Ostajapersoonien rakentaminen liikunta-alan yritykselle: Ostajapersoonat sosiaalisen median työkaluna
Virtanen, Meri (2020)
Virtanen, Meri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416835
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on parantaa liikunta-alan yrityksen asiakastuntemusta heidän nykyisistä jäsenistään sekä potentiaalista jäsenistä eli prospekteista. Tutkimuksen toimeksiantajayrityksenä toimii Oulun Kamppailuklubi, joka tarjoaa kamppailu- ja itsepuolustuslajien kursseja sekä treenejä. Asiakastuntemuksen parantamiseksi tutkimuksessa on tarkoitus luoda personoidut ostajapersoonat sekä jokaiselle ostajapersoonalle suunniteltu sosiaalisen median kampanjana.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee ostajapersoonia, sosiaalista mediaa, ostokäyttäytymistä sekä liikunnan tärkeyttä. Tietoperustan aineistot ovat kerätty ostajapersoonaa käsittelevästä kirjasta sekä sähköisistä lähteistä, jotka käsittelevät ostajapersoonia, markkinointia sekä ostokäyttäytymistä. Tutkimusmenetelmänä on monimenetelmätutkimus eli tutkimuksessa hyödynnetään sekä laadullista että myös määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullinen tutkimus suoritettiin kolmena yksilöhaastatteluna ja määrällinen tutkimus asiakaskyselyn sekä olemassa olevan datan perusteella. Asiakaskyselyn vastausprosentiksi saatiin 15 %, mutta koska kyselyohjelmistotyökalu Webropol kadotti suuren osan vastauksista, vastausprosentiksi jäi kuusi prosenttia.
Tutkimuksen kautta saatiin arvokasta tietoa Oulun Kamppailuklubin asiakkaista. Tietoa saatiin muun muassa demografisista tekijöistä, ostokäyttäytymisestä, motiiveista, arvoista sekä mielenkiinnon kohteista. Tutkimuksen tuloksena luotiin kolme ostajapersoonaa: Itsepuolustus-Henriikka, Kamppailu-Toni sekä Ei-jäsen. Lisäksi jokaiselle ostajapersoonalle luotiin personoitu sosiaalisen median kampanja. Itsepuolustus-Henriikka on kiinnostunut itsepuolustuslajeista, Kamppailu-Toni on kiinnostunut kamppailulajeista ja kolmas ostajapersoon eli Ei-jäsen kuvaa puolestaan potentiaalista kohderyhmää.
Tutkimustuloksiin pohjautuen Oulun Kamppailuklubi pystyy kohdentamaan mainontansa entistäkin paremmin haluamalleen kohderyhmälle. Näin ollen yritys säästyy turhilta resurssien hukkaamisilta. Lisäksi heillä on mahdollisuus kokeilla tutkimuksessa suunniteltuja kampanjoita, jotka palvelevat luotuja ostajapersoonia. Yrityksen on suositeltavaa toteuttaa jatkokysely, jossa kerätään entistäkin syvällisempää tietoa luoduista ostajapersoonista. Kyselyjä olisi hyvä luoda kolme, yksi jokaiselle ostajapersoonalle. Näin kyselyt voidaan räätälöidä juuri tietylle ostajapersoonalle sopivaksi ja kerätä ostajapersoonalle relevanttia tietoa.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee ostajapersoonia, sosiaalista mediaa, ostokäyttäytymistä sekä liikunnan tärkeyttä. Tietoperustan aineistot ovat kerätty ostajapersoonaa käsittelevästä kirjasta sekä sähköisistä lähteistä, jotka käsittelevät ostajapersoonia, markkinointia sekä ostokäyttäytymistä. Tutkimusmenetelmänä on monimenetelmätutkimus eli tutkimuksessa hyödynnetään sekä laadullista että myös määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullinen tutkimus suoritettiin kolmena yksilöhaastatteluna ja määrällinen tutkimus asiakaskyselyn sekä olemassa olevan datan perusteella. Asiakaskyselyn vastausprosentiksi saatiin 15 %, mutta koska kyselyohjelmistotyökalu Webropol kadotti suuren osan vastauksista, vastausprosentiksi jäi kuusi prosenttia.
Tutkimuksen kautta saatiin arvokasta tietoa Oulun Kamppailuklubin asiakkaista. Tietoa saatiin muun muassa demografisista tekijöistä, ostokäyttäytymisestä, motiiveista, arvoista sekä mielenkiinnon kohteista. Tutkimuksen tuloksena luotiin kolme ostajapersoonaa: Itsepuolustus-Henriikka, Kamppailu-Toni sekä Ei-jäsen. Lisäksi jokaiselle ostajapersoonalle luotiin personoitu sosiaalisen median kampanja. Itsepuolustus-Henriikka on kiinnostunut itsepuolustuslajeista, Kamppailu-Toni on kiinnostunut kamppailulajeista ja kolmas ostajapersoon eli Ei-jäsen kuvaa puolestaan potentiaalista kohderyhmää.
Tutkimustuloksiin pohjautuen Oulun Kamppailuklubi pystyy kohdentamaan mainontansa entistäkin paremmin haluamalleen kohderyhmälle. Näin ollen yritys säästyy turhilta resurssien hukkaamisilta. Lisäksi heillä on mahdollisuus kokeilla tutkimuksessa suunniteltuja kampanjoita, jotka palvelevat luotuja ostajapersoonia. Yrityksen on suositeltavaa toteuttaa jatkokysely, jossa kerätään entistäkin syvällisempää tietoa luoduista ostajapersoonista. Kyselyjä olisi hyvä luoda kolme, yksi jokaiselle ostajapersoonalle. Näin kyselyt voidaan räätälöidä juuri tietylle ostajapersoonalle sopivaksi ja kerätä ostajapersoonalle relevanttia tietoa.