Visuaalisen markkinoinnin vaikutus myyntiin : esillepanot kodintekniikan myymälässä
Niemi, Ninni (2020)
Niemi, Ninni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814666
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, voidaanko visuaalisella markkinoinnilla vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen ja sitä kautta myyntiin kodintekniikan myymälässä. Tässä työssä on keskitytty ainoastaan niihin visuaalisen markkinoinnin keinoihin, joihin pystytään myymälässä vaikuttamaan, pääosassa esillepanot. Kodintekniikan alalla kilpailu on kovaa, joten yritykset pystyvät erottautumaan toisistaan visuaalisella markkinoinnilla.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esitellään visuaalisen markkinoinnin määritelmä, sekä sen erilaisia keinoja myymäläympäristössä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään esimerkiksi esillepanoja, myymälämainontaa ja asiakkaiden ostokäyttäytymistä.
Empiirisessä tutkimuksessa tehtiin erilaisia esillepanoja kodintekniikan myymälässä ja verrattiin myyntilukuja ennen ja jälkeen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää, jonka aineistonkeruutavaksi valikoitui kokeellinen menetelmä. Esillepanoja muunneltiin ja dataa kerättiin erimittaisilta ajanjaksoilta.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että oikeanlaisilla visuaalisen markkinoinnin ratkaisulla pystytään vaikuttamaan asiakkaan ostopäätökseen ja sitä kautta myyntiin. Kun tuotteen hinta, esillepano ja sijoittelu olivat oikeat, saatiin aikaan hyviä tuloksia. Myymäläympäristö, jossa ostaminen on tehty asiakkaalle helpoksi ja sujuvaksi, auttaa myymään tuotteita paremmin. and thus increase sales in a home appliance store. This study focuses only on the means of visual marketing that can be influenced in the store, mainly the display. In the field of home appliances, competition is fierce, so companies can differentiate themselves through visual marketing.
The theoretical framework of this thesis presents the definition of visual marketing, as well as its various means in a store environment. The theoretical framework deals with, e.g displays, in-store advertising and customer buying behavior.
In the empirical study, various displays were made at a home appliance store and sales figures were compared before and after. A quantitative method was used as the research method, and the experimental method was chosen as the data collection method. Displays were modified and data was collected for different time periods.
As a result, it is clear that the right kind of visual marketing solutions can influence the customer’s purchase decision and thus sales. When the price, display and placement of the product were correct, good results were obtained. A store environment where shopping is made easy and smooth for the customer helps to sell products better.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esitellään visuaalisen markkinoinnin määritelmä, sekä sen erilaisia keinoja myymäläympäristössä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään esimerkiksi esillepanoja, myymälämainontaa ja asiakkaiden ostokäyttäytymistä.
Empiirisessä tutkimuksessa tehtiin erilaisia esillepanoja kodintekniikan myymälässä ja verrattiin myyntilukuja ennen ja jälkeen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää, jonka aineistonkeruutavaksi valikoitui kokeellinen menetelmä. Esillepanoja muunneltiin ja dataa kerättiin erimittaisilta ajanjaksoilta.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että oikeanlaisilla visuaalisen markkinoinnin ratkaisulla pystytään vaikuttamaan asiakkaan ostopäätökseen ja sitä kautta myyntiin. Kun tuotteen hinta, esillepano ja sijoittelu olivat oikeat, saatiin aikaan hyviä tuloksia. Myymäläympäristö, jossa ostaminen on tehty asiakkaalle helpoksi ja sujuvaksi, auttaa myymään tuotteita paremmin.
The theoretical framework of this thesis presents the definition of visual marketing, as well as its various means in a store environment. The theoretical framework deals with, e.g displays, in-store advertising and customer buying behavior.
In the empirical study, various displays were made at a home appliance store and sales figures were compared before and after. A quantitative method was used as the research method, and the experimental method was chosen as the data collection method. Displays were modified and data was collected for different time periods.
As a result, it is clear that the right kind of visual marketing solutions can influence the customer’s purchase decision and thus sales. When the price, display and placement of the product were correct, good results were obtained. A store environment where shopping is made easy and smooth for the customer helps to sell products better.