sekä teemoitellen. Osallistujien vastausten tuomaa, samaistuttavaa kokemuspohjaista tietoa sekä oivalluksia on hyödynnetty suoria lainauksia käyttäen, jotta lukija saisi näkökulmia suoraan vastaajien itsereflektion kautta. Yhdistelen kyselyvastauksista nousseita teemoja myös omiin kokemuksiini musiikin ammattiopintojen varrelta.
Tutkimustulokset osoittivat omien taitojen ja ammatillisen menestyksen vertaamisen olevan varsin yleistä musiikinopiskelijoiden keskuudessa. Ylöspäin vertaaminen koettiin yleisempänä kuin alaspäin vertaaminen. Vertailun vaikutuksia koettiin laajalla skaalalla aiheuttaen esimerkiksi riittämättömyyden tunnetta, kateutta, inspiraatiota ja motivoitumista. Kokemus omista mahdollisuuksista vertailtujen ominaisuuksien saavuttamiseen näyttäisi vaikuttavan suuresti siihen, onko vertailu koettu enemmän positiivisena vai negatiivisena. Ajan tuoma kokemus, oman suunnan selkeämpi hahmottaminen ja itsetuntemuksen lisääntyminen ovat auttaneet vastaajia kehittämään rakentavampaa suhtautumista vertailuun.
Työn aineisto koostuu internet-kyselystä, johon vastaajat osallistuivat anonyymisti. Osallistujia etsittiin Metropolian sekä Pop & Jazz Konservatorion opiskelijoiden Facebook-ryhmien kautta, joissa pyydettiin halukkaita vastaamaan kyselytutkimukseen Google Forms-palvelussa. Vastaajia pyydettiin arvioimaan henkilökohtaista suhdetta vertailun esiintymiseen, sekä kertomaan avointen kysymysten kautta vertailun koetuista vaikutuksista. Kyselyyn osallistui 67 henkilöä, osa heistä nykyisin opiskelevia ja osa jo valmistuneita muusikoita.
Aineiston analysointi tapahtui kuvailevalla tilastoanalyysillä sekä teemoitellen. Osallistujien vastausten tuomaa, samaistuttavaa kokemuspohjaista tietoa sekä oivalluksia on hyödynnetty suoria lainauksia käyttäen, jotta lukija saisi näkökulmia suoraan vastaajien itsereflektion kautta. Yhdistelen kyselyvastauksista nousseita teemoja myös omiin kokemuksiini musiikin ammattiopintojen varrelta.
Tutkimustulokset osoittivat omien taitojen ja ammatillisen menestyksen vertaamisen olevan varsin yleistä musiikinopiskelijoiden keskuudessa. Ylöspäin vertaaminen koettiin yleisempänä kuin alaspäin vertaaminen. Vertailun vaikutuksia koettiin laajalla skaalalla aiheuttaen esimerkiksi riittämättömyyden tunnetta, kateutta, inspiraatiota ja motivoitumista. Kokemus omista mahdollisuuksista vertailtujen ominaisuuksien saavuttamiseen näyttäisi vaikuttavan suuresti siihen, onko vertailu koettu enemmän positiivisena vai negatiivisena. Ajan tuoma kokemus, oman suunnan selkeämpi hahmottaminen ja itsetuntemuksen lisääntyminen ovat auttaneet vastaajia kehittämään rakentavampaa suhtautumista vertailuun.