Leveransservice för LCL försändelser inom sjöexport
Lammassaari, Hanne (2020)
Lammassaari, Hanne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814990
Tiivistelmä
Denna studie handlar om leveransservice för LCL försändelser inom sjöexport som utförs för det internationella speditionsbolaget DSV Air & Sea Oy. Syftet med denna studie är att mäta leveransservicen hos företaget gällande LCL försändelser inom sjöexport.
Bevaring av bra kundrelationer är oerhört viktigt för företag, och idag verkar det som om kunder kräver allt mer skräddarsydda logistiska lösningar och det är företagets uppgift att se till att dessa krav uppfylls så bra som möjligt. Det är således bra att veta hur bra ens kunder känner till alla tjänster som ett företag har att erbjuda. Teoridelen av denna studie kommer att fokusera mest på leveransservice eftersom det kan fungera som ett verktyg för ett företag till att mäta deras logistiska prestationsförmåga. Sedan diskuteras speditörens olika uppgifter, Incoterms® samt drivkrafterna för utvecklingen av logistiken. Den empiriska delen av denna studie utförs med hjälp av en kvantitativ studie i form av en enkät. Enkäten är en webbenkät riktad till DSV Air & Sea Oy:s kunder som använder sig av LCL tjänster inom sjöexport.
Resultaten från webbenkäten kommer att diskuteras för att se hur väl företaget har lyckats leva upp till de olika kraven som kunder har.
Bevaring av bra kundrelationer är oerhört viktigt för företag, och idag verkar det som om kunder kräver allt mer skräddarsydda logistiska lösningar och det är företagets uppgift att se till att dessa krav uppfylls så bra som möjligt. Det är således bra att veta hur bra ens kunder känner till alla tjänster som ett företag har att erbjuda. Teoridelen av denna studie kommer att fokusera mest på leveransservice eftersom det kan fungera som ett verktyg för ett företag till att mäta deras logistiska prestationsförmåga. Sedan diskuteras speditörens olika uppgifter, Incoterms® samt drivkrafterna för utvecklingen av logistiken. Den empiriska delen av denna studie utförs med hjälp av en kvantitativ studie i form av en enkät. Enkäten är en webbenkät riktad till DSV Air & Sea Oy:s kunder som använder sig av LCL tjänster inom sjöexport.
Resultaten från webbenkäten kommer att diskuteras för att se hur väl företaget har lyckats leva upp till de olika kraven som kunder har.