Virtuaalisen ryhmätyötilan toteutus Glue-alustalla : Case Design Factory
Järvinen, Niina (2019)
Järvinen, Niina
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122127818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122127818
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia virtuaalisen ryhmätyötilan toteutusta Glue-alustalla HAMKin Design Factoryn tarpeita silmällä pitäen. Opinnäytetyön tilaajana oli Hämeen Ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikkö.
Teoriaosuudessa käydään läpi virtuaalitodellisuuden perusteita, ryhmätöiden hyötyjä sekä haittoja ja Gluen toimintaa ja teknisiä tietoja. Lisäksi tarkastellaan HAMKin Design Factoryn toiminnan perusteita sekä vaatimuksia.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui analyyttinen kvalitatiivinen menetelmä. Tutkimuksen aikana teoriasta, testauksista, palautteesta sekä havainnoiduista lopputuloksista koostettiin analyysi, jonka perusteella suositukset järjestelmän käyttöönotosta tehtiin.
Tuloksissa selvisi, että Gluen hyödyntäminen HAMKin Design Factoryn toiminnassa on paitsi mahdollista, myös suositeltavaa. Glue vastaa tilaresurssien luomiin haasteisiin, ja virtuaalisen ryhmätyötilan hyödyt verrattuna perinteisempään audiopohjaiseen etätyöhön ovat suuret. Glue hyödyntää myös sekä tilaääntä että käsien liikkeitä ajatusten ilmaisussa pelkän sanallisen viestimisen lisäksi. Opinnäytetyössä perustellaan johtopäätökset, joiden pohjalta Glueta suositellaan HAMKin Design Factoryn käyttöön. The purpose of this thesis was to explore the possibilities of using Glue platform as a solution for implementing a virtual collaboration space for HAMK Design Factory. The client of this thesis was Häme University of Applied Science’s HAMK Smart research unit.
The theoretical part consists of basics of virtual reality, the advantages and disadvantages of teamwork as well as the functioning of Glue platform and its technical details. Additionally, the needs and requirements of HAMK Design Factory will be surveyed in connection with Glue.
During this comparative analytic research, the theory, user testing, feedback and observations were studied and analyzed. The results based on this analysis formed a solid basis for recommendations for the possible future use of the platform in regards with Design Factory.
The research showed that implementing Glue as a virtual collaboration space for Design Factory is not only possible but also recommended. The biggest single issue with groupwork is usually the lack of available space, which is an issue that Glue counters. Also, the fact that Glue can make use of surround sound as well as head and hand movements, allows for much greater use of nonverbal communication than usual online teamwork tools. Based on these conclusions the use of Glue will be recommended for HAMK Design Factory.
Teoriaosuudessa käydään läpi virtuaalitodellisuuden perusteita, ryhmätöiden hyötyjä sekä haittoja ja Gluen toimintaa ja teknisiä tietoja. Lisäksi tarkastellaan HAMKin Design Factoryn toiminnan perusteita sekä vaatimuksia.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui analyyttinen kvalitatiivinen menetelmä. Tutkimuksen aikana teoriasta, testauksista, palautteesta sekä havainnoiduista lopputuloksista koostettiin analyysi, jonka perusteella suositukset järjestelmän käyttöönotosta tehtiin.
Tuloksissa selvisi, että Gluen hyödyntäminen HAMKin Design Factoryn toiminnassa on paitsi mahdollista, myös suositeltavaa. Glue vastaa tilaresurssien luomiin haasteisiin, ja virtuaalisen ryhmätyötilan hyödyt verrattuna perinteisempään audiopohjaiseen etätyöhön ovat suuret. Glue hyödyntää myös sekä tilaääntä että käsien liikkeitä ajatusten ilmaisussa pelkän sanallisen viestimisen lisäksi. Opinnäytetyössä perustellaan johtopäätökset, joiden pohjalta Glueta suositellaan HAMKin Design Factoryn käyttöön.
The theoretical part consists of basics of virtual reality, the advantages and disadvantages of teamwork as well as the functioning of Glue platform and its technical details. Additionally, the needs and requirements of HAMK Design Factory will be surveyed in connection with Glue.
During this comparative analytic research, the theory, user testing, feedback and observations were studied and analyzed. The results based on this analysis formed a solid basis for recommendations for the possible future use of the platform in regards with Design Factory.
The research showed that implementing Glue as a virtual collaboration space for Design Factory is not only possible but also recommended. The biggest single issue with groupwork is usually the lack of available space, which is an issue that Glue counters. Also, the fact that Glue can make use of surround sound as well as head and hand movements, allows for much greater use of nonverbal communication than usual online teamwork tools. Based on these conclusions the use of Glue will be recommended for HAMK Design Factory.