Iki-ihana oma keho : Hyvän itsetunnon ja myönteisen kehonkuvan vahvistamiseen perustuva kehotunne- ja turvataitokasvatus
Impola, Mari (2019)
Impola, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027714
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tuottaa materiaalia lapsen seksuaalikasvatukseen eli kehotunne- ja turvataitokasvatukseen. Materiaali on kohdennettu varhaiskasvatuksen ammattilaisille käytettäväksi varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa. Materiaalin käyttäjällä ei tarvitse olla erityistä perehtymistä seksuaalikasvatukseen. Opinnäytetyöni ja materiaalin tavoitteena on tukea varhaiskasvatuksen seksuaalikasvatusta tiedon lisäämisen ja uudenlaisen materiaalin avulla. Materiaali on helppokäyttöistä ja monipuolista. Yhtenä tavoitteena oli riisua ennakkoluuloja ja tabuja lasten seksuaalikasvatuksen ympäriltä.
Opinnäytetyöni toteutui toiminnallisena tutkimuksena ja kehittämistyönä yhteistyössä Ylivieskan varhaiskasvatuksen kanssa. Opinnäytetyön aiheeksi rajautui kirjallisuuteen ja aikaisempiin tutkimuksiin tutustumisen jälkeen hyvän itsetunnon ja myönteisen kehonkuvan vahvistamiseen perustuva kehotunne- ja turvataitokasvatus. Hyvä itsetunto ja myönteinen kehonkuva ovat tutkimusten mukaan tärkeimpiä rakennusaineita ihmisen hyvän seksuaaliterveyden kehittymiseen.
Teoreettisen viitekehyksen ja tietoperustan opinnäytetyölleni muodostaa varhaiskasvatusikäisen lapsen seksuaalinen kehitys, Erja Korteniemi-Poikelan ja Raisa Cacciatoren seksuaalisuuden portaat -malli sekä Maailman terveysjärjestön WHO:n määrittelemät kokonaisvaltaisen seksuaalikehityksen alueet ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet.
Materiaali on vastannut Ylivieskan varhaiskasvatuksen tarpeisiin ja sille on ollut selkeä tilaus. Saamani palautteen mukaan se on helppokäyttöistä ja monipuolista. Materiaali on helppolukuista ja visuaalisesti miellyttävää. Visuaalinen ilme tukee työn positiivista luonnetta. Yhteistyökumppanini mukaan materiaali laskee tavoitteideni mukaisesti kynnystä lapsen seksuaalisuuskasvatukseen.
Opinnäytetyöni toteutui toiminnallisena tutkimuksena ja kehittämistyönä yhteistyössä Ylivieskan varhaiskasvatuksen kanssa. Opinnäytetyön aiheeksi rajautui kirjallisuuteen ja aikaisempiin tutkimuksiin tutustumisen jälkeen hyvän itsetunnon ja myönteisen kehonkuvan vahvistamiseen perustuva kehotunne- ja turvataitokasvatus. Hyvä itsetunto ja myönteinen kehonkuva ovat tutkimusten mukaan tärkeimpiä rakennusaineita ihmisen hyvän seksuaaliterveyden kehittymiseen.
Teoreettisen viitekehyksen ja tietoperustan opinnäytetyölleni muodostaa varhaiskasvatusikäisen lapsen seksuaalinen kehitys, Erja Korteniemi-Poikelan ja Raisa Cacciatoren seksuaalisuuden portaat -malli sekä Maailman terveysjärjestön WHO:n määrittelemät kokonaisvaltaisen seksuaalikehityksen alueet ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet.
Materiaali on vastannut Ylivieskan varhaiskasvatuksen tarpeisiin ja sille on ollut selkeä tilaus. Saamani palautteen mukaan se on helppokäyttöistä ja monipuolista. Materiaali on helppolukuista ja visuaalisesti miellyttävää. Visuaalinen ilme tukee työn positiivista luonnetta. Yhteistyökumppanini mukaan materiaali laskee tavoitteideni mukaisesti kynnystä lapsen seksuaalisuuskasvatukseen.