Työnhallintajärjestelmän käyttöohjeet: Case: Yritys X
Jukka, Kaesa (2020)
Jukka, Kaesa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416951
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä toimeksiantajayrityksen käyttöön työohje, jo olemassa olevaan työnhallintajärjestelmään. Toimeksiantajana toimi pieni palvelualan yritys, jolla kyseinen järjestelmä on ollut käytössä noin kaksi vuotta.
Ohjeen tekemisen yhtenä tavoitteena oli saada järjestelmä työyhteisön käyttöön nykyistä laajemmin. Päätavoitteena oli luoda mahdollisimman selkeä ja helppolukuinen työohje, jolla lisätään järjestelmän käyttöä ja hyödyntämistä.
Teoriaosuudessa keskitytään muutosjohtamiseen ja kuinka tehdään hyvä käyttöohje suunnitteluprosessin avulla. Muutoksen onnistumisessa on aina kyse hyvästä johtajuudesta ja kuinka uudet muuttuneet työtavat saadaan juurrutettua työyhteisön uusiksi käytänteiksi. Käyttöohjeen laadinta on syytä aloittaa hyvällä alkukartoituksella ja suunnitelman tekemisellä, jotta ohjeesta tulee ymmärrettävä ja sitä osataan käyttää.
Toiminnallisessa osuudessa kerrotaan, kuinka työntekijöiden osaaminen lähtötilanteessa on kartoitettu sekä se, kuinka työohje on tehty. Järjestelmässä on useita moduuleita, joita vain harva yrityksessä käyttää, joten ohjeiden tekemiselle oli tarvetta.
Ohjeen valmistumisen jälkeen käyttäjät perehtyivät ohjeeseen itsenäisesti. Perehtymisen jälkeen kartoitettiin ohjeen käytettävyyttä ja auttoiko se järjestelmän käytössä. Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat siinä laajuudessa kuin niitä tavoiteltiin. Työohje sai yrityksen johdolta hyvän arvostelun ja samalla mielipide järjestelmän käytettävyydestä muuttui positiivisempaan suuntaan.
Ohjeen tekemisen yhtenä tavoitteena oli saada järjestelmä työyhteisön käyttöön nykyistä laajemmin. Päätavoitteena oli luoda mahdollisimman selkeä ja helppolukuinen työohje, jolla lisätään järjestelmän käyttöä ja hyödyntämistä.
Teoriaosuudessa keskitytään muutosjohtamiseen ja kuinka tehdään hyvä käyttöohje suunnitteluprosessin avulla. Muutoksen onnistumisessa on aina kyse hyvästä johtajuudesta ja kuinka uudet muuttuneet työtavat saadaan juurrutettua työyhteisön uusiksi käytänteiksi. Käyttöohjeen laadinta on syytä aloittaa hyvällä alkukartoituksella ja suunnitelman tekemisellä, jotta ohjeesta tulee ymmärrettävä ja sitä osataan käyttää.
Toiminnallisessa osuudessa kerrotaan, kuinka työntekijöiden osaaminen lähtötilanteessa on kartoitettu sekä se, kuinka työohje on tehty. Järjestelmässä on useita moduuleita, joita vain harva yrityksessä käyttää, joten ohjeiden tekemiselle oli tarvetta.
Ohjeen valmistumisen jälkeen käyttäjät perehtyivät ohjeeseen itsenäisesti. Perehtymisen jälkeen kartoitettiin ohjeen käytettävyyttä ja auttoiko se järjestelmän käytössä. Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat siinä laajuudessa kuin niitä tavoiteltiin. Työohje sai yrityksen johdolta hyvän arvostelun ja samalla mielipide järjestelmän käytettävyydestä muuttui positiivisempaan suuntaan.