Laulu kanttorin työvälineenä
Kolehmainen, Larisa (2020)
Kolehmainen, Larisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714554
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheen valintaan vaikutti kiinnostukseni tarkastella lauluääntä kanttorin instrumenttina. Työn tavoitteena oli tutkia, minkälainen soitin ihmisen lauluääni on, ja selvittää yhtäältä lauluäänen piirteitä yleisesti ja toisaalta erityisesti sen käyttöä kanttorin työssä. Laulunopiskelun alkuvaiheessa opiskelija saa huomata, että äänenkäyttöön ja laulamiseen liittyvää tietoa on paljon. Lauluäänen laatuun vaikuttavat monet tekijät, kuten kehon asento ja ryhti, lihasten toiminta, ruokavalio, fyysinen ja psyykkinen kunto, sääolosuhteet ja moni muu asia. Ilmaistessaan itseään laulaja säätelee muun muassa äänen kvaliteettia kirkkaan ja syvän, huokoisen ja kiinteän sekä voimakkaan ja vaimean välillä. Laulun opiskelussa tarvitaan myös vieraiden kielien hallintaa. Kuten kaikissa uusissa asioissa, laulun opiskelussakaan tuloksia ei pidä odottaa heti. Laulun oppimiseen on tarjolla erilaista kirjallisuutta, mutta parhaiten opimme silloin, kun osaamme kuunnella ja tutkia omaa itseämme ja oman äänemme mahdollisuuksia ja ominaisuuksia. Minulle on opiskelun aikana avautunut monia uusia asioita, joista en ollut aikaisemmin tiennyt. Teoreettinen tietämys siitä, kuinka ylläpitää ja huoltaa lauluääntä, auttaa hyödyntämään tätä tietoa tavoitteellisesti käytännön tilanteissa.
Opinnäytetyössäni haluan laajentaa käsitystä laulusta soittimena sekä konkreettisemmin tarkastella sen käyttöä kirkkomusiikin käytännön työssä. Selvittääkseni aluksi mahdollisimman kattavasti, mitä kaikkia kysymyksiä liittyy lauluäänen käyttöön kanttorin työssä, haastattelin yhtä kanttoria. Samalla toki ymmärsin, että joku toinen olisi voinut antaa toisenlaisia vastauksia ja että kaikki eivät ole samaa mieltä asioista. Koska kanttori tarvitsee lauluääntä paljon, laulamisesta tulee ajan myötä rutiinia. Työkiireessä monet tärkeät asiat unohtuvat tai niihin ei ole aikaa kiinnittää huomiota. Seuraavaksi tein saman haastattelun useammalle kanttorille. Haastatteluissa pyrin selvittämään, onko laulaminen heille mieluisaa; kuinka paljon kanttorin tarvitsee käyttää lauluääntä ja kuinka monenlaisissa eri tilanteissa; miten erilaiset olosuhteet voivat vaikuttaa äänen laatuun ja millaisia nämä eri olosuhteet ovat. Pyrin myös selvittämään, mitä lauluäänen ominaisuuksia kanttori pitää tärkeänä omassa työssään; missä tilanteissa kanttori voi säästää omaa lauluääntään ja antaa vastuun esim. seurakuntalaisille sekä onko kanttorin työtä mahdollista tehdä pelkästään soittamalla ja minkälainen työnkuva silloin olisi. Yhtenä tavoitteena oli myös selvittää, miten kanttori pystyy huoltamaan omaa lauluääntänsä.
Opinnäytetyössäni haluan laajentaa käsitystä laulusta soittimena sekä konkreettisemmin tarkastella sen käyttöä kirkkomusiikin käytännön työssä. Selvittääkseni aluksi mahdollisimman kattavasti, mitä kaikkia kysymyksiä liittyy lauluäänen käyttöön kanttorin työssä, haastattelin yhtä kanttoria. Samalla toki ymmärsin, että joku toinen olisi voinut antaa toisenlaisia vastauksia ja että kaikki eivät ole samaa mieltä asioista. Koska kanttori tarvitsee lauluääntä paljon, laulamisesta tulee ajan myötä rutiinia. Työkiireessä monet tärkeät asiat unohtuvat tai niihin ei ole aikaa kiinnittää huomiota. Seuraavaksi tein saman haastattelun useammalle kanttorille. Haastatteluissa pyrin selvittämään, onko laulaminen heille mieluisaa; kuinka paljon kanttorin tarvitsee käyttää lauluääntä ja kuinka monenlaisissa eri tilanteissa; miten erilaiset olosuhteet voivat vaikuttaa äänen laatuun ja millaisia nämä eri olosuhteet ovat. Pyrin myös selvittämään, mitä lauluäänen ominaisuuksia kanttori pitää tärkeänä omassa työssään; missä tilanteissa kanttori voi säästää omaa lauluääntään ja antaa vastuun esim. seurakuntalaisille sekä onko kanttorin työtä mahdollista tehdä pelkästään soittamalla ja minkälainen työnkuva silloin olisi. Yhtenä tavoitteena oli myös selvittää, miten kanttori pystyy huoltamaan omaa lauluääntänsä.