Potilaspalautteen hyödyntäminen hoitotyössä
Anderson, Tatjana; Romppainen, Yulia (2020)
Anderson, Tatjana
Romppainen, Yulia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004306731
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata potilaspalautteen hyödyntämistä hoitotyössä. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten potilaspalautetta hyödynnetään hoitotyössä, mikä estää ja edistää potilaspalautteen hyödyntämistä hoitotyössä. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan potilaspalautteita hyödynnetään eri tavoin. Potilaspalautteet toimivat tiedottamisen välineenä, kehitys- ja suunnittelutyön välineenä sekä seurantavälineenä. Palautteiden avulla pystytään vaikuttamaan potilaisiin ja palautteita käytetään eri toimijoiden vertailussa ja arvioinnissa. Lisäksi palautteiden avulla saadaan ammattilaiset ja potilaat tekemään yhteistyötä.
Potilaspalautteiden hyödyntämistä hoitotyössä edistävät ja estävät monenlaiset tekijät. Näin edistäjinä voivat toimia esimerkiksi hallinnolliset tekijät, kuten johdon positiivinen asenne ja tuki, resurssitekijät, kuten resurssien vähäinen tarve, inhimilliset tekijät, kuten henkilöstön tietämys palautteista, ja henkilöstön vaikutusmahdollisuudet. Muut edistävät tekijät ovat palautteen sisältöön liittyvät tekijät ja palautteiden esittelystä johtuvat tekijät.
Estäjinä vuorollaan toimivat esimerkiksi inhimilliset esteet, kuten henkilöstön motivaation ja osaamisen puute, organisatoriset esteet, kuten henkilöstöongelmat ja työkalujen puute, ja palautteiden sisältöön liittyvät seikat mm. epäluulot palautteiden ajantasaisuudesta ja edustavuudesta. Estäviin tekijöihin kuuluvat myös resurssiesteet, hallinnolliset esteet, palauteprosessiin epäkohdat ja palautteen attribuutteihin liittyvät tekijät.
Tulokset osoittavat, vaikka potilaspalautteita hyödynnetään hoitotyössä eri tavoin ja on olemassa joukko tekijöitä, jotka edesauttavat palautteiden hyödyntämistä, potilaspalautteiden hyödyntämisen prosessia estävät edelleen monet tekijät. Nämä tekijät tulee ottaa huomioon ja kehittää keinoja niiden ylittämiseksi, että potilaspalautteista saatua tietoa voitaisiin hyödyntää tehokkaasti. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää hoitohenkilöstön ja hoitotyön opiskelijoiden osaamisen kehittämiseksi sekä hyödyntää hoidon potilaslähtöisyyden parantamiseksi.
Tulosten mukaan potilaspalautteita hyödynnetään eri tavoin. Potilaspalautteet toimivat tiedottamisen välineenä, kehitys- ja suunnittelutyön välineenä sekä seurantavälineenä. Palautteiden avulla pystytään vaikuttamaan potilaisiin ja palautteita käytetään eri toimijoiden vertailussa ja arvioinnissa. Lisäksi palautteiden avulla saadaan ammattilaiset ja potilaat tekemään yhteistyötä.
Potilaspalautteiden hyödyntämistä hoitotyössä edistävät ja estävät monenlaiset tekijät. Näin edistäjinä voivat toimia esimerkiksi hallinnolliset tekijät, kuten johdon positiivinen asenne ja tuki, resurssitekijät, kuten resurssien vähäinen tarve, inhimilliset tekijät, kuten henkilöstön tietämys palautteista, ja henkilöstön vaikutusmahdollisuudet. Muut edistävät tekijät ovat palautteen sisältöön liittyvät tekijät ja palautteiden esittelystä johtuvat tekijät.
Estäjinä vuorollaan toimivat esimerkiksi inhimilliset esteet, kuten henkilöstön motivaation ja osaamisen puute, organisatoriset esteet, kuten henkilöstöongelmat ja työkalujen puute, ja palautteiden sisältöön liittyvät seikat mm. epäluulot palautteiden ajantasaisuudesta ja edustavuudesta. Estäviin tekijöihin kuuluvat myös resurssiesteet, hallinnolliset esteet, palauteprosessiin epäkohdat ja palautteen attribuutteihin liittyvät tekijät.
Tulokset osoittavat, vaikka potilaspalautteita hyödynnetään hoitotyössä eri tavoin ja on olemassa joukko tekijöitä, jotka edesauttavat palautteiden hyödyntämistä, potilaspalautteiden hyödyntämisen prosessia estävät edelleen monet tekijät. Nämä tekijät tulee ottaa huomioon ja kehittää keinoja niiden ylittämiseksi, että potilaspalautteista saatua tietoa voitaisiin hyödyntää tehokkaasti. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää hoitohenkilöstön ja hoitotyön opiskelijoiden osaamisen kehittämiseksi sekä hyödyntää hoidon potilaslähtöisyyden parantamiseksi.