Meillä pidetään uusista työntekijöistä huolta : kehittämisehdotuksia Axiell Aurora -kirjastojärjestelmän käyttökoulutuksiin Turun kaupunginkirjastossa
Laitinen, Marjatta (2020)
Laitinen, Marjatta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714595
Tiivistelmä
Usein uusi tai muuttunut työtehtävä sekä muutos työympäristössä tuovat esiin perehdytyksen tarpeen. Työntekijän on entistä paremmin ymmärrettävä työskentelyorganisaationsa toimintaa ja perehdytyksen parissa työskentelevien henkilöiden ja tahojen on varmistettava työnjaon selkeys perehdytyksen oikein suuntaamiseksi. Tulevaisuuden perehdytyksessä on kyettävä yhdistämään yksilön ja työyhteisön kehittyminen, sopiva perehdyttämiskonsepti sekä organisaation strategia. Organisaation osaamistarpeita on pohdittava jatkuvasti toimintaympäristön ja asiakkaiden vaatimusten muuttuessa.
Perehdytys sitoo henkilöresursseja ja aikaa, mutta maksaa itsensä takaisin laadukkaana työnä. Perehdyttämisen kehittämisen, yhtenäistämisen sekä ajantasaisen palautteen keräämisen tarve on todettu myös Turun kaupunginkirjastossa, jossa esimerkiksi Axiell Aurora -kirjastojärjestelmään liittyvää perehdytystä tarvitaan jatkuvasti.
Kirjastojärjestelmäkoulutus on tärkeä osa Turun kaupunginkirjastossa tapahtuvaa perehdytystä, joka tarjoaa työkalut kirjaston asiakaspalvelutyöhön. Perehdytysprosessi jatkuu kuitenkin koko kirjastossa työskentelyn ajan.
Tämän opinnäytetyön aiheena on Axiell Aurora -kirjastojärjestelmän perehdytykseen liittyvien kehittämisehdotusten laatiminen Turun kaupunginkirjastolle. Kyseessä on laadullinen toimintatutkimus perustuen teemahaastatteluin ja havainnoinnin avulla kerätyn aineiston analyyseihin. Tutkimusta varten on haastateltu kuutta henkilöä, joille yhteistä on työskentely Turun pääkirjastossa ja osallistuminen Axiell Aurora -järjestelmäkoulutuksiin kouluttajina tai uusina työntekijöinä.
Tutkimuksessa nousi esiin, että perehdytystoimintaa ja Axiell Aurora -kirjastojärjestelmäkoulutuksia on mahdollista yhtenäistää ja kehittää erilaisten kehittämistoimenpiteiden avulla. Kehittämisehdotuksissa mainittiin muun muassa kirjastojärjestelmäkoulutusten koulutusrungon säännöllinen tarkastelu, koulutettaville säännöllisesti järjestettävät väliarvioinnit ja kertauskoulutukset, kouluttajien pedagogisen osaamisen kehittäminen, koulutuksien säännöllinen laadun arviointi, uusien omatoimisen opiskelun mahdollistavien koulutusmetodien käyttöönotto sekä säännöllisen palautteen kerääminen ja hyödyntäminen perehdytyksessä. Kehittämisehdotuksia hyödynnetään perehdytystoiminnan ja erityisesti Axiell Aurora -kirjastojärjestelmäkoulutusten kehittämisessä, yhtenäistämisessä sekä koulutusten onnistumisen arvioimisessa. Often a new or changed assignment and a change in the work environment highlight the need for orientation. The employee must have a better understanding about how his or hers work organization and the persons working on the orientation must ensure that the division of labor is clear in order to focus the orientation correctly. Future orientation must be able to combine the development of the individual and the work community, a suitable orientation concept and the organisation's strategy. The organisation's competence needs must be constantly considered as the operating environment and customer requirements change.
Orientation binds human resources and time, but pays for itself as quality work. The need to develop, standardize and collect up-to-date feedback has also been identified in the Turku City Library, where, for example, familiarization with the Axiell Aurora library system is constantly needed. Library system training is an important part of the orientation at the Turku City Library, which provides tools for the library's customer service work.
However, the orientation process continues throughout the working period in the library.
The subject of this thesis is the preparation of development proposals for the Turku City Library related to the introduction of the Axiell Aurora library system. This is a qualitative action research based on thematic interviews and analyzes of the data collected through observation. For the study, six people have been interviewed who are all working in the Turku Main Library and who all are participating in Axiell Aurora system trainings as trainers or new employees.
The study revealed that it is possible to unify and develop orientation activities and Axiell Aurora library system training through various development measures. The development proposals mentioned, among other things, regular review of the training framework of library system training, regular mid-term evaluations and refresher training for trainees, development of teachers' pedagogical skills, regular evaluation of training quality, introduction of new training methods enabling independent study, and collection and utilization of regular feedback.
Development proposals will be utilized in the development and harmonization of orientation activities, and in particular the Axiell Aurora library system training.
Perehdytys sitoo henkilöresursseja ja aikaa, mutta maksaa itsensä takaisin laadukkaana työnä. Perehdyttämisen kehittämisen, yhtenäistämisen sekä ajantasaisen palautteen keräämisen tarve on todettu myös Turun kaupunginkirjastossa, jossa esimerkiksi Axiell Aurora -kirjastojärjestelmään liittyvää perehdytystä tarvitaan jatkuvasti.
Kirjastojärjestelmäkoulutus on tärkeä osa Turun kaupunginkirjastossa tapahtuvaa perehdytystä, joka tarjoaa työkalut kirjaston asiakaspalvelutyöhön. Perehdytysprosessi jatkuu kuitenkin koko kirjastossa työskentelyn ajan.
Tämän opinnäytetyön aiheena on Axiell Aurora -kirjastojärjestelmän perehdytykseen liittyvien kehittämisehdotusten laatiminen Turun kaupunginkirjastolle. Kyseessä on laadullinen toimintatutkimus perustuen teemahaastatteluin ja havainnoinnin avulla kerätyn aineiston analyyseihin. Tutkimusta varten on haastateltu kuutta henkilöä, joille yhteistä on työskentely Turun pääkirjastossa ja osallistuminen Axiell Aurora -järjestelmäkoulutuksiin kouluttajina tai uusina työntekijöinä.
Tutkimuksessa nousi esiin, että perehdytystoimintaa ja Axiell Aurora -kirjastojärjestelmäkoulutuksia on mahdollista yhtenäistää ja kehittää erilaisten kehittämistoimenpiteiden avulla. Kehittämisehdotuksissa mainittiin muun muassa kirjastojärjestelmäkoulutusten koulutusrungon säännöllinen tarkastelu, koulutettaville säännöllisesti järjestettävät väliarvioinnit ja kertauskoulutukset, kouluttajien pedagogisen osaamisen kehittäminen, koulutuksien säännöllinen laadun arviointi, uusien omatoimisen opiskelun mahdollistavien koulutusmetodien käyttöönotto sekä säännöllisen palautteen kerääminen ja hyödyntäminen perehdytyksessä. Kehittämisehdotuksia hyödynnetään perehdytystoiminnan ja erityisesti Axiell Aurora -kirjastojärjestelmäkoulutusten kehittämisessä, yhtenäistämisessä sekä koulutusten onnistumisen arvioimisessa.
Orientation binds human resources and time, but pays for itself as quality work. The need to develop, standardize and collect up-to-date feedback has also been identified in the Turku City Library, where, for example, familiarization with the Axiell Aurora library system is constantly needed. Library system training is an important part of the orientation at the Turku City Library, which provides tools for the library's customer service work.
However, the orientation process continues throughout the working period in the library.
The subject of this thesis is the preparation of development proposals for the Turku City Library related to the introduction of the Axiell Aurora library system. This is a qualitative action research based on thematic interviews and analyzes of the data collected through observation. For the study, six people have been interviewed who are all working in the Turku Main Library and who all are participating in Axiell Aurora system trainings as trainers or new employees.
The study revealed that it is possible to unify and develop orientation activities and Axiell Aurora library system training through various development measures. The development proposals mentioned, among other things, regular review of the training framework of library system training, regular mid-term evaluations and refresher training for trainees, development of teachers' pedagogical skills, regular evaluation of training quality, introduction of new training methods enabling independent study, and collection and utilization of regular feedback.
Development proposals will be utilized in the development and harmonization of orientation activities, and in particular the Axiell Aurora library system training.