Markkinointiprosessin kehittäminen prosessikuvauksen avulla
Koivula, Titta (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Koivula, Titta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052714350
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäyteyön tarkoitus oli toteuttaa Clas Ohlsonin markkinoinnin prosessin prosessikaavio sekä kehittää siitä paranneltu versio viitekehystä ja tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tavoitteena oli selvittää, kuinka markkinoinnin prosessi etenee nykytilanteessa vaihe vaiheelta keväällä 2019, mitä epäkohtia siitä voidaan tunnistaa ja kuinka sitä voitaisiin kehittää. Yritys ei ole toteuttanut aikaisemmin markkinoinnin prosessikuvausta ja toivoi sen saavan aikaan kehitystä kaupallisen tiimin toiminnassa.
Opinnäytetyö auttaa johtoryhmää tunnistamaan ne epäkohdat prosessissa, jotka voitaisiin todennäköisesti yksinkertaistaa. Työn avulla prosessissa työskentelevät saavat selkeämmän kokonaiskuvan prosessin kulusta lisäten ymmärrystä ja oman roolin merkitystä prosessin toiminnassa. Lisäksi työ on tarkoitettu esittämään uusille työntekijöille sesongin kulkua prosessina.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin prosessiajattelua osana markkinoinnin toimintojen parantamista sekä prosessin määritelmää ja sen kuvausta. Näiden käsitteiden kautta löytyivät alakäsitteet, joita olivat markkinoinnin toimintaprosessit, esimiesten ja johdon rooli kehityksessä, mainonnan muodot, prosessikuvaus, prosessin mittaus, koordinointi sekä asiakkaan rooli prosessissa. Teoria-aineiston keräämisestä saatiin tietoperustaa prosessien mallinnukselle sekä prosessien kehittämiselle.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, jonka tuloksia havainnoitiin SWOT-analyysia käyttäen. Haastattelu toteutettiin kahdelle työntekijälle, jotka työskentelevät toistuvasti prosessissa. Teemahaastattelun avulla saatiin selville nykyprosessin haasteita sekä kehittämiskohteita. Tulosten analysoinnin perusteella kehitettiin uudistettu prosessi tietoperustan teoriaa mukaillen, jonka seurauksena syntyi uusi prosessikuvaus sekä siitä tuotettu SWOT-analyysi.
Nykytilan prosessin kuvausta voidaan käyttää apuna havaitsemaan epäkohtia yrityksen toiminnassa ja sitä voidaan halutessaan tarkastella sellaisenaan ilman kehitysehdotusta. Johtoryhmä voi hyödyntää ja soveltaa uudistettua prosessia tulevaisuuden päätöksien tukena. Prosessia kehittämällä ja järkeistämällä yritys voi tavoitella innovatiivisempia työtapoja sekä saada aikaan järjestelmällisempiä tuloksia. Prosessin parantaminen näkyisi myös asiakkaille sekä helpottaisi sisäistä kommunikaatiota eri funktioiden välillä. Järkeistämällä prosesseja yritys voisi säästää kustannuksissa ja luoda voittoa verrattaessa aiempiin toimintamalleihin.
Opinnäytetyö auttaa johtoryhmää tunnistamaan ne epäkohdat prosessissa, jotka voitaisiin todennäköisesti yksinkertaistaa. Työn avulla prosessissa työskentelevät saavat selkeämmän kokonaiskuvan prosessin kulusta lisäten ymmärrystä ja oman roolin merkitystä prosessin toiminnassa. Lisäksi työ on tarkoitettu esittämään uusille työntekijöille sesongin kulkua prosessina.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin prosessiajattelua osana markkinoinnin toimintojen parantamista sekä prosessin määritelmää ja sen kuvausta. Näiden käsitteiden kautta löytyivät alakäsitteet, joita olivat markkinoinnin toimintaprosessit, esimiesten ja johdon rooli kehityksessä, mainonnan muodot, prosessikuvaus, prosessin mittaus, koordinointi sekä asiakkaan rooli prosessissa. Teoria-aineiston keräämisestä saatiin tietoperustaa prosessien mallinnukselle sekä prosessien kehittämiselle.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, jonka tuloksia havainnoitiin SWOT-analyysia käyttäen. Haastattelu toteutettiin kahdelle työntekijälle, jotka työskentelevät toistuvasti prosessissa. Teemahaastattelun avulla saatiin selville nykyprosessin haasteita sekä kehittämiskohteita. Tulosten analysoinnin perusteella kehitettiin uudistettu prosessi tietoperustan teoriaa mukaillen, jonka seurauksena syntyi uusi prosessikuvaus sekä siitä tuotettu SWOT-analyysi.
Nykytilan prosessin kuvausta voidaan käyttää apuna havaitsemaan epäkohtia yrityksen toiminnassa ja sitä voidaan halutessaan tarkastella sellaisenaan ilman kehitysehdotusta. Johtoryhmä voi hyödyntää ja soveltaa uudistettua prosessia tulevaisuuden päätöksien tukena. Prosessia kehittämällä ja järkeistämällä yritys voi tavoitella innovatiivisempia työtapoja sekä saada aikaan järjestelmällisempiä tuloksia. Prosessin parantaminen näkyisi myös asiakkaille sekä helpottaisi sisäistä kommunikaatiota eri funktioiden välillä. Järkeistämällä prosesseja yritys voisi säästää kustannuksissa ja luoda voittoa verrattaessa aiempiin toimintamalleihin.