Laadunhallintajärjestelmä Bluet Oy:lle
Ivanov, Iaroslav (2020)
Ivanov, Iaroslav
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003263914
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu kelluvaan rakentamiseen erikoistuneelle yritykselle Bluet Oy Ltd:lle. Työn tavoitteena oli tehostaa yrityksen sisäisiä laadunhallintaprosesseja ja luoda Bluetille oma laadunhallintajärjestelmä. Opinnäytetyössä käsitellään sekä laatuteorian yleisiä asioita, että laadunhallintajärjestelmän rakennetta ja luomisen prosessia.
Laadunhallintajärjestelmä pohjautuu maailmanlaajuisesti tunnistettuun ISO9001:2015 standardiin, ja se on tarkoitettu palvelemaan yritystä oman toiminnan riskihallinnassa ja kehityksessä. Laadunhallintajärjestelmän luomisessa hyödynnettiin Bluetin toiminnassa muodostunutta laajaa asiakirjapankkia sekä henkilöstön kokemukseen pohjautuvia tietoja. Järjestelmässä on huomioitu ja sovellettu standardin kohteet 4, 5, 6, 7, 8, 9 ja 10.
Laadunhallintajärjestelmä koostuu kolmesta osasta – laatukäsikirjasta, toimintakäsikirjasta ja viiteaineistokansiosta. Laatukäsikirja on ISO9001:2015:n mukainen asiakirja, joka pitää sisällään yrityksen keskeiset laadunhallintakeinot, kuten laatupolitiikan, riskien hallinnan ja henkilöstön vastuut laadun kannalta. Toimintakäsikirja kuvaa yrityksen toimintaprosessit, niiden painopisteet ja seurantatavat. Viiteaineistokansio pitää sisällään kaikki yllämainittujen käsikirjojen tukiaineistot, asiakirjapohjat, lomakkeet, toimintaa ohjaavat ehtosopimukset ja standardit. Sisällön ymmärtämisen helpottamiseksi laadunhallintajärjestelmässä hyödynnettiin tietojen visualisointikeinot, kuten prosessikaavioita, erityylisiä kuvioita ja matriiseja.
Työ loi hyvän pohjan Bluetin laadunhallintaprosessien kehittämiselle sekä laadunhallintajärjestelmän sertifioinnille. Tulevaisuudessa Bluet voi hyödyntää laadunhallintajärjestelmän aineistoa myös uusien työntekijöiden ja yhteistyökumppaneiden perehdyttämisessä yrityksen toimintaan. Lisäksi ISO9001:n mukaisen laadunhallintajärjestelmän hankkiminen antaa yritykselle hyvät valmiudet ISO14001:n mukaisen ympäristöjärjestelmän sekä OHSAS18001:n mukaisen työterveysjärjestelmän rakentamiselle.
Laadunhallintajärjestelmä pohjautuu maailmanlaajuisesti tunnistettuun ISO9001:2015 standardiin, ja se on tarkoitettu palvelemaan yritystä oman toiminnan riskihallinnassa ja kehityksessä. Laadunhallintajärjestelmän luomisessa hyödynnettiin Bluetin toiminnassa muodostunutta laajaa asiakirjapankkia sekä henkilöstön kokemukseen pohjautuvia tietoja. Järjestelmässä on huomioitu ja sovellettu standardin kohteet 4, 5, 6, 7, 8, 9 ja 10.
Laadunhallintajärjestelmä koostuu kolmesta osasta – laatukäsikirjasta, toimintakäsikirjasta ja viiteaineistokansiosta. Laatukäsikirja on ISO9001:2015:n mukainen asiakirja, joka pitää sisällään yrityksen keskeiset laadunhallintakeinot, kuten laatupolitiikan, riskien hallinnan ja henkilöstön vastuut laadun kannalta. Toimintakäsikirja kuvaa yrityksen toimintaprosessit, niiden painopisteet ja seurantatavat. Viiteaineistokansio pitää sisällään kaikki yllämainittujen käsikirjojen tukiaineistot, asiakirjapohjat, lomakkeet, toimintaa ohjaavat ehtosopimukset ja standardit. Sisällön ymmärtämisen helpottamiseksi laadunhallintajärjestelmässä hyödynnettiin tietojen visualisointikeinot, kuten prosessikaavioita, erityylisiä kuvioita ja matriiseja.
Työ loi hyvän pohjan Bluetin laadunhallintaprosessien kehittämiselle sekä laadunhallintajärjestelmän sertifioinnille. Tulevaisuudessa Bluet voi hyödyntää laadunhallintajärjestelmän aineistoa myös uusien työntekijöiden ja yhteistyökumppaneiden perehdyttämisessä yrityksen toimintaan. Lisäksi ISO9001:n mukaisen laadunhallintajärjestelmän hankkiminen antaa yritykselle hyvät valmiudet ISO14001:n mukaisen ympäristöjärjestelmän sekä OHSAS18001:n mukaisen työterveysjärjestelmän rakentamiselle.