Uuden alkua - Selvitys Kosken seudun yläasteen koulunuorisotyöntekijän työtehtävistä ja ominaisuuksista
Kuiko, Lauri (2020)
Kuiko, Lauri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524233
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli selvittää, että mitä työtehtäviä ja minkälaisia ominaisuuksia mahdollisella koulunuorisotyöntekijällä olisi Kosken seudun yläasteella. Tutkimuksen aikana osoitettiin myös tarvekoulunuorisotyölle Koskella.
Koski TL on pieni kunta Turun ja Hämeenlinnan välissä. Työn tilaajana on seudun ainoa yläaste, Kosken seudun yläaste. Oppilaita koulussa on 157 ja henkilökuntaa 40. Oppilaista suurin osa tulee viereisistä kunnista kuten Salo, Loimaa ja Marttila. Koululla ei ole omaa koulunuorisotyöntekijää. Tietoperustana tutkimuksessa käytettiin oppaita koulunuorisotyön työtehtävistä sekä tutkimuksia nuorten mietteistä nuorisotyötä kohtaan.
Tutkimuksen aikana lähetettiin seitsemän kohtainen kysely jokaiselle koulun oppilaalle. Kysely sisälsi kysymyksiä erilaisista koulunuorisotyöntekijän ominaisuuksista, työtehtävistä sekä koulun nykytilanteesta. Vastausprosentti kyselyssä oli 68%. Kyselyn lisäksi koulun oma koulukuraattori ja Kosken kunnan hyvinvointikordinaattori olivat haastateltavina. Puolet kyselyyn vastanneista oppilaista toivoisivat kouluunsa koulunuorisotyöntekijän siitä huolimatta, että koulussa ei ole ollut tähän mennessä kyseistä toimintaa. Kysyttäessä aikuista jolle olisi helpointa puhua mieltä painavista asioista, 15% vastasivat koulunuorisotyöntekijän.
Kysyttäessä koulunuorisotyöntekijän erilaisista työtehtävistä, suurin osa oppilaista valitsi haluavansantavata nuorisotyöntekijää yksin tai kaverin kanssa. Muita suosittuja vaihtoehtoja olivat kiusaamiseen puuttuminen ja välituntitoiminnan järjestäminen sisällä. Vähiten ääniä nuorilta sai mahdollisen etäkoulun aikana nuorisotyöntekijän järjestämät videopuhelut. Haastateltavien mukaan koulunuorisotyöntekijän tärkeimpiä työtehtäviä olivat nuorten kohtaaminen sekä yhteisöllisen toiminnan järjestäminen.
Nuorten mukaan tärkeimmät ominaisuudet koulunuorisotyöntekijällä olivat rentous ja hyvä
huumorintaju. Nuoret arvostivat myös nuorekkuutta ja rehellisyyttä. Uteliaisuus ja auktoriteetti saivat vähiten ääniä. Haastatteluiden perusteella, koulunuorisotyöntekijän pitäisi löytää sopiva ammatillinen välimaasto auktoriteetin ja kaverillisuuden kanssa. Sosiaalisuus ja nuorten kanssa samaa kieltä puhuminen nousivat tärkeiksi ominaisuuksiksi haastatteluista.
Haastatteluiden ja kyselyn perusteella tehtiin ”Koulunuorisotyöntekijän seinätaulu”, joka tullaan ripustamaan seinälle Kosken seudun yläasteella. Kun koulussa jossain vaiheessa aloittaa koulunuorisotyöntekijä, seinätaulu toimii hänelle suunnannäyttäjänä.
Koski TL on pieni kunta Turun ja Hämeenlinnan välissä. Työn tilaajana on seudun ainoa yläaste, Kosken seudun yläaste. Oppilaita koulussa on 157 ja henkilökuntaa 40. Oppilaista suurin osa tulee viereisistä kunnista kuten Salo, Loimaa ja Marttila. Koululla ei ole omaa koulunuorisotyöntekijää. Tietoperustana tutkimuksessa käytettiin oppaita koulunuorisotyön työtehtävistä sekä tutkimuksia nuorten mietteistä nuorisotyötä kohtaan.
Tutkimuksen aikana lähetettiin seitsemän kohtainen kysely jokaiselle koulun oppilaalle. Kysely sisälsi kysymyksiä erilaisista koulunuorisotyöntekijän ominaisuuksista, työtehtävistä sekä koulun nykytilanteesta. Vastausprosentti kyselyssä oli 68%. Kyselyn lisäksi koulun oma koulukuraattori ja Kosken kunnan hyvinvointikordinaattori olivat haastateltavina. Puolet kyselyyn vastanneista oppilaista toivoisivat kouluunsa koulunuorisotyöntekijän siitä huolimatta, että koulussa ei ole ollut tähän mennessä kyseistä toimintaa. Kysyttäessä aikuista jolle olisi helpointa puhua mieltä painavista asioista, 15% vastasivat koulunuorisotyöntekijän.
Kysyttäessä koulunuorisotyöntekijän erilaisista työtehtävistä, suurin osa oppilaista valitsi haluavansantavata nuorisotyöntekijää yksin tai kaverin kanssa. Muita suosittuja vaihtoehtoja olivat kiusaamiseen puuttuminen ja välituntitoiminnan järjestäminen sisällä. Vähiten ääniä nuorilta sai mahdollisen etäkoulun aikana nuorisotyöntekijän järjestämät videopuhelut. Haastateltavien mukaan koulunuorisotyöntekijän tärkeimpiä työtehtäviä olivat nuorten kohtaaminen sekä yhteisöllisen toiminnan järjestäminen.
Nuorten mukaan tärkeimmät ominaisuudet koulunuorisotyöntekijällä olivat rentous ja hyvä
huumorintaju. Nuoret arvostivat myös nuorekkuutta ja rehellisyyttä. Uteliaisuus ja auktoriteetti saivat vähiten ääniä. Haastatteluiden perusteella, koulunuorisotyöntekijän pitäisi löytää sopiva ammatillinen välimaasto auktoriteetin ja kaverillisuuden kanssa. Sosiaalisuus ja nuorten kanssa samaa kieltä puhuminen nousivat tärkeiksi ominaisuuksiksi haastatteluista.
Haastatteluiden ja kyselyn perusteella tehtiin ”Koulunuorisotyöntekijän seinätaulu”, joka tullaan ripustamaan seinälle Kosken seudun yläasteella. Kun koulussa jossain vaiheessa aloittaa koulunuorisotyöntekijä, seinätaulu toimii hänelle suunnannäyttäjänä.