Markkinointisuunnitelma B2B-yritykselle
Komu, Emilia (2020)
Komu, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111522872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111522872
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä konkreettinen markkinointisuunnitelma markkinointipalveluita ja asiakaskontaktointipalveluita tuottavalle yritykselle. Tavoitteena oli tehdä yritykselle helposti käytettävä ja sovellettava markkinointisuunnitelma, jonka avulla yritys pystyy erottumaan kilpailijoista edukseen, näyttämään kokoaan suuremmalta ja kasvattamaan yrityksensä tunnettuutta vahvan kasvun vaiheessa olevan yrityksensä osalta.
Markkinointisuunnitelman tueksi opinnäytetyössä tehtiin tietoperusta, jossa tarkasteltiin digimarkkinointia, tapahtumamarkkinointia, markkinointisuunnitelman tekoa ja toimialaa. Toimintaympäristöanalyysissä analysoitiin sekä myynnin ja markkinoinnin toimintakenttää että asiakaskontaktointia ja asiakaspalvelua Suomessa. Kilpailija-analyysin avulla kerättiin tietoa onnistuneista markkinointiviestintätapauksista. Kirjallisuuslähteet ovat sekä kotimaista että kansainvälistä ammattikirjallisuutta.
Teoriaosuuden lisäksi opinnäytetyö koostui toiminnallisesta osuudesta, joka on työelämäedustajayrityksen markkinointisuunnitelma vuodelle 2021. Markkinointisuunnitelma kattaa markkinointitoimenpiteet, markkinointikanavat ja markkinointikalenterin vuosikellona. Markkinointisuunnitelmaa varten tehtiin haastatteluita johtohenkilöistä ja markkinoinnin ja myynnin ydinryhmästä sekä otettiin siten huomioon yrityksen tilanne ja toiveet.
Johtopäätöksenä on digimarkkinoinnin valtavat mahdollisuudet, erottumisen haasteet sekä jatkuvan kehittymisen tarve pysyäkseen alan terävimmässä kärjessä. Suurin osa markkinoinnista tapahtuu tulevaisuudessa digitaalisesti ja verkostojen avulla. Verkostoituminen ja sosiaalisen median laaja hyödyntäminen ovat avainasemassa kasvuyrityksen markkinointistrategiassa näyttää kokoaan suuremmalta asiantuntijaorganisaatiolta.
Markkinointisuunnitelman tueksi opinnäytetyössä tehtiin tietoperusta, jossa tarkasteltiin digimarkkinointia, tapahtumamarkkinointia, markkinointisuunnitelman tekoa ja toimialaa. Toimintaympäristöanalyysissä analysoitiin sekä myynnin ja markkinoinnin toimintakenttää että asiakaskontaktointia ja asiakaspalvelua Suomessa. Kilpailija-analyysin avulla kerättiin tietoa onnistuneista markkinointiviestintätapauksista. Kirjallisuuslähteet ovat sekä kotimaista että kansainvälistä ammattikirjallisuutta.
Teoriaosuuden lisäksi opinnäytetyö koostui toiminnallisesta osuudesta, joka on työelämäedustajayrityksen markkinointisuunnitelma vuodelle 2021. Markkinointisuunnitelma kattaa markkinointitoimenpiteet, markkinointikanavat ja markkinointikalenterin vuosikellona. Markkinointisuunnitelmaa varten tehtiin haastatteluita johtohenkilöistä ja markkinoinnin ja myynnin ydinryhmästä sekä otettiin siten huomioon yrityksen tilanne ja toiveet.
Johtopäätöksenä on digimarkkinoinnin valtavat mahdollisuudet, erottumisen haasteet sekä jatkuvan kehittymisen tarve pysyäkseen alan terävimmässä kärjessä. Suurin osa markkinoinnista tapahtuu tulevaisuudessa digitaalisesti ja verkostojen avulla. Verkostoituminen ja sosiaalisen median laaja hyödyntäminen ovat avainasemassa kasvuyrityksen markkinointistrategiassa näyttää kokoaan suuremmalta asiantuntijaorganisaatiolta.