Haastattelututkimus Espanjan ja Suomen välisistä liikekulttuurieroista
Lehtinen, Annakaisa (2009)
Lehtinen, Annakaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905042361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905042361
Tiivistelmä
Tänä päivänä yhä useampia henkilöitä kiinnostaa kansainvälisyys ja kansainvälisen työkokemuksen hankkiminen ulkomailta. Myös yhä useammat yritykset ovat kiinnostuneita etabloitumisesta ulkomaille, jolloin syitä kansainvälistymiselle voi olla esimerkiksi suuremman liikevaihdon tavoitteleminen, suuremmat markkinat, Suomen syrjäinen sijainti, halvemmat työkustannukset tai yrityksen tunnetuksi tuominen. Kuitenkin on hyvä muistaa, että maan kulttuuri voi olla hyvinkin erilainen kotimaahan verrattuna. Tämän takia olisi hyvä ottaa etukäteen selvää kyseisen maan kulttuurista ja toimintatavoista, jolloin pystytään ymmärtämään maan tapoja paremmin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on perehtyä Espanjan liikekulttuuriin ja sen eroihin Suomeen verrattuna. Tavoitteena on saada mahdollisimman kokonaisvaltainen opas Espanjan liikekulttuurista, josta on mahdollisimman paljon apua Espanjan liikekulttuurista kiinnostuneille, niin yrityksille kuin työnhakijoille. Opinnäytetyön tekemisessä apuna on käytetty kirjallisuutta kulttuureista, Espanjan toimintaympäristöstä, yleisistä asioista Espanjan liikekulttuurista sekä viestintätaidoista. Aiheista on saatu tietoja myös sähköisistä lähteistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tietoa tutkimusta varten kerättiin avoimella haastattelulla, jossa apuna toimi kyselyrunko. Haastattelujen tarkoituksena oli saada mahdollisimman laaja-alaisesti tietoa Espanjan liikekulttuurista ja sen eroavaisuuksista Suomeen verrattuna. Haastattelujen avulla tutkimus saatiin paljon käytännönläheisemmäksi, kun tutkimus olisi suoritettu ainoastaan kirjallisuutta hyödyntämällä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 16 henkilöä, joista 11 oli suomalaisia ja 5 oli espanjalaisia. Haastatteluaikana haastateltavat asuivat Suomessa ja Espanjassa.
Haastattelujen avulla kävi ilmi, että Suomen ja Espanjan välillä on paljon samankaltaisuuksia, mutta myös eroavaisuuksia löytyi. Haastattelujen avulla pystyttiin myös kumoamaan väitteet, että Espanjassa vallitsee mañana-kulttuuri sekä Espanjan työelämään oleellisena asiana kuuluu siesta. Espanja on suuri maa, jonka takia eri alueilla maata voi vallita erilainen liikekulttuuri. Tämän takia olisikin tärkeää ymmärtää, että toimintatavat eri puolella Espanjaa voivat olla hyvinkin erilaiset.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on perehtyä Espanjan liikekulttuuriin ja sen eroihin Suomeen verrattuna. Tavoitteena on saada mahdollisimman kokonaisvaltainen opas Espanjan liikekulttuurista, josta on mahdollisimman paljon apua Espanjan liikekulttuurista kiinnostuneille, niin yrityksille kuin työnhakijoille. Opinnäytetyön tekemisessä apuna on käytetty kirjallisuutta kulttuureista, Espanjan toimintaympäristöstä, yleisistä asioista Espanjan liikekulttuurista sekä viestintätaidoista. Aiheista on saatu tietoja myös sähköisistä lähteistä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tietoa tutkimusta varten kerättiin avoimella haastattelulla, jossa apuna toimi kyselyrunko. Haastattelujen tarkoituksena oli saada mahdollisimman laaja-alaisesti tietoa Espanjan liikekulttuurista ja sen eroavaisuuksista Suomeen verrattuna. Haastattelujen avulla tutkimus saatiin paljon käytännönläheisemmäksi, kun tutkimus olisi suoritettu ainoastaan kirjallisuutta hyödyntämällä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 16 henkilöä, joista 11 oli suomalaisia ja 5 oli espanjalaisia. Haastatteluaikana haastateltavat asuivat Suomessa ja Espanjassa.
Haastattelujen avulla kävi ilmi, että Suomen ja Espanjan välillä on paljon samankaltaisuuksia, mutta myös eroavaisuuksia löytyi. Haastattelujen avulla pystyttiin myös kumoamaan väitteet, että Espanjassa vallitsee mañana-kulttuuri sekä Espanjan työelämään oleellisena asiana kuuluu siesta. Espanja on suuri maa, jonka takia eri alueilla maata voi vallita erilainen liikekulttuuri. Tämän takia olisikin tärkeää ymmärtää, että toimintatavat eri puolella Espanjaa voivat olla hyvinkin erilaiset.