Markkinointiviestintäsuunnitelma Gym Ironialle
Oja, Miika (2020)
Oja, Miika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020103021860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020103021860
Tiivistelmä
Gym Ironia on Jyväskylän keskustassa sijaitseva tavoitteellisten treenaajien kuntosali, josta löytyy puitteet, niin fysiikan kehittämiseen kuin voimailuharjoittelemiseen. Se on ollut toiminnassa jo useamman vuoden ja löytänyt paikkansa keskustan salien kilpailukentällä omanlaisella toimintamallillaan. Salin sijainti on hyvä, ja sillä löytyy oma uskollinen asiakaskuntansa, mutta lisää asiakkaita kuitenkin kaivattaisiin. Tästä käynnistyi projekti, jonka tavoitteena on löytää keinoja, joilla saadaan madallettua ihmisten kynnystä tulla tutustumaan salille sekä levittää tietoisuutta salista. Tähän tavoitteeseen päästäksemme lähdimme toteuttamaan Gym Ironian ensimmäistä kunnollista markkinointiviestintäsuunnitelmaa.
Työn voi jakaa kahteen kokonaisuuteen: teoriaosuuteen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, markkinoinnin suunnitelmallisuutta, asiakas- ja yritysmarkkinointia, sisältömarkkinointia sekä toimialalla markkinointia. Nämä tutustuttavat lukijan markkinoinnin maailmaan. Kaikkein tärkeimpänä aiheena tässä työssä on kuitenkin markkinointiviestintä, johon perehdytään kaikkein eniten. Toiminnallisessa osuudessa toteutetaan markkinointitutkimus asiakaskyselyn muodossa ja toimeksiantajan haastattelu, joka käydään läpi tilanneanalyysissä. Näiden pohjalta Gym Ironian markkinointiviestintäsuunnitelma on koottu.
Markkinointiviestintä on oma aihealueensa markkinoinnin kokonaisuudessa. Se on yksi markkinoinnin kilpailukeinoista, joilla yritykset personoivat omaa markkinointiaan. Markkinointiviestinnällä on monia tehtäviä. Lyhyesti sanottuna, sillä tehdään kuluttaja tietoiseksi ja kiinnostuneeksi tuotteesta sekä pidetään asiakas lähellä. Loppupeleissä taustalla on kuitenkin ajatus myynnin ja kulutuksen lisäämisestä.
Markkinoinnin strategiset rajaukset ovat selvitetty toimeksiantajan kanssa käydyissä keskusteluissa sekä toteutetussa haastattelussa. Gym Ironian toiminta perustuu reiluuteen ja helppouteen, jotka kuuluvat salin arvoihin. Tavoitteena on tarjota viihtyisä treeniympäristö kaikille tavoitteellisille treenaajille. Tärkeimmät kohderyhmät ovat nuoret aikuiset ja opiskelijat. Strategiset rajaukset ovat otettu huomioon markkinointiviestintäsuunnitelman tekemisessä.
Oikeiden markkinointiviestinnällisten keinojen löytäminen vaatii ymmärrystä eri kohderyhmistä, minkä vuoksi työssä on hyödynnetty myös salin asiakkaiden ajatuksia. Heiltä on kerätty tietoa ostokäyttäytymiseen liittyen, mikä tukee markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Asiakkaat nostivat kyselyssä esiin Gym Ironian hyvän ilmapiirin ja puitteet. Syyt kuntosalilla treenaamiselle painottuivat hyvinvointiin, ulkonäköön ja fyysisen kunnon kehittämiseen.
Työn voi jakaa kahteen kokonaisuuteen: teoriaosuuteen ja toiminnalliseen osuuteen. Teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, markkinoinnin suunnitelmallisuutta, asiakas- ja yritysmarkkinointia, sisältömarkkinointia sekä toimialalla markkinointia. Nämä tutustuttavat lukijan markkinoinnin maailmaan. Kaikkein tärkeimpänä aiheena tässä työssä on kuitenkin markkinointiviestintä, johon perehdytään kaikkein eniten. Toiminnallisessa osuudessa toteutetaan markkinointitutkimus asiakaskyselyn muodossa ja toimeksiantajan haastattelu, joka käydään läpi tilanneanalyysissä. Näiden pohjalta Gym Ironian markkinointiviestintäsuunnitelma on koottu.
Markkinointiviestintä on oma aihealueensa markkinoinnin kokonaisuudessa. Se on yksi markkinoinnin kilpailukeinoista, joilla yritykset personoivat omaa markkinointiaan. Markkinointiviestinnällä on monia tehtäviä. Lyhyesti sanottuna, sillä tehdään kuluttaja tietoiseksi ja kiinnostuneeksi tuotteesta sekä pidetään asiakas lähellä. Loppupeleissä taustalla on kuitenkin ajatus myynnin ja kulutuksen lisäämisestä.
Markkinoinnin strategiset rajaukset ovat selvitetty toimeksiantajan kanssa käydyissä keskusteluissa sekä toteutetussa haastattelussa. Gym Ironian toiminta perustuu reiluuteen ja helppouteen, jotka kuuluvat salin arvoihin. Tavoitteena on tarjota viihtyisä treeniympäristö kaikille tavoitteellisille treenaajille. Tärkeimmät kohderyhmät ovat nuoret aikuiset ja opiskelijat. Strategiset rajaukset ovat otettu huomioon markkinointiviestintäsuunnitelman tekemisessä.
Oikeiden markkinointiviestinnällisten keinojen löytäminen vaatii ymmärrystä eri kohderyhmistä, minkä vuoksi työssä on hyödynnetty myös salin asiakkaiden ajatuksia. Heiltä on kerätty tietoa ostokäyttäytymiseen liittyen, mikä tukee markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Asiakkaat nostivat kyselyssä esiin Gym Ironian hyvän ilmapiirin ja puitteet. Syyt kuntosalilla treenaamiselle painottuivat hyvinvointiin, ulkonäköön ja fyysisen kunnon kehittämiseen.