Communication challenges and opportunities in global clinical trials : communicating with the language of science
Laakso, Susanne (2020)
Laakso, Susanne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811971
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaiset viestinnän muodot nykyään ja tulevaisuudessa parhaiten tukevat kansainvälistä kliinistä lääketutkimusta, mitkä ovat haasteet ja mahdollisuudet tutkimusten nopeampaan, kustannustehokkaampaan ja menestyksekkäämpään tekemiseen. Opinnäytetyö tehtiin Faron Pharmaceuticals Oy: lle (Faron), joka on biofarmaseuttinen lääketutkimusyritys Turun kaupungissa, Suomessa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin temaattista analyysiä ja dokumenttianalyysiä. Tutkimukseen haastateltiin kahta projektipäällikköä, jotka vastaavat Faronin MATINS-tutkimuksen etenemisestä. Lisäksi tutkimusmateriaali koostui vertaisarvioiduista tieteellisistä artikkeleista ja muusta lääketutkimuksen ja viestinnän alan kirjallisuudesta.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että kaikille lääketutkimuksen toteuttamiseen osallistuville tulisi antaa viestinnän alan koulutusta, joka on edellytys sujuvalle tiedonkululle koko tutkimuksen elinkaaren aikana. Erilaisten virtuaaliympäristöjen lisääntynyt käyttö päivittäisessä työssä on muuttanut tiimityöskentelyn tapoja, mikä edellyttää yhteisten sääntöjen luomista. Yhteiset pelisäännöt virtuaalisessa tiimityöskentelyssä kasvattavat luottamusta tiimin jäsenten keskuudessa, mikä puolestaan johtaa nopeampaan päätöksentekoon. Lääketutkimusalalla verkossa järjestetyt kokoukset ovat yhtä tehokkaita kuin kokoukset, joissa tavataan kasvokkain. Kokoustyypin valinnassa on otettava huomioon, ketkä ovat kokouksen osapuolia, mikä on kokouksen aihe ja tavoitteet. Uusien internet-pohjaisten ohjelmistojen ja teknologioiden käyttöönottaminen nopeuttaa lääketutkimuksen eri vaiheita, kuten tutkimuskeskusten ja optimaalisen lääkeannoksen valintaa sekä potilasrekrytointia. Sosiaalisen median taitava hyödyntäminen kansainvälisissä lääketutkimuksissa voi tuoda yritykselle ja sen tutkimuksille laajaa julkisuutta ja sitä voi myös käyttää tutkimustyökaluna. The aim of this thesis was to examine what types and ways of communication now and in the future best support global clinical research, and what are the challenges and opportunities in making the conduct of global clinical trials faster, more cost-efficient, and more successful. The thesis was done for Faron Pharmaceuticals Ltd. (Faron), which is a biopharmaceutical clinical research company in Turku, Finland.
The research methods used were thematic analysis by interviewing two project managers in Faron Phase I/II oncology trial called MATINS and document analysis method by reviewing the most current scientific peer-reviewed articles and other literature in the areas of clinical research and communication.
Key findings were that the trainings in communication for all trial team members are necessary to enable fluent information flow before, during and after the trial. Increased use of virtual environments require efficient guidelines for virtual working. It is essential to manage building team trust, which will lead to faster decision-making. Still, online and face-to-face meetings are equally effective and necessary types of communication when performing clinical trials depending on the audience, meeting topics and goals.
The use of new internet-based engagement tools for communication and technologies like artificial intelligence through different platforms speed up the selection of clinical study sites and patient enrolment process as well as finding the ideal dose for drug. A wise way of using social media accelerates the public’s awareness of the company and its trials and could also be used for research purposes.
Tutkimusmenetelminä käytettiin temaattista analyysiä ja dokumenttianalyysiä. Tutkimukseen haastateltiin kahta projektipäällikköä, jotka vastaavat Faronin MATINS-tutkimuksen etenemisestä. Lisäksi tutkimusmateriaali koostui vertaisarvioiduista tieteellisistä artikkeleista ja muusta lääketutkimuksen ja viestinnän alan kirjallisuudesta.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että kaikille lääketutkimuksen toteuttamiseen osallistuville tulisi antaa viestinnän alan koulutusta, joka on edellytys sujuvalle tiedonkululle koko tutkimuksen elinkaaren aikana. Erilaisten virtuaaliympäristöjen lisääntynyt käyttö päivittäisessä työssä on muuttanut tiimityöskentelyn tapoja, mikä edellyttää yhteisten sääntöjen luomista. Yhteiset pelisäännöt virtuaalisessa tiimityöskentelyssä kasvattavat luottamusta tiimin jäsenten keskuudessa, mikä puolestaan johtaa nopeampaan päätöksentekoon. Lääketutkimusalalla verkossa järjestetyt kokoukset ovat yhtä tehokkaita kuin kokoukset, joissa tavataan kasvokkain. Kokoustyypin valinnassa on otettava huomioon, ketkä ovat kokouksen osapuolia, mikä on kokouksen aihe ja tavoitteet. Uusien internet-pohjaisten ohjelmistojen ja teknologioiden käyttöönottaminen nopeuttaa lääketutkimuksen eri vaiheita, kuten tutkimuskeskusten ja optimaalisen lääkeannoksen valintaa sekä potilasrekrytointia. Sosiaalisen median taitava hyödyntäminen kansainvälisissä lääketutkimuksissa voi tuoda yritykselle ja sen tutkimuksille laajaa julkisuutta ja sitä voi myös käyttää tutkimustyökaluna.
The research methods used were thematic analysis by interviewing two project managers in Faron Phase I/II oncology trial called MATINS and document analysis method by reviewing the most current scientific peer-reviewed articles and other literature in the areas of clinical research and communication.
Key findings were that the trainings in communication for all trial team members are necessary to enable fluent information flow before, during and after the trial. Increased use of virtual environments require efficient guidelines for virtual working. It is essential to manage building team trust, which will lead to faster decision-making. Still, online and face-to-face meetings are equally effective and necessary types of communication when performing clinical trials depending on the audience, meeting topics and goals.
The use of new internet-based engagement tools for communication and technologies like artificial intelligence through different platforms speed up the selection of clinical study sites and patient enrolment process as well as finding the ideal dose for drug. A wise way of using social media accelerates the public’s awareness of the company and its trials and could also be used for research purposes.