Liikuntaa työpäivään – työhyvinvointipalvelun kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Romo, Anni (2020)
Romo, Anni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004245823
Tiivistelmä
Suomen Beach Volley Oy on vapaa-ajan palveluita tarjoava ja tapahtumia tuottava yritys. Heidän tilojensa käyttö painottuu pääsääntöisesti iltaan. Tämän vuoksi päiväsaikaan toteutettavalle toiminnalle oli tilausta. Työn tavoitteena oli kehittää Telia Finlandin työntekijöille, työpäivän aikana toteutettavaa työhyvinvointia edistävää liikuntaa Suomen Beach Volley Oy tiloissa Pasilan Triplassa. Telia on kansainvälinen teleoperaattori. Telian pääkonttori on muuttamassa Pasilan Tripla kauppakeskukseen, joka sijaitsee samoissa tiloissa kuin yksi Suomen Beach Volley Oy:n toimipisteistä. Tämän vuoksi Telia valikoitui yhteistyöyritykseksi. Tämän opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämistyönä. Tutkimuksellisena lähtökohtana työssä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimusote.
Alkuvaiheessa kehittämistyölle etsittiin yhteistyöyritys Telia Finland, jolle työhyvinvointia edistävää liikuntaa alettiin muotoilemaan. Alussa kartoitettiin asiakasymmärrystä perehtymällä yritykseen ja siihen, mitä heillä oli jo tarjolla TYKY-liikunnan osalta. Aihetta käsiteltiin hyödyntäen palvelumuotoilun menetelmiä. Asiakasymmärrystä syvennettiin neljällä teemahaastattelulla. Tämän jälkeen kolmea Suomen Beach Volley Oy:n työntekijää osallistettiin Brainstorming menetelmällä ideointityöhön. Edellisten vaiheiden avulla syntyivät ideat palvelun prototyypin sisällöistä eli kolmesta eri lajikokeilusta. Palvelun prototyyppiä testattiin Telian työntekijöillä. Lajikokeiluihin osallistui kuusi Telia Finlandin työntekijää. Prototyyppien avulla kerättiin palautetta lajeista, ympäristöstä ja palvelukokemuksesta. Kerätyn palauteen pohjalta syntyi alustava ehdotelma palvelun pilotista. Näin palvelumuotoilun avulla osallistettiin asiakkaita sekä henkilökuntaa kehittämään uutta palvelua ja luotiin asiakkaan ja toimeksiantajan tarpeisiin ja toiveisiin vastaava palvelupilotti.
Tämän kehitystyön tuloksena syntyi palvelun pilotointiehdotelma Suomen Beach Volley Oy yritykselle siitä, millaista työhyvinvointia tukevaa liikuntaa heidän kannattaa tarjota Telian työntekijöille päiväsaikaan. Kehitetyllä pilottipalvelulla voidaan tarjota päiväsaikaan Telian työntekijöille työhyvinvointia edistävää liikuntaa, joka mahdollistaa virkistäytymisen keskellä työpäivää ja mahdollisesti auttaa jaksamaan työpäivän paremmin loppuun asti. Toimeksiantajalle palvelun toteuttaminen nostaa käyttöastetta päiväsaikaan, joka oli yksi kehittämistyön lähtökohta.
Palvelua voidaan tulevaisuudessa tarjota myös muille yrityksille ja näin ollen hyödyntää samaa palvelunkehittämisen toimintamallia. Toimintamallia uudelleen hyödyntäessä tulee resurssit ja vastuut miettiä ennalta tarkasti, jotta uuden kehittäminen on aidosti osana yrityksen toimintoja ja mukaan saadaan tarvittavat henkilöt.
Alkuvaiheessa kehittämistyölle etsittiin yhteistyöyritys Telia Finland, jolle työhyvinvointia edistävää liikuntaa alettiin muotoilemaan. Alussa kartoitettiin asiakasymmärrystä perehtymällä yritykseen ja siihen, mitä heillä oli jo tarjolla TYKY-liikunnan osalta. Aihetta käsiteltiin hyödyntäen palvelumuotoilun menetelmiä. Asiakasymmärrystä syvennettiin neljällä teemahaastattelulla. Tämän jälkeen kolmea Suomen Beach Volley Oy:n työntekijää osallistettiin Brainstorming menetelmällä ideointityöhön. Edellisten vaiheiden avulla syntyivät ideat palvelun prototyypin sisällöistä eli kolmesta eri lajikokeilusta. Palvelun prototyyppiä testattiin Telian työntekijöillä. Lajikokeiluihin osallistui kuusi Telia Finlandin työntekijää. Prototyyppien avulla kerättiin palautetta lajeista, ympäristöstä ja palvelukokemuksesta. Kerätyn palauteen pohjalta syntyi alustava ehdotelma palvelun pilotista. Näin palvelumuotoilun avulla osallistettiin asiakkaita sekä henkilökuntaa kehittämään uutta palvelua ja luotiin asiakkaan ja toimeksiantajan tarpeisiin ja toiveisiin vastaava palvelupilotti.
Tämän kehitystyön tuloksena syntyi palvelun pilotointiehdotelma Suomen Beach Volley Oy yritykselle siitä, millaista työhyvinvointia tukevaa liikuntaa heidän kannattaa tarjota Telian työntekijöille päiväsaikaan. Kehitetyllä pilottipalvelulla voidaan tarjota päiväsaikaan Telian työntekijöille työhyvinvointia edistävää liikuntaa, joka mahdollistaa virkistäytymisen keskellä työpäivää ja mahdollisesti auttaa jaksamaan työpäivän paremmin loppuun asti. Toimeksiantajalle palvelun toteuttaminen nostaa käyttöastetta päiväsaikaan, joka oli yksi kehittämistyön lähtökohta.
Palvelua voidaan tulevaisuudessa tarjota myös muille yrityksille ja näin ollen hyödyntää samaa palvelunkehittämisen toimintamallia. Toimintamallia uudelleen hyödyntäessä tulee resurssit ja vastuut miettiä ennalta tarkasti, jotta uuden kehittäminen on aidosti osana yrityksen toimintoja ja mukaan saadaan tarvittavat henkilöt.