YRITYSASIAKKAIDEN ASIAKASTYYTYVÄISYYS : Case: Rautia K-maatalous Keuruu
Huuska, Eveliina (2011)
Huuska, Eveliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105239074
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Rautia K-maatalous Keuruu. Lähtökohtana oli, että yrityksessä ei ole koskaan selvitetty kuluttaja- tai yritysasiakkaiden asiakastyytyväisyyttä. Tutkimus tuli ajankohtaiseksi, koska yritys muuttaa tänä vuonna uusiin toimitiloihin ja siksi nyt on hyvä aika selvittää asiakkaiden tämän hetkinen tyytyväisyys. Uusittaessa asiakastyytyväisyystutkimus uusissa tiloissa, heillä on vertailutietoa tilanteesta ennen ja jälkeen. Perusjoukoksi määräytyivät yritysasiakkaat, koska he ovat kannattavuuden kannalta keskeisin kohderyhmä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yritysasiakkaiden kokema asiakastyytyväisyys sekä kiinnostuneisuus saatavuutta parantavista uusista sähköisistä kanavista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin postikyselynä. Kysely lähetettiin 44 yritysasiakkaalle ja heillä oli viikon vastausaika. Vastausprosentiksi tuli 52,3 %.
Tutkimus osoitti, että kaiken kaikkiaan vastaajat ovat melko tyytyväisiä palveluun. Tyytyväisimpiä vastaajat olivat myyjien ammattitaitoon ja tavoitettavuuteen. Vastaajat toivoivat, että aukioloaikoja pidennettäisiin sekä aamusta että illasta. Pidemmillä aukioloajoilla parannetaan saatavuutta ja sitä kautta myös asiakastyytyväisyyttä. Vastaajat olivat myös jonkin verran tyytymättömiä valikoiman riittävyyteen ja tarvekartoituksen selvittämiseen. Sähköisistä kanavista vastaajat eivät olleet kovin kiinnostuneita. Varsinkin nettikaupassa asioiminen ei saanut suurta kiinnostuneisuutta. Sähköisestä laskutuksesta oltiin kiinnostuneempia, mutta siinäkin epäilijöitä löytyi. Tutkimustulosten avulla pystytään kehittämään toimintaa sekä jatkotutkimuksilla keräämään vertailutietoa yritysasiakkaista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yritysasiakkaiden kokema asiakastyytyväisyys sekä kiinnostuneisuus saatavuutta parantavista uusista sähköisistä kanavista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin postikyselynä. Kysely lähetettiin 44 yritysasiakkaalle ja heillä oli viikon vastausaika. Vastausprosentiksi tuli 52,3 %.
Tutkimus osoitti, että kaiken kaikkiaan vastaajat ovat melko tyytyväisiä palveluun. Tyytyväisimpiä vastaajat olivat myyjien ammattitaitoon ja tavoitettavuuteen. Vastaajat toivoivat, että aukioloaikoja pidennettäisiin sekä aamusta että illasta. Pidemmillä aukioloajoilla parannetaan saatavuutta ja sitä kautta myös asiakastyytyväisyyttä. Vastaajat olivat myös jonkin verran tyytymättömiä valikoiman riittävyyteen ja tarvekartoituksen selvittämiseen. Sähköisistä kanavista vastaajat eivät olleet kovin kiinnostuneita. Varsinkin nettikaupassa asioiminen ei saanut suurta kiinnostuneisuutta. Sähköisestä laskutuksesta oltiin kiinnostuneempia, mutta siinäkin epäilijöitä löytyi. Tutkimustulosten avulla pystytään kehittämään toimintaa sekä jatkotutkimuksilla keräämään vertailutietoa yritysasiakkaista.