Safarilla nautittavan ruokatuotteen tarinallistaminen: Ruokatuotteen kehittäminen merkityksellisemmäksi osaksi palvelukokonaisuutta
Nikka, Heidi (2020)
Nikka, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915289
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä keskityttiin safarilla nautittavan ruokatuotteen tarinallistamiseen. Tehtävänä oli miettiä ruokatuotteen suhdetta Lapin Safareiden ohjelmapalvelun tarinaan ja kehittää siitä merkityksellisempi osa palvelukokonaisuutta. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Lapin Safarit Rovaniemi.
Ruokatuotteen suunnittelussa huomioitiin tarinoiden merkitys elämystuotteen tuottamisessa. Teoriaosuudessa käsiteltiin asiakaskokemuksen syntyä, elämystä matkailussa, tuotteen tai palvelun tarinallistamista sekä vastuullisen toiminnan merkitystä erityisesti ympäristöllisestä ja paikallisesta näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsiteltiin asiakkaiden elämyshakuisuutta ja odotuksia Lapin matkalla. Asiakaskokemusta havainnoitiin myös esimerkiksi stooripuu-menetelmän avulla, jolla kuvattiin palvelun tarinaelementtejä.
Kehittämismenetelmänä käytettiin aivoriihtä ideointivälineenä, johon osallistuivat Lapin Safareiden oppaat. Aivoriihen avulla etsittiin ideoita kysymykseen: ”Millainen ruokatuote tukisi safarin tarinaa?”. Safarin ruokatuotetta alettiin kehittämään saatujen vastausten sekä tutkitun teorian pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tuotekortit kehittämiskohteiksi valituille safareille. Tuotekortti esittelee lyhyesti safarin perusrungon keskittyen kuitenkin enimmäkseen ruokatuotteeseen, joka tukee palvelun tarinaa makuelämyksen kautta.
Ruokatuotteen suunnittelussa huomioitiin tarinoiden merkitys elämystuotteen tuottamisessa. Teoriaosuudessa käsiteltiin asiakaskokemuksen syntyä, elämystä matkailussa, tuotteen tai palvelun tarinallistamista sekä vastuullisen toiminnan merkitystä erityisesti ympäristöllisestä ja paikallisesta näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsiteltiin asiakkaiden elämyshakuisuutta ja odotuksia Lapin matkalla. Asiakaskokemusta havainnoitiin myös esimerkiksi stooripuu-menetelmän avulla, jolla kuvattiin palvelun tarinaelementtejä.
Kehittämismenetelmänä käytettiin aivoriihtä ideointivälineenä, johon osallistuivat Lapin Safareiden oppaat. Aivoriihen avulla etsittiin ideoita kysymykseen: ”Millainen ruokatuote tukisi safarin tarinaa?”. Safarin ruokatuotetta alettiin kehittämään saatujen vastausten sekä tutkitun teorian pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi tuotekortit kehittämiskohteiksi valituille safareille. Tuotekortti esittelee lyhyesti safarin perusrungon keskittyen kuitenkin enimmäkseen ruokatuotteeseen, joka tukee palvelun tarinaa makuelämyksen kautta.