Maahanmuuttajan koulutuspolku ja siihen vaikuttavat tekijät : aikuisten perusopetuksen opiskelijoiden kokemuksia
Hartikainen, Jenny (2020)
Hartikainen, Jenny
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005057169
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia koulutuspolkuja Porvoon aikuisten maahanmuuttajien perusopetuksen opiskelijoilla on ollut ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet koulutuspolkujen muodostumiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia kehittämisehdotuksia opiskelijoilla on koulutusten suhteen. Tarkoituksena oli tuoda esiin maahanmuuttajien omia kokemuksia ja saada heidän äänensä kuuluviin. Opinnäytetyön tilaajana toimi Porvoon kaupungin koulutuspalvelut, ja opinnäytetyötä varten haastateltiin Linnankosken lukion aikuislinjan perusopetuksen opiskelijoita.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä luodaan katsaus maahanmuuttajien koulutuksen nykytilaan ja tarkastellaan koulutuspolkujen haasteita ja ratkaisuja. Koulutuspolulla tarkoitetaan opinnäytetyössä peräkkäisten koulutusten ketjua, johon voi sisältyä myös odotusaikoja. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Litteroitu aineisto analysoitiin teorialähtöisen deduktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella maahanmuuttajien koulutuspolut ovat yksilöllisiä, mutta monilla on vaikeuksia tarkoituksenmukaisen koulutuspolun löytämisessä. Tulokset ilmentävät yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatason tekijöitä, jotka vaikuttivat opiskelijoiden koulutuspolkuun joko edistävästi tai rajoittavasti. Tärkeimpiä edistäviä tekijöitä olivat yksilön motivaatio ja suomen kielen taito, sekä laadukas koulutus ja hyvät kouluttautumismahdollisuudet. Rajoittavia tekijöitä olivat puolestaan puutteet kielitaidossa ja kielikoulutuksessa sekä byrokraattiset haasteet. Tulosten perusteella jatkossa tulisi kiinnittää huomiota erityisesti kielenopetuksen laatuun ja koulutustarjontaan, jotta ne palvelisivat paremmin maahanmuuttajien kotoutumistavoitteita ja selkeämmän koulutuspolun muodostumista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä luodaan katsaus maahanmuuttajien koulutuksen nykytilaan ja tarkastellaan koulutuspolkujen haasteita ja ratkaisuja. Koulutuspolulla tarkoitetaan opinnäytetyössä peräkkäisten koulutusten ketjua, johon voi sisältyä myös odotusaikoja. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Litteroitu aineisto analysoitiin teorialähtöisen deduktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella maahanmuuttajien koulutuspolut ovat yksilöllisiä, mutta monilla on vaikeuksia tarkoituksenmukaisen koulutuspolun löytämisessä. Tulokset ilmentävät yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatason tekijöitä, jotka vaikuttivat opiskelijoiden koulutuspolkuun joko edistävästi tai rajoittavasti. Tärkeimpiä edistäviä tekijöitä olivat yksilön motivaatio ja suomen kielen taito, sekä laadukas koulutus ja hyvät kouluttautumismahdollisuudet. Rajoittavia tekijöitä olivat puolestaan puutteet kielitaidossa ja kielikoulutuksessa sekä byrokraattiset haasteet. Tulosten perusteella jatkossa tulisi kiinnittää huomiota erityisesti kielenopetuksen laatuun ja koulutustarjontaan, jotta ne palvelisivat paremmin maahanmuuttajien kotoutumistavoitteita ja selkeämmän koulutuspolun muodostumista.