Asiakaslähtöinen toimintamalli maatilamatkailuyritykselle: Verkostojen ja tarinoiden onnistunut hyödyntäminen tilanvuokrauspalveluissa asiakaslähtöisten menetelmien avulla
Ruokolainen, Marjaana (2020)
Ruokolainen, Marjaana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-Ruokolainen
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-Ruokolainen
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on maatilamatkailuyrityksen juhla- ja tapahtumapalveluiden kehittäminen palvelumuotoilun avulla. Työn tilaajana toimii keuruulainen maatilamatkailuyritys Rahikkalan Tila Oy. Yritys käsittää samannimisen maatilan pihapiireineen, peltoineen ja metsineen. Kyseinen Rahikkalan tila on yksi vanhimmista kantatiloista ja sijaitsee paikallisesti sekä valtakunnallisestikin merkittävien historiallisten tapahtumapaikkojen ytimessä Keuruun Ampialan kylällä.
Vuonna 1985 perustettu yhtiö on olemassaolonsa aikana tarjonnut majoitusta matkailijoille ja tiloja erilaisiin perhe-ja yritysjuhliin. Sukupolven vaihdoksen myötä yritystoiminta keskittyi lähinnä metsätalouteen, kunnes yhtiön uusi hallitus linjasi vuoden 2019 lopulla, että matkailutoiminnan aktiiviseen tarjontaan pyritään jälleen.
Tämä opinnäytetyö on ensimmäinen askel Rahikkalan Tilan matkailutoiminnan aktivoinnissa. Työ on rajattu yhtiön palveluiden ja verkostojen kehittämiseen, päätavoitteena selkeyttää yrityksen toiminta-ajatusta ja operatiivisen johdon toimintamallia. Tarkoituksena on löytää palvelut, jotka vastaavat yrityksen toimintastrategiaa ollen linjassa käytettävien resurssien kanssa. Verkostoilla tarkoitetaan seudun muiden palveluntarjoajien hyödyntämistä, tarkoituksena paitsi luoda kannattavaa liiketoimintaa itselle, myös elävöittää koko ympäröivää Ampialan kylää mahdollisuuksien mukaan.
Opinnäytetyön lopputuloksena on verkostokartta ja palvelupolun kuvaus sen asiakkaan näkökulmasta, joka haluaa vuokrata Rahikkalan Tilalta juhlatilan yritys- tai yksityistilaisuuden järjestämiseen. Tuloksien avulla kehittämistyön tekijä tekee esityksen toimintamallista, joka vastaa saadun toiminta-ajatuksen toteutumista.
Pääkysymyksenä kehittämistyössä on se, kuinka Rahikkalan Tila voisi olla avuksi alueen yrittäjille, asukkaille ja alan muille toimijoille, hyötyen tästä samalla itsekin. Kehittämismenetelminä työssä käytetään vertaiskehittämisen ja palvelumuotoilun menetelmiä, kuten asiakaskyselyä, haastattelua ja aivoriiheä. Aiheeseen tutustuminen ja perehtyminen toteutetaan haastattelemalla työn tilaajaa sekä laajan tietoperustan avulla.
Tietoperustan tehtävänä on perehtyä nykytilanteeseen sekä alueellisesti että valtakunnallisesti. Asiakaslähtöisen palvelupolun luomiseksi käytetään asiakaskyselyä ja yrityksen sisäistä aivoriiheä, jossa käytetään erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä. Avoimen haastattelun vastauksia verrataan tuloksiin ja käytetään kriittisen arvioinnin apuna. Näin varmistetaan laadukas ja ajankohtainen lopputuotos. Lopullisen työn tuloksia on mahdollista hyödyntää sekä yrityksen sisällä että tukena muodostaessa erilaista yritysyhteistyötä Keuruun alueella.
Vuonna 1985 perustettu yhtiö on olemassaolonsa aikana tarjonnut majoitusta matkailijoille ja tiloja erilaisiin perhe-ja yritysjuhliin. Sukupolven vaihdoksen myötä yritystoiminta keskittyi lähinnä metsätalouteen, kunnes yhtiön uusi hallitus linjasi vuoden 2019 lopulla, että matkailutoiminnan aktiiviseen tarjontaan pyritään jälleen.
Tämä opinnäytetyö on ensimmäinen askel Rahikkalan Tilan matkailutoiminnan aktivoinnissa. Työ on rajattu yhtiön palveluiden ja verkostojen kehittämiseen, päätavoitteena selkeyttää yrityksen toiminta-ajatusta ja operatiivisen johdon toimintamallia. Tarkoituksena on löytää palvelut, jotka vastaavat yrityksen toimintastrategiaa ollen linjassa käytettävien resurssien kanssa. Verkostoilla tarkoitetaan seudun muiden palveluntarjoajien hyödyntämistä, tarkoituksena paitsi luoda kannattavaa liiketoimintaa itselle, myös elävöittää koko ympäröivää Ampialan kylää mahdollisuuksien mukaan.
Opinnäytetyön lopputuloksena on verkostokartta ja palvelupolun kuvaus sen asiakkaan näkökulmasta, joka haluaa vuokrata Rahikkalan Tilalta juhlatilan yritys- tai yksityistilaisuuden järjestämiseen. Tuloksien avulla kehittämistyön tekijä tekee esityksen toimintamallista, joka vastaa saadun toiminta-ajatuksen toteutumista.
Pääkysymyksenä kehittämistyössä on se, kuinka Rahikkalan Tila voisi olla avuksi alueen yrittäjille, asukkaille ja alan muille toimijoille, hyötyen tästä samalla itsekin. Kehittämismenetelminä työssä käytetään vertaiskehittämisen ja palvelumuotoilun menetelmiä, kuten asiakaskyselyä, haastattelua ja aivoriiheä. Aiheeseen tutustuminen ja perehtyminen toteutetaan haastattelemalla työn tilaajaa sekä laajan tietoperustan avulla.
Tietoperustan tehtävänä on perehtyä nykytilanteeseen sekä alueellisesti että valtakunnallisesti. Asiakaslähtöisen palvelupolun luomiseksi käytetään asiakaskyselyä ja yrityksen sisäistä aivoriiheä, jossa käytetään erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä. Avoimen haastattelun vastauksia verrataan tuloksiin ja käytetään kriittisen arvioinnin apuna. Näin varmistetaan laadukas ja ajankohtainen lopputuotos. Lopullisen työn tuloksia on mahdollista hyödyntää sekä yrityksen sisällä että tukena muodostaessa erilaista yritysyhteistyötä Keuruun alueella.