Kansainvälistymissuunnitelma pk-yritykselle: case Matrocks Oy
Sampo, Minna (2020)
Sampo, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005149146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005149146
Tiivistelmä
Tämän liiketoiminnan kehittämiseen keskittyvän opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä kansainvälistymissuunnitelman laatimisprosessiin matkailualalla toimivalle pk-yritykselle sekä luoda toimeksiantajayritykselle heidän tavoitteitaan noudattava kansainvälistymissuunnitelma heille realististen resurssien puitteissa.
Kansainvälistymissuunnitelman laatimisessa on erityisesti keskitytty siihen, että se on tehokkuudestaan huolimatta tarpeeksi yksinkertainen toteuttaa, eivätkä markkinointi- ja verkostoitumistoimenpiteet vie liikaa aikaa varsinaiselta tuottavalta työltä. Näin pyritään kustannustehokkaasti lisäämään yrityksen tunnettuutta ja saavuttamaan pitkän tähtäimen myyntiä kansainvälisillä markkinoilla.
Ennen kansainvälistymissuunnitelman laatimista kartoitettiin yrityksen lähtötilanne Visit Finlandin kansainvälistymiskriteereiden perusteella ja tämän jälkeen määriteltiin tavoitteet kansainvälistymisen kehitykseen. Varsinainen suunnitelma luotiin muun muassa SWOT-analyysia hyväksi käyttäen yrityksen tavoitteiden, haastatteluiden ja lähdekirjallisuuden pohjalta. Kansainvälistymisessäkin liiketoiminnan kehittämisen painopiste on nykyaikana luonnollisesti digitaalisuudessa, joten globaalien myyntikanavien ja kansainvälisen näkyvyyden hankkiminen sekä yrityksen omien verkkosivujen englanninkielisen käännöksen luominen myytävien tuotteiden osalta ovat olennainen osa suunnitelmaa.
Kansainvälistymissuunnitelman laatimisessa on erityisesti keskitytty siihen, että se on tehokkuudestaan huolimatta tarpeeksi yksinkertainen toteuttaa, eivätkä markkinointi- ja verkostoitumistoimenpiteet vie liikaa aikaa varsinaiselta tuottavalta työltä. Näin pyritään kustannustehokkaasti lisäämään yrityksen tunnettuutta ja saavuttamaan pitkän tähtäimen myyntiä kansainvälisillä markkinoilla.
Ennen kansainvälistymissuunnitelman laatimista kartoitettiin yrityksen lähtötilanne Visit Finlandin kansainvälistymiskriteereiden perusteella ja tämän jälkeen määriteltiin tavoitteet kansainvälistymisen kehitykseen. Varsinainen suunnitelma luotiin muun muassa SWOT-analyysia hyväksi käyttäen yrityksen tavoitteiden, haastatteluiden ja lähdekirjallisuuden pohjalta. Kansainvälistymisessäkin liiketoiminnan kehittämisen painopiste on nykyaikana luonnollisesti digitaalisuudessa, joten globaalien myyntikanavien ja kansainvälisen näkyvyyden hankkiminen sekä yrityksen omien verkkosivujen englanninkielisen käännöksen luominen myytävien tuotteiden osalta ovat olennainen osa suunnitelmaa.