Vaatteiden valmistuksen ympäristövaikutukset ja kuluttajan suhtautuminen ekologiseen vaatteeseen : Case Icepeak
Herala, Virpi (2009)
Herala, Virpi
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905052408
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee vaatteiden valmistuksen ympäristövaikutuksia ja kuluttajan vaikutusta vaatteiden kiertokulussa. Työssä pyritään antamaan kattavaa tietoa vaatteiden ympäristövaikutuksista ja tutkitaan kuluttajan suhtautumista ekologisiin vaatteisiin. Työn pitäisi toimia Icepeak-tuotemerkin tiimissä tietoa antavana ja kehittävänä ohjeena, kuinka toimia ympäristöä ajatellen.
Teoriassa käsitellään tekstiilien tuotantoa ja kulutusta, tekstiili- ja vaateteollisuuden ympäristövaikutuksia, ympäristömerkkejä, ympäristömittareita, uusia kemi-kaaliasetuksia, yritysten ympäristöpolitiikkaa, ympäristövaikutuksia ja suunnittelun vaikutuksia. Varsinainen tutkimusosa koostuu kuluttajakyselystä ja sen tilas-toinnista, analysoinnista ja pohdinnasta. Tutkimustuloksia voidaan arvioida jonkin verran teoriaosuudessa käsiteltyjen ympäristövaikutusten, ympäristömerkkien ja ympäristömittareiden pohjalta.
Vaateteollisuuden ympäristövaikutusten käsittely alkoi kirjallisuuteen tutustumi-sella. Icepeak-tiimin henkilöstöä haastateltiin ja samalla suunniteltiin kyselylomake kuluttajille aiheesta. Kysely tehtiin osin Pohjois-Suomessa, mutta suurin osa kyselyn vastauksista saatiin Lahdesta. Työn teoreettinen osa tehtiin melkein koko-naan kirjallisuuden avulla ja muutamilla haastatteluilla. Kyselystä tehtiin kattava otanta, jonka vuoksi sen tekeminen oli haastavaa ja analysointi vaikeaa.
Tutkimustulosten perusteella miehet ja naiset käyttävät ulko- ja sisäurheiluvaatteita melkein saman verran. Tutkimuksen perusteella pystyttiin myös analysoimaan, että toiminnallisuus ja kestävyys vaikuttavat eniten kuluttajan ostopäätökseen hänen ostaessaan urheiluvaatetta.
Nostamalla kuluttajien ympäristötietoisuutta voisivat ympäristöystävällisesti ja eettisesti valmistetut vaatteet mennä paremmin kaupaksi, sekä vaatteiden ympäristövaikutukset saattaisivat pienentyä kuluttajien tietoisuuden myötä.
Teoriassa käsitellään tekstiilien tuotantoa ja kulutusta, tekstiili- ja vaateteollisuuden ympäristövaikutuksia, ympäristömerkkejä, ympäristömittareita, uusia kemi-kaaliasetuksia, yritysten ympäristöpolitiikkaa, ympäristövaikutuksia ja suunnittelun vaikutuksia. Varsinainen tutkimusosa koostuu kuluttajakyselystä ja sen tilas-toinnista, analysoinnista ja pohdinnasta. Tutkimustuloksia voidaan arvioida jonkin verran teoriaosuudessa käsiteltyjen ympäristövaikutusten, ympäristömerkkien ja ympäristömittareiden pohjalta.
Vaateteollisuuden ympäristövaikutusten käsittely alkoi kirjallisuuteen tutustumi-sella. Icepeak-tiimin henkilöstöä haastateltiin ja samalla suunniteltiin kyselylomake kuluttajille aiheesta. Kysely tehtiin osin Pohjois-Suomessa, mutta suurin osa kyselyn vastauksista saatiin Lahdesta. Työn teoreettinen osa tehtiin melkein koko-naan kirjallisuuden avulla ja muutamilla haastatteluilla. Kyselystä tehtiin kattava otanta, jonka vuoksi sen tekeminen oli haastavaa ja analysointi vaikeaa.
Tutkimustulosten perusteella miehet ja naiset käyttävät ulko- ja sisäurheiluvaatteita melkein saman verran. Tutkimuksen perusteella pystyttiin myös analysoimaan, että toiminnallisuus ja kestävyys vaikuttavat eniten kuluttajan ostopäätökseen hänen ostaessaan urheiluvaatetta.
Nostamalla kuluttajien ympäristötietoisuutta voisivat ympäristöystävällisesti ja eettisesti valmistetut vaatteet mennä paremmin kaupaksi, sekä vaatteiden ympäristövaikutukset saattaisivat pienentyä kuluttajien tietoisuuden myötä.