Att stöda barn kring ämnet sexuellt utnyttjande: Vägledning för personal på daghem
Aaltonen, Mathilda; Hellström, Annika; Winberg, Adele (2020)
Aaltonen, Mathilda
Hellström, Annika
Winberg, Adele
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912187
Tiivistelmä
Examensarbetet behandlar ämnet sexuellt utnyttjande av barn och hur daghemspersonal kan stöda barnet kring ämnet. Syftet med arbetet är att bland daghemspersonal öka kunskapen om hur man stöder barn kring ämnet sexuellt utnyttjande. Sexuellt utnyttjande är en traumatisk händelse och för att daghemspersonalen ska kunna stöda barnet behöver de ha kunskap om ämnet sexuellt utnyttjande och trauma. Arbetet ger en bild av vad sexuellt utnyttjande är, kopplingen till trauma, betydelsen av trygghet och hur man möter barnets behov. Arbetet kan därför användas som en vägledning för personal på daghem. Arbetet belyser ett resursförstärkande arbetssätt och förebyggande arbete samt hur daghemspersonal kan stöda barnet om det kommer fram att barnet blivit sexuellt utnyttjat. Arbetet är en litteraturöversikt och metoden är innehållsanalys.
Resultat av examensarbetet är att personalen ska ha kunskap om sexuellt utnyttjande och trauma för att kunna stöda barnet kring ämnet. Det är viktigt att daghemspersonalen är närvarande och skapar trygghet genom ett resursförstärkande arbetssätt. Daghemspersonalen ska bemöta barnet individuellt utifrån barnets behov. Resultatet visar också att det är viktigt att bekräfta barnet och barnets känslor. För att kunna ge ett bra stöd är det viktigt att personalen är medvetna om sig själva och sitt förhållningssätt till ämnet. Genom att personalen är trygga i sig själva och i ämnet kan de förmedla tryggheten till barnet och barngruppen. Opinnäytetyö käsittelee lasten seksuaalista hyväksikäyttöä ja miten päiväkodin henkilökunta voi tukea lasta tässä asiassa. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä päiväkodin henkilöstön tietämystä siitä, miten tukea lasta, aiheesta seksuaalinen hyväksikäyttö. Seksuaalinen hyväksikäyttö on traumaattinen kokemus ja jotta päiväkodin henkilöstö voi tukea lasta, on heillä oltava riittävästi osaamista ja tietoa seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja traumasta. Tämä opinnäytetyö antaa kuvan siitä mitä seksuaalinen hyväksikäyttö on, miten trauma liittyy siihen sekä mikä merkitys on turvallisuudentunteella ja miten lapsen tarpeet voidaan huomioida. Opinnäytetyötä voidaan sen takia käyttää ohjeistuksena päiväkodin henkilöstölle. Opinnäytetyö valaisee voimavaroja vahvistavia työmenetelmiä ja ennakoivaa työskentelyä, sekä miten päiväkodin henkilöstö voi tukea lasta, mikäli käy ilmi, että lasta on seksuaalisesti hyväksikäytetty. Opinnäytetyö on kirjallisuuskatsauksen muodossa ja metodina on käytetty sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulos on, että henkilöstöllä on tietoa seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja traumasta, jotta he voivat tukea lasta tässä asiassa. On tärkeätä, että päiväkodin henkilöstö on läsnä tilanteessa ja luo turvallisuutta voimavarojen vahvistavan työn kautta. Päiväkodin henkilöstön on lähestyttävä lasta yksilöllisesti lapsen tarpeet huomioiden. Tuloksena voi myös todeta, että on tärkeätä vahvistaa lasta ja lapsen tunteita. Jotta voi antaa parhaan mahdollisen tuen on tärkeätä, että henkilöstö on tietoinen omasta itsestään ja suhtautumistavastaan aiheeseen. Kun henkilöstö tuntee aiheen, voivat he välittää turvallisuuden tunteen lapselle ja lapsiryhmälle. The thesis discusses the topic of child sexual abuse and how kindergarten staff can support children in this matter. The purpose of the thesis is to increase the level of competence of the kindergarten staff in how to support children considering sexual abuse. Sexual abuse is a traumatic experience and for kindergarten staff to support the child, they must have knowledge about the subject of sexual abuse and trauma. This thesis provides an idea of what sexual abuse is, the link between sexual abuse and trauma, the importance of safety and how to meet the needs of the child. The thesis can, therefore, be used as a guide for kindergarten staff. The thesis illustrates work methods that strengthen resources and proactive work, as well as how kindergarten staff can support the child if it turns out that the child has been sexually abused. The thesis is a literary review, and the method is content analysis.
The result of the thesis is that kindergarten staff should have knowledge about the subject of sexual abuse and trauma so they can support the child considering the topic. It is important that kindergarten staff is present and creates safety through a resource strengthening approach. Kindergarten staff must approach the child individually with the child´s needs in mind. Another result is that it is important to consider the child and the emotions the child has. In order to provide the best possible support, it is important that staff are aware of themselves and their attitudes towards the issue. When the staff feels safe in the matter and knows how to approach it, they can convey a sense of security to the child and the group of children.
Resultat av examensarbetet är att personalen ska ha kunskap om sexuellt utnyttjande och trauma för att kunna stöda barnet kring ämnet. Det är viktigt att daghemspersonalen är närvarande och skapar trygghet genom ett resursförstärkande arbetssätt. Daghemspersonalen ska bemöta barnet individuellt utifrån barnets behov. Resultatet visar också att det är viktigt att bekräfta barnet och barnets känslor. För att kunna ge ett bra stöd är det viktigt att personalen är medvetna om sig själva och sitt förhållningssätt till ämnet. Genom att personalen är trygga i sig själva och i ämnet kan de förmedla tryggheten till barnet och barngruppen.
Opinnäytetyön tulos on, että henkilöstöllä on tietoa seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja traumasta, jotta he voivat tukea lasta tässä asiassa. On tärkeätä, että päiväkodin henkilöstö on läsnä tilanteessa ja luo turvallisuutta voimavarojen vahvistavan työn kautta. Päiväkodin henkilöstön on lähestyttävä lasta yksilöllisesti lapsen tarpeet huomioiden. Tuloksena voi myös todeta, että on tärkeätä vahvistaa lasta ja lapsen tunteita. Jotta voi antaa parhaan mahdollisen tuen on tärkeätä, että henkilöstö on tietoinen omasta itsestään ja suhtautumistavastaan aiheeseen. Kun henkilöstö tuntee aiheen, voivat he välittää turvallisuuden tunteen lapselle ja lapsiryhmälle.
The result of the thesis is that kindergarten staff should have knowledge about the subject of sexual abuse and trauma so they can support the child considering the topic. It is important that kindergarten staff is present and creates safety through a resource strengthening approach. Kindergarten staff must approach the child individually with the child´s needs in mind. Another result is that it is important to consider the child and the emotions the child has. In order to provide the best possible support, it is important that staff are aware of themselves and their attitudes towards the issue. When the staff feels safe in the matter and knows how to approach it, they can convey a sense of security to the child and the group of children.