Talousrikostutkijoiden perehdyttäminen
Kallio, Teppo (2020)
Kallio, Teppo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524244
Tiivistelmä
Talousrikostutkinta on vaativaa ja pitkäkestoista rikostutkintaa. Talousrikostutkijalta edellytetään erityisosaamista työtehtävien menestykselliseksi suorittamiseksi. Yleisimpiä talousrikostutkinnassa esiintyviä rikosasioita ovat kirjanpitorikokset, verorikokset ja velallisen rikokset. Erityisosaaminen talousrikosten tutkinnassa liittyy vastuun kohdentumisen selvittämiseen ja aineellisen lainsäädännön vaikutukseen talousrikosten tunnusmerkistöjen täyttymisessä.
Tutkimuksessa tarkastellaan talousrikostutkijoiden perehdyttämistä tutkimuksen kohdeyksiköissä, joita ovat keskisuurten ja keskikokoisten poliisilaitosten talousrikosten tutkintaa suorittavat toiminnot. Tutkimuksessa kuvataan poliisissa käytössä olevat osaamisen kehittämisen menetelmät ja selvitetään perehdyttämisen käyttämistä menetelmien joukossa.
Perehdyttäminen toteutetaan yleisesti työnjohtosuhteessa. Asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen tähtäävä työskentely edellyttää riittävän osaamisen ja tehokkaiden prosessien lisäksi motivoitunutta työskentelyä. Teoriataustassa käsitellään yleisiä näkemyksiä osaamisen ja prosessien johtamisesta, sekä motivaation rakentamisesta.
Tutkimusote on kvalitatiivinen. Tutkimusaineistona ovat poliisin osaamisen kehittämistä koskeva kirjallinen aineisto, laitosten talousrikostutkintaa suorittavien toimintojen perehdyttämistä koskeva aineisto, sekä perehdyttämisen käytännön järjestelyitä suorittaneiden henkilöiden teemahaastattelut.
Tutkimuksessa ilmeni, että poliisissa tunnistetaan osaamisen kehittäminen motivoituneen työskentelyn, tavoitteiden saavuttamisen ja työn merkitykselliseksi kokemisen perustekijäksi. Talousrikostutkinnassa perehdyttäminen on valittu uusien työntekijöiden osaamisen kehittämisen muodoksi. Perehdyttämistä toteutetaan suunnitelmallisesti ja menetelmänä on työssä oppimisen kautta opettaminen, tekemällä talousrikosten
tutkintaprosessin mukaisia työsuorituksia.
Tutkimuksessa tarkastellaan talousrikostutkijoiden perehdyttämistä tutkimuksen kohdeyksiköissä, joita ovat keskisuurten ja keskikokoisten poliisilaitosten talousrikosten tutkintaa suorittavat toiminnot. Tutkimuksessa kuvataan poliisissa käytössä olevat osaamisen kehittämisen menetelmät ja selvitetään perehdyttämisen käyttämistä menetelmien joukossa.
Perehdyttäminen toteutetaan yleisesti työnjohtosuhteessa. Asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen tähtäävä työskentely edellyttää riittävän osaamisen ja tehokkaiden prosessien lisäksi motivoitunutta työskentelyä. Teoriataustassa käsitellään yleisiä näkemyksiä osaamisen ja prosessien johtamisesta, sekä motivaation rakentamisesta.
Tutkimusote on kvalitatiivinen. Tutkimusaineistona ovat poliisin osaamisen kehittämistä koskeva kirjallinen aineisto, laitosten talousrikostutkintaa suorittavien toimintojen perehdyttämistä koskeva aineisto, sekä perehdyttämisen käytännön järjestelyitä suorittaneiden henkilöiden teemahaastattelut.
Tutkimuksessa ilmeni, että poliisissa tunnistetaan osaamisen kehittäminen motivoituneen työskentelyn, tavoitteiden saavuttamisen ja työn merkitykselliseksi kokemisen perustekijäksi. Talousrikostutkinnassa perehdyttäminen on valittu uusien työntekijöiden osaamisen kehittämisen muodoksi. Perehdyttämistä toteutetaan suunnitelmallisesti ja menetelmänä on työssä oppimisen kautta opettaminen, tekemällä talousrikosten
tutkintaprosessin mukaisia työsuorituksia.