Tiedonvaihdosta kohti aitoa yhteistyötä
Hämäläinen, Tiina (2019)
Hämäläinen, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019123127992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019123127992
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän sosiaalityön työikäisten palvelujen asiakasohjauksen ja sosiaalisen kuntoutuksen palveluntuottajan (Noste) välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli laatia yhteistyölle kehittä-misehdotuksia yhdessä kummankin osapuolen työntekijäedustuksen kanssa.
Kehittämishanke oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin toimintatutkimuksena. Ai-neiston keräämiseen käytettiin fokusryhmäkeskustelua, ja kehittämismenetelminä työ-pajatyöskentelyä sekä Learning-cafe ja Erätauko -menetelmiä. Aineiston analysoin-nissa käytettiin laadullisen tutkimuksen perusanalyysimenetelmää, sisällönanalyysia.
Kehittämistyön tuloksena syntyi kymmenen (10) yhteistyön kehittämisehdotusta, jotka liittyivät perustyön ja sosiaalisen kuntoutuksen asiakasprosessin kuvaamiseen, yh-teistyön rakenteiden muodostamiseen, kummankin yhteistyötahon roolien ja tehtävien kuvaamiseen sosiaalisen kuntoutuksen asiakasprosessissa, toisen osapuolen työn arvostamiseen, kokouskäytäntöihin, toimintamallien yhtenäistämiseen, johtamiseen sekä tiedonkulun vahvistamiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimivan yhteistyön edellytyksenä työntekijöiden mukaan on oman työn perustehtävän tunteminen ja toisen osapuolen ammattitaidon arvostaminen. Yhteistyötä helpottaa heidän mukaansa työroolien ja vastuiden selkeyttäminen sekä työnjaosta sopiminen.
Kehittämishanke oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin toimintatutkimuksena. Ai-neiston keräämiseen käytettiin fokusryhmäkeskustelua, ja kehittämismenetelminä työ-pajatyöskentelyä sekä Learning-cafe ja Erätauko -menetelmiä. Aineiston analysoin-nissa käytettiin laadullisen tutkimuksen perusanalyysimenetelmää, sisällönanalyysia.
Kehittämistyön tuloksena syntyi kymmenen (10) yhteistyön kehittämisehdotusta, jotka liittyivät perustyön ja sosiaalisen kuntoutuksen asiakasprosessin kuvaamiseen, yh-teistyön rakenteiden muodostamiseen, kummankin yhteistyötahon roolien ja tehtävien kuvaamiseen sosiaalisen kuntoutuksen asiakasprosessissa, toisen osapuolen työn arvostamiseen, kokouskäytäntöihin, toimintamallien yhtenäistämiseen, johtamiseen sekä tiedonkulun vahvistamiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toimivan yhteistyön edellytyksenä työntekijöiden mukaan on oman työn perustehtävän tunteminen ja toisen osapuolen ammattitaidon arvostaminen. Yhteistyötä helpottaa heidän mukaansa työroolien ja vastuiden selkeyttäminen sekä työnjaosta sopiminen.